Pál
levele a rómaiakhoz.
- Rész
- Pál
Krisztus Jézus rabszolgája, elhívott
apostol (kiküldött), az Isten
evangéliumára kiválasztva,
- amelyet
előre megígért a
próféták által a szent
iratokban
- a
Fiáról, aki Dávid
magvából lett (hús)test szerint,
- aki
Isten Fiának bizonyult (lett rendelve) hatalomban a
Szentség Szellem szerint a halottak közül
való feltámadása által,
- aki
által kaptunk kegyelmet és
apostolságot (kiküldtetést) a
hit(hűség)beli engedelmesség végett az
összes nemzetek között, az Ő
nevéért,
- akik
közé tartoztok és (akik
között vagytok) ti is, Jézus Krisztus
elhívottai,
- mindazoknak,
akik Rómában vagytok Isten szeretteinek,
elhívott szentjeinek. Kegyelem néktek
és békesség az
Atyától, az Istentől és az
Úr Jézus Krisztustól.
- Először
is hálát adok Istenemnek Jézus
Krisztus által mindnyájatokért, hogy a
ti hit(hűség)eteknek híre van az egész
világban szerte,
- mert
tanú(bizonyságtevő)m az Isten, akinek
szolgálok szellemben az Ő Fia
evangéliumának
hir(detés)ében, hogy mindig
említést teszek rólatok,
- mindenkor
imádságaimban
könyörögve, hogy valahogyan már
egyszer végre sikerüljön (jó
út nyíljék számomra) Isten
akaratából eljutnom hozzátok,
- mert
sóvárogva vágytam látni
titeket, hogy valami szellemi (kegyelmi)
ajándékot adjak át nektek a ti
megszilárdításotokra,
- ez
pedig az, hogy kölcsönös
segítséget nyerjünk köztetek az
egymásban levő hit(hűség) által, a
tiétek és az enyém által
is,
- nem
akarom pedig, hogy ti ne tudjátok, testvérek,
hogy sokszor feltettem magamban, hogy elmegyek hozzátok
– de gátolva voltam idáig -, hogy
valami gyümölcsöm legyen köztetek
is, mint a többi nemzetek között is.
- Görögöknek
is, barbároknak is, bölcseknek is,
meggondolatlanoknak is tartozom ezzel (adósa vagyok).
- Így
hát, ami engem illet, kész vagyok
néktek is, akik Rómában vagytok, az
örömüzenetet hirdetni,
- mert
nem szégyenlem az örömüzenetet
(evangéliumot), mert Istennek hatalma (hatóereje,
képessége) az minden hívő
üdvösségére
(megmentésére), zsidónak elsősorban,
és görögnek,
- mert
Isten igazságossága benne nyilvánul
meg, mely hit(hűség)ből hit(hűség)be vezet, amint
meg van írva: a megigazult pedig hit(hűség)ből
él,
- mert
lelepleződik (megnyilvánul) Isten haragja az
égből az emberek minden istentelensége
és igazságtalansága
fölött, akik a való(igaz)ságot
igazságtalansággal elnyomva tartják,
- mivel
hogy az, ami Istenből megismerhető, nyilvánvaló
bennük, mert az Isten nekik
láthatóvá tette;
- amik
ugyanis Belőle láthatatlanok; felfoghatatlan hatalma
és istensége a
világteremtésétől fogva
alkotásaiból észrevehetők
(ésszel felfoghatóak) és
átláthatók, ezért nincs
tehát mentségük,
- mivelhogy
fölismerték az Istent és
mégsem dicsőítették
Istenként, nem adtak neki hálát, hanem
belevesztek okoskodásaikba és érteni
nem akaró balga szívük
elsötétült.
- Bár
mondogatták, hogy bölcsek
ostobákká lettek,
- és
a soha el nem múló (mindig élő) Isten
dicsőségét, múlandó
emberek, madarak, négylábúak
és csúszómászók
bálványképmásával
cserélték fel,
- ezért
oda adta őket az Isten szívük vágyai
szerint tisztátalanságra, hogy egymás
testét megbecstelenítsék,
- mint
akik felcseréltél az Isten
való(igaz)ságát a
hazugsággal és a teremtményt
szolgálták (tisztelték) és
részesítették hódolatban a
Teremtő helyett, aki áldott (világ)korszakokba
nyúlóan. Ámen
- Ezért
adta őket az Isten gyalázatos szenvedélyekre,
mert asszonyaik felcserélték a
természetes szokást
természetellenesre.
- Hasonlóképp
a férfiak is elhagyták az asszonnyal
való természetes kapcsolatot
(élést), egymás iránt
gyulladtak vágyra, férfi férfival
fajtalankodott és meg is kapják
tévelygésük kellő
(megszolgált) bérét
(ön)magukban,
- és
minthogy nem méltatták az Istent arra, hogy
ismeretükben tartsák, az Isten méltatlan
gondolkodásra adta őket, hogy azt tegyék, ami
illetlen,
- telve
is vannak minden igazságtalansággal,
gonoszsággal, kapzsisággal
(bírvággyal), rosszasággal, tele
irigységgel, gyilkossággal
(vérszomjassággal) civakodással,
ravaszsággal, rosszindulattal,
- pletykálkodók,
rágalmazók, Isten-gyűlölők,
erőszakoskodók,
fennhéjázók, kérkedők,
agyafúrtak (fejüket rosszban törők),
szüleik iránt engedetlenek,
- meggondolatlanok,
megbízhatatlanok, lelketlenek (szeretetlenek),
könyörtelenek, (irgalmatlanok),
- akik
bár pontosan tudják az isteni
igazságosság rendjét, hogy akik
ilyesmit tesznek, halálra méltóak,
nemcsak megteszik ezeket, hanem helyeselnek is az ezeket művelőknek.
- Rész
- Ezért
nincs mentség számodra ó ember,
bárki légy, aki ítélkezel,
mert amiben a másikat ítéled,
(ön)magadat ítéled el, mert ugyanazokat
teszed te is, aki ítélsz,
- tudjuk
pedig, hogy az Isten ítélete
való(igaz)ság szerint van azokon, akik ilyeneket
tesznek.
- Arra
számítasz hát (azt gondolod pedig)
ó ember, aki elítéled azokat, akik
ilyeneket tesznek és ugyanazokat csinálod, hogy
te megmenekülhetsz Isten ítélete elől?
- vagy
semmibe veszed (lenézed)
jóságának és
elnéző türelmének és
hosszútűrésének a
gazdagságát, nem érted meg, hogy az
Isten jóság(oság)a
gondolkodásmód
megváltoztatásra
(észretérésre) indít?
- de
a te keménységed és
észrevenni (gondolkodásmód
megváltoztatást) nem akaró
szíved csak haragot halmoz fel a haragnak és az
Isten igaz(ságos) ítélete
megnyilvánulásának
(lelepleződésének) napjára.
- aki
megfizet majd mindenkinek, tetei szerint:
- azoknak,
akik kitartó jó munkával
dicsőségre, megbecsülésre és
romolhatatlanságra törekszenek,
(világ)korszakokra nyúló
élettel;
- azoknak
pedig, akik viszálykodók és nem
enged(elmesked)nek a való(ság)nak, hanem engednek
az igazságtalanságnak, haraggal és
indulattal.
- Nyomor(úság)
és szorong(at)ás minden emberi
lélekre, aki műveli a rosszat, zsidónak
elsősorban, de görögnek is.
- ámde
dicsőség és megbecsülés
és béke mindenkinek, aki a jót
munkálja, zsidónak elsősorban és
görögnek is.
- Mert
nincs személyválogatás
Istennél,
- mert
azok, akik törvény nélkül
vétkeztek, törvény
nélkül vesznek el, és akik
törvény alatt vétkeztek,
törvény által kapják
ítéletüket,
- mert
nem azok igazulnak meg Isten előtt, akik a törvény
hallgatják, hanem azok igazulnak meg, akik a
törvényt megteszik,
- mert
amikor a nemzetbeliek (pogányok), akiknek nincs
törvényük, a természet
szavára a törvény dolgait teszik, akkor
ők, akiknek bár nincs
törvényük, önmaguk a
törvényük maguknak,
- akik
igazolják, hogy a törvény
teljesítése a szívükbe van
írva, erről tanúbizonyságot tesznek
lelkiismeretük és gondolataik, amikor hol
vádolják, hol felmentik egymást,
- azon
a napon, amelyen megítéli az Isten az emberek
rejtett dolgait (titkait), az én
örömüzenetem (evangéliumom)
szerint Krisztus Jézus által.
- Ha
pedig te zsidónak neveztetel és megnyugszol a
törvényben és dicsekedsz Istenben,
- és
ismered akaratát, és dönteni tudsz, mi a
különb(ség), mert oktatást
nyertél a törvényből,
- meg
vagy győződve, hogy te a vakok vezetője vagy, fénye a
sötétben lévőknek,
- az
oktalanok oktatója, a kiskorúak
tanítója, birtokodban van az ismeret
formája
és a való(igaz)ság a
törvényben,
- aki
a másikat tanítod, magadat miért nem
tanítod? aki hirdeted: nehogy lopj, lopsz-e?
- aki
mondod: nehogy házasságot törj,
házasságot törsz-e? aki
utálod a bálványokat,
szentélyrabló vagy?
- aki
a törvénnyel dicsekszel, a
törvény
áthágásával
gyalázod (becsületétől megfosztod) az
Istent?
- mert
az Isten nevét miattatok káromolják a
nemzetek között, amint írva van,
- mert
a körülmetélés ugyan
használ, ha a törvényt megteszed, de ha
törvényszegő vagy, a
körülmetélésed,
körülmetéletlenséggé
változik,
- ha tehát
a körülmetéletlen a
törvény igazságossá tevő
utait megőrzi,
körülmetéletlensége nem
körülmetéltségnek
számít-e?
- és
a természet szerinti
körülmetéletlen, aki a
törvényt betölti,
megítél téged, (a)ki az
Írás és a
körülmetélkedés
ellenére törvényszegő vagy,
- mert
nem az a zsidó, aki láthatóan az,
és
nem az a körülmetéltség, ami
külsőleg (szemmel láthatóan) a
hústesten van,
- hanem
az, aki a rejtett (titkos)
zsidó és a szív
körülmetélése Szellemben,
nem a betű szerint, akinek dicsérete nem emberektől, hanem
Istentől van.
- Rész
- Mi
tehát a zsidó előnye, vagy mi haszna a
körülmetélkedésnek?
- minden
szempontból (tekintetben) sok, mert először is
Isten rájuk bízta szózatait,
- mert
ha egyesek hitetlenek (hűtlenek) lettek is, vajon
hitetlenségük Isten hűségét
hatástalanítja?
- Távol
legyen! Isten igaz, minden ember pedig hazug, amint
írva
van; igazságosnak bizonyulsz Igéidben,
és győzni fogsz, amikor vádolnak
téged,
- ha
pedig a mi igazságtalanságunk Isten
igazságosságát megerősíti
(igazolja), mit mondjunk? Nem igazságtalan az Isten, amikor
ránk hozza a haragot? - emberi módon
szólok -
- Távol
legyen! Mert hogyan ítéli el Isten akkor a
világot?
- Ha
pedig az Isten való(igaz)sága az én
hazugságom által gyarapodott
(növekedett) az Ő dicsőségére,
miért ítélnek el engem
továbbra is mint bűnöst?
- és
talán hogyan vádolnak is minket, és
hogyan némelyek hangoztatják is, hogy mi
így beszélünk: tegyünk rosszat,
hogy jó származzék
(jöjjön ki) belőle, az ilyeneket
méltán (igazságosan) éri az
ítélet.
- Hát
hogy is van? Különbek vagyunk?
egyáltalán nem, hiszen az előbb azzal
vádoltuk a zsidókat és a
görögöket, hogy mind bűn alatt vannak,
- amint
írva van, hogy: nincs igaz (megigazult) egy sem,
- nincs
aki értelmes, nincs aki keresi Istent,
- mind
letértek az útról, egyszersmind
hasznavehetetlenné váltak, nincs aki
jót tenne, nincs egy sem!
- Nyitott
(tátongó) sír a torkuk,
nyelvükkel csalnak áspiskígyó
mérge van ajkuk alatt,
- a
szájuk telve átokkal és
keserűséggel,
- a
lábaik gyorsak a vérontásra,
- pusztulás
és nyomorúság nyomukban,
- és
a béke útját nem ismerik,
- nincs
istenfélelem a szemük előtt.
- Tudjuk
pedig, hogy amit a törvény mond, azoknak mondja,
akik a törvény (hatálya) alatt vannak,
hogy minden száj be legyen tömve, és
méltó legyen az igazságos
ítéletre az egész világ
Isten előtt,
- mivelhogy
a törvény
munkájából nem igazul meg egyetlen
(hús)test sem Ő előtte, mert a törvény
által van a bűn felismerése.
- Most
pedig a törvénytől függetlenül
jelent meg Isten igazságossága, ezt
tanúsítják a
törvény és a
próféták is,
- éspedig
Istennek az az igazságossága, amely
Jézus Krisztus hithűsége által, minden
hívő számára van, mert nincs
különbség,
- mert
mind(nyájan) vétkeztek és
nélkülözik Isten
dicsőségét,
- megigazulásukat
ingyen (ajándékba) kapják, a kegyelem
révén a Krisztus Jézusban
való megváltásuk által,
- Akit
az Isten előre elrendelt a vérében
való hit által engesztelő áldozatul,
megmutassa igazságosságát ama
bűnök elnézése miatt, amelyek azelőtt
történtek,
- és
hogy kimutassa igazságosságát a
mostani időszakban az Isten hosszútűrése, hogy
igazságos legyen és igazzá
nyilvánítója annak, aki
Jézus hit(hűségé)ből való.
- Hol
tehát a dicsekvés? Kizáratott.
Miféle törvény által? A
tettek törvénye által? Nem, hanem a
hit(hűség) törvénye által.
- mert
mi valljuk, hogy hit(hűség) által igazul meg az
ember a törvény cselekedetei
nélkül,
- vagy
egyedül csak a zsidóké csak az Isten?
Nem a nemzeteké is ? Igen, a nemzeteké is,
- mivelhogy
egy az Isten, aki megigazítja a
körülmetéltet hit(hűség)ből
és a körülmetéletlent
hit(hűség) által.
- Tehát
a törvényt hatálytalanná
tesszük (eltöröljük) a
hit(hűség) által?
Távol legyen! Hanem inkább a
törvényt erősítjük.
- Rész
- Mit
mondjunk tehát, mit ér el
Ábrahám, a mi ősatyánk
hústest szerint?
- mert
ha Ábrahám tettekből igazult meg, van mivel
dicsekedjék, de nem Isten előtt,
- mert
mit mond az Írás? Hitt pedig
Ábrahám az Istennek és ez
számíttatott be neki a megigazulásba,
- annak
pedig, aki munkálkodik, a bért nem kegyelem
szerint számítják be, hanem
tartozás címén,
- annak
pedig, aki munkálkodik, de hisz abban, aki igaznak
nyilvánítja az istentelent, annak a
hit(hűség)e számítódik be
megigazulására,
- amiképpen
Dávid is boldognak mondja azt az embert, akinek az Isten
igazságosságot tulajdonít tettek
nélkül.
- Boldogok,
akiknek megbocsáttattak
törvénytelenségei és akinek
befödöztettek vétkeik.
- Boldog
az a férfiú, akinek nem rója fel az
Úr a vétkét,
- ez
a boldogság tehát a
körülmetéltségre
szól, vagy a
körülmetéletlenségre is? mert
azt mondjuk: Ábrahámnak a hit(hűség)et
számították be a
megigazuláshoz.
- Tehát
hogyan számították be?
körülmetélt állapotban vagy
körülmetéletlenségben?
- A
körülmetélkedés
jelét a hit(hűség)ből való
megigazulás pecsétjéül vette,
amikor még körülmetéletlen
volt, hogy így atyja legyen mindazoknak, akik hisznek,
bár
körülmetéletlenségben vannak,
hogy azoknak is beszámíttassék az
igazság(osság),
- és
a körülmetélkedés atyja lett
azoknak, akik nem csak
körülmetélkedésből
valók, hanem akik követik a mi atyánk
Ábrahám
körülmetéletlenségben
való hitének nyomdokait,
- mert
nem a törvény által szólt az
ígéret Ábrahámnak, vagy az
ő utódainak, hogy (sors)részese lesz a
világnak, hanem a hitből való
megigazulás által,
- mert,
ha azok a (sors)részesek, akik a
törvényből valók, akkor
üressé lett a hit(hűség) és
hatálytalanná az ígéret,
- mert
a törvény haragot munkál, de ahol nincs
törvény,
törvényszegés sincs,
- azért
hit(hűség)ből, hogy kegyelemből legyen, hogy így
szilárd legyen az ígéret az
egész magnak, nemcsak a törvényből
valónak, hanem az Ábrahám
hit(hűség)éből valónak is, aki
nekünk mindnyájunknak atyánk,
- amint
meg van írva: sok nemzetnek atyjává
tettelek téged, az előtt az Isten előtt, Akiben hitt, Aki
megeleveníti a halottakat és
létrehívja a nem létezőket, mint
meglévőket.
- Aki
a reménysége ellen(ére) hitte, hogy
sok nemzet atyjává lesz aszerint, amint
megmondták neki: így lesz a te magod
- és
nem gyengült meg hit(hűség)e, nem gondolt a maga
életerejét vesztett testére,
bár majdnem százesztendős volt, sem
Sára elhalt méhére,
- sem
pedig Isten ígéretébe nem
kételkedett hitetlenül, hanem
megerősödött a hit(hűség)
számára, dicsőséget adott Istennek,
- és
teljesen megbizonyosodott afelől, hogy képes
ígéretének
megtételére is,
- és
ezt beszámították neki
igazságosságul,
- de
nem csak őérte van megírva, hogy
beszámították neki,
- hanem
(mi)értünk is, akiknek majd
számítja, mint akik hiszünk Abban, aki
életre keltette Jézust, a mi Urunkat a halottak
közül,
- Aki
a mi bűnbeeséseinkért
(eleséseinkért) adatott és
életre kelt a mi megigazulásunkért.
- Rész
- Mivel
tehát hit(hűség)ből igazultunk meg,
békességünk van Istennel a mi Urunk
Jézus Krisztus által (Krisztuson
keresztül),
- Aki
által odamenetelünk van hitben abba a kegyelembe,
amelyben állunk és dicsekedünk az Isten
dicsőségének (elváró)
reménységével,
- de
nem csupán ezzel, hanem dicsekszünk
nyomorúságokban is, tudva, hogy a
nyomorúság kitartást (alatta
maradást) munkál,
- a
kitartás kipróbáltságot, a
kipróbáltság pedig
reménységet,
- a
reménység pedig nem
szégyenít meg, mert az Isten szeretete
kiáradt (kiöntetett) szívünkbe
a nekünk adott Szent Szellemen keresztül,
- mert,
amikor még erőtlenek voltunk, még
idejében meghalt Krisztus értünk,
istentelenekért,
- hiszen
még az igaz(ságos)ért is alig halna
meg valaki, a jóért talán hamarabb
elszánja magát valaki, hogy meghal,
- az
Isten pedig azzal mutatta meg irántunk való
szeretetét, hogy amikor még
bűnösök voltunk, Krisztus értünk
meghalt.
- Miután
tehát most megigazultunk, az Ő vére
árán, még sokkal inkább
megment általa a haragtól,
- mert
ha amikor ellenségek voltunk,
megbékéltünk
(kiengesztelődtünk) az Istennel a Fiának
halála által, most hogy
megbékültünk Vele, sokkal
inkább üdvözülünk
élete által,
- de
ezen felül még dicsekedünk az Istenben a
mi Urunk Jézus Krisztus által, Akin
keresztül (Aki által) most a
megbékélést kaptuk,
- ezért,
ahogy egy ember által jött be a világba
a bűn (céltévesztés), és a
bűn által (bűnön keresztül) a
halál és így a halál minden
emberre elhatolt, mivel mindnyájan vétkeztek,
- mert
a törvényig volt vétek a
világban; de a vétek nincs felróva, ha
nincs törvény,
- de
úrrá lett a halál
Ádámtól Mózesig azokon is,
akik nem az Ádám esetéhez
hasonlóan vétkeztek, aki az Eljövendőnek
előképe,
- de
a kegyelmi ajándék nem úgy van, mint a
bűneset, mert ha egynek a bűnesete
(mellélépése) folytán
meghaltak sokan, az Isten kegyelme és
ajándéka az egy ember Jézus Krisztus
kegyelme folytán még inkább
kiárad sokakra,
- de
az ajándék sem úgy van, mint egyetlen
bűnös által, mert az ítélet
ugyan egyből van a kárhoztató
elítélésre, a kegyelmi
ajándék pedig sokaknak a bűnbeesése
folytán megigazulásra vezet,
- mert
ha egynek a bűn(be)esése folytán a
halál uralomra jutott az által az egy
által, sokkal inkább uralkodnak majd az
életben az egy Jézus Krisztus által
azok, akik a kegyelem és az
igazságosság kegyelmi
ajándékainak bőségét
kapják (elfogadják).
- Így
tehát amint egy bűneset minden emberbe
kárhoztató ítéletet hozott,
ugyan úgy hozott egy Megigazító minden
emberbe életet adó megigazulást,
- mert,
amint egy embernek engedetlensége miatt sokak
bűnössé váltak, így az Egynek
engedelmessége által sokak megigazultak,
- a
törvény pedig mellesleg jött be, hogy a
bűn megszaporodjék, ahol pedig megsokasodott a bűn, ott
túláradt a kegyelem,
- amint
uralomra jutott a bűn a halálban, úgy a kegyelem
is uralomra jutott a megigazulás által a
(világ)korszakokra szóló
életbe, a mi Urunk Jézus Krisztus
által.
- Rész
- Mit
mondjunk tehát? Megmaradjunk bűnben, hogy a kegyelem
bőségesebb legyen?
- Szó
sincs róla! Akik meghaltunk a bűn
számára, hogyan élhetnénk
tovább benne?
- vagy
nem tudjátok, hogy akik Krisztus Jézusban
bemerítkezünk, az Ő halálába
merültünk be(le)?
- eltemetkeztünk
tehát Vele együtt a bemerítés
által a halálba, hogy amint életre
kelt Krisztus a halottak közül az Atya
dicsősége által, úgy mi is az
élet megújulásában
járjunk,
- mert
ha eggyé lettünk (összenőttünk)
Vele a halálának
hasonlóságában, akkor a
feltámadásában is azok
leszünk.
- Mert
tudjuk, hogy a mi óemberünk azért lett
keresztre feszítve Vele együtt, hogy a bűn teste
tehetetlenné váljon, nehogy
rabszolgáivá legyünk a bűnnek,
- mert
aki meghalt, mentes (felmentést nyert) a bűntől,
- ha
pedig meghaltunk Krisztussal együtt, hisszük, hogy
élni is fogunk Vele együtt,
- tudjuk,
hogy Krisztus életre kelt a halottak
közül, többé meg nem hal, a
halál Rajta többé nem uralkodik,
- mert
ami (benne) meghalt, a bűn számára halt az meg
egyszer s mindenkorra, ami pedig él, az Istennek
él,
- így
ti is úgy tartsátok magatokat, hogy halottak
vagytok ugyan a bűn számára, de élők
az Isten számára Krisztus Jézusban.
- Ne
uralkodjék tehát a bűn a ti halandó
testetekben, hogy enge(delmesked)jetek vágyainak,
- nehogy
odaadjátok tagjaitokat igazságtalanság
fegyvereiül a bűn számára, hanem
adjátok (bocsássátok
rendelkezésére) magatokat Istennek, mint akik
halottakból lettetek élők és
adjátok a tagjaitokat az igazságosság
fegyvereiként az Isten számára,
- mert
a bűn rajtatok már nem fog uralkodni, mert nem vagytok
törvény alatt, hanem kegyelem alatt,
- mi
hát (a helyzet)? Vétkezzünk, hogy ne
legyünk törvény alatt, hanem kegyelem
alatt?
- nem
tudjátok, hogy akinek odaadjátok magatokat
rabszolga gyanánt engedelmességre, annak vagytok
a rabszolgái, akinek enged(elmesked)tek: vagy a bűnnek,
amely halálba vezet, vagy az engedelmességnek,
ami megigazulásba vezet?
- de
az Isten kegyelme, hogy bár a bűn rabszolgái
voltatok, de szívből enged(elmesked)tetek annak a
tanításnak, amelyet mintául
átadtam,
- felszabadultatok
pedig a bűntől és rabszolgáivá
lettetek az igazságosságnak,
- emberi
módon szólok, a ti (hús)testetek
erőtlensége (gyarlósága) miatt, mert
ahogyan odaadtátok a ti tagjaitokat rabszolga
gyanánt a tisztátalanságnak
és a törvénytelenségnek,
úgy most adjátok oda a ti tagjaitokat rabszolga
gyanánt az igazságosságnak a
megszentelődésre,
- mert
amikor rabszolgái voltunk a bűnnek, szabadok voltunk az
igazságosságtól.
- milyen
gyümölcsét vettétek
hát akkor? Azokat, amiken most szégyenkeztek,
mert azoknak a vége halál,
- most
pedig megszabadultatok a bűntől, és
rabszolgáivá lettetek az Istennek, megvan
(birtokoljátok) a
gyümölcsötök a
megszentelődésre, a vége pedig a
(világ)korszakokra szóló (aioni)
élet,
- mert
a bűn zsoldja: halál, az Isten kegyelmi
ajándéka pedig (világ)korszakokra
szóló (aioni) élet a mi Urunk Krisztus
Jézusban.
- Rész
- vagy
nem tudjátok testvérek, hiszen
törvényismerőkhöz szólok, hogy
a törvény addig uralkodik az emberen, amennyi ideig
él?
- a
férjes asszony az életében
élő férjéhez van kötve a
törvény által, de ha meghal a
férj, mentesül az asszony a férj
törvényétől,
- következőleg
tehát a férj életében
házasságtörőnek nevezik, ha
más férfié lesz, ha azonban meghal a
férje, szabad a törvénytől,
úgyhogy nem házasságtörő, ha
más férfié lesz.
- Épp(en)
így testvérek, ti is meghaltatok a
törvénynek a Krisztus teste által, hogy
másé legyetek, Azé, Aki a halottak
közül életre kelt, hogy
gyümölcsöt teremjünk az Istennek,
- mert
mikor hústestben voltunk, a bűnöknek a
törvény által
fölébresztett szenvedélyei
működtek a tagjainkban, hogy
gyümölcsöt érleljenek (hozzanak)
a halálnak,
- de
most mentesültünk (felszabadultunk) a
törvény hatálya alól, mert
meghaltunk annak, ami fogva tartott minket, úgy hogy
új Szellemben (a Szellem
új-ságában) (rab)szolgálunk
és nem a betű régiségében
(szerint, mint a régiekben),
- mit
mondjunk tehát? A törvény bűn?
Szó sincs róla! hanem a bűnt csak a
törvény által ismertem meg, mert a
kívánság nem vált volna
bennem tudatossá, ha a törvény nem
mondaná: ne kívánd meg!
- de
a bűn a bűn a tiltó parancs által
támaszpontot talált (lökést
kapott), és felkeltett bennem minden(féle)
kívánságot, mert a
törvény nélkül a bűn halott,
- én
pedig törvény nélkül
éltem egykor, de mikor jött a parancsolat, a bűn
feléledt,
- én
pedig meghaltam, és ugyanaz a parancsolat, amely
életre szólt, halálba vitt,
- mert
a bűn kiinduló (tám)pontot
talált a parancsolat által: megcsalt engem
(tévútra vezetett), és megölt
általa.
- Így
(te)hát a törvény szent, a parancsolat
is szent, igazságos és jó.
- Tehát
a jó lett (vált) nekem
halálommá? Szó sincs róla!
hanem a bűn, hogy kitűnjék bűn volta, a jó
által halált munkál
számomra (halálomat okozza), hogy így
szerfelett vétkessé váljék
a bűn a parancsolat által,
- mert
tudjuk, hogy a törvény szellemi, de én
(hús)testi vagyok, eladva (rabnak) a bűn által,
- mert
amit teszek, nem értem, mert gyakorlatilag nem azt teszem,
amit akarok, hanem azt teszem, amit gyűlölök,
- ha
pedig amit nem akarok, azt teszem, egyetértek a
törvénnyel, hogy (eszményi)
jó,
- de
már nem én viszem azt véghez, hanem a
bennem lak(oz)ó (otthonra lelt) bűn,
- mert
tudom, hogy nem lakik bennem, azaz a (hús)testemben
jó, mert kész vagyok akarni, de az
eszményi(szépe)t véghezvinni nem
bírom,
- mert
nem azt teszem, amit akarok, a jót, hanem amit nem akarok, a
rosszat, azt gyakorolom,
- ha
pedig amit nem akarok, azt teszem, már nem én
viszem véghez, hanem a bennem lak(oz)ó bűn,
- azért
azt a törvény találom magamban, hogy
(bár) eszményi(jó)t akarom tenni,
hozzám (mégis) a rossz fekszik közel,
- mert
gyönyörűségem lelem Isten
törvényében a belső ember szerint,
- de
egy másfajta törvény látok a
tagjaimban, amely küzd (hadban áll)
értelmem törvényével
és foglyul ejt engem a bűn
törvényébe zárva, amely az
én tagjaimban van,
- én
nyomorult ember, ki ragad ki engem a halál e
testéből?
- Az
Istennek kegyelme az Úr Jézus Krisztus
által. Azért (te)hát én
magam az eszemmel ugyan Isten
törvényének szolgálok, de
(hús)testemmel a bűn
törvényének.
- Rész
- Nincs
azért most már kárhoztató
ítélet azok számára, akik
Krisztus Jézusban vannak,
- mert
az élet Szellemének törvénye
Krisztus Jézusban megszabadított téged
a bűn és a halál
törvényéből,
- mert
amire a törvény nem volt képes, mert
gyenge volt a hústest miatt, az Isten saját
Fiát küldte el a bűn
(hús)testének
hasonlóságában a bűn miatt
elítélte a bűnt a hústestben,
- hogy
a törvény igazságossága
betel(jesed)jék bennünk, akik (már) nem
(hús)test szerint járunk, hanem Szellem szerint,
- mert
akik (hús)test szerint vannak, azok a (hús)test
dolgain gondolkodnak (jár az eszük), akik pedig
Szellem szerint, azok a Szellem dolgaival törődnek,
- mert
a (hús)test gondolatvilága: halál, a
Szellem gondolatvilága: élet és
békesség,
- ezért
a hústest gondolatvilága
ellenségeskedés Isten iránt, mert az
Isten törvényének nem veti
alá magát, mert nem képes
rá,
- mert,
akik (hús)testben vannak, Istennek
tetszését nem képesek elnyerni,
- de
ti nem vagytok (hús)testben, hanem Szellemben, ha
valóban Isten Szelleme lakozik bennetek, ha pedig valaki
Krisztus Szellemét nem birtokolja, az nem az
Övé,
- de
ha Krisztus bennetek (van), a test ugyan halott a bűn miatt, de a
Szellem él az igazzá
nyilvánítás által,
- ha
pedig Annak Szelleme, Aki életre keltette Jézust
a halottak közül, bennetek lakozik, akkor az, Aki
életre keltette Krisztus Jézust,
megeleveníti a ti halandó testeteket is a
bennetek lak(oz)ó Szellem által,
- ezért
tehát testvérek, nem vagyunk adósai
(lekötelezettjei) a (hús)testnek, hogy a
(hús)test szerint éljünk,
- mert
ha (hús)test szerint éltek, meghaltok, ha pedig a
Szellemmel a hústest tetteit megölitek
(halálba viszitek), éltek (majd),
- mert
akiket Isten Szelleme vezérel, azok Isten fiai
- mert
nem kaptátok a rabszolgaság szellemét,
hogy újra féljetek, hanem a
fiúvá fogadás szellemét
kaptátok, amelyben kiáltjuk: Abba, ó
Atya!
- maga
a Szellem tesz tanú(bizony)ságot a mi
szellemünkkel együtt, hogy gyermekei vagyunk
Istennek,
- ha
pedig gyermekek, (sors)részesek is, Isten
(sors)részesei, Krisztusnak pedig (sors)részes
társai vagyunk, és ha (valóban)
együtt szenvedünk, hogy vele együtt meg is
dicsőüljünk,
- mert
azt gondolom, hogy nem mérhetők
(méltók) a mostani időszak szenvedései
az eljövendő dicsőséghez, amely majd
láthatóvá lesz rajtunk,
- mert
a teremtett világ epedő
sóvárgása az Isten fiainak
megjelenését várja,
- mert
a hiábavalóságnak
(múlandóságnak) vettetett
alá a teremtett világ, nem
önként, hanem Azért, aki alá
vetette, abban a reményben,
- hogy
maga a teremtett világ is meg fog szabadulni a
romlandóság
rabszolgaságából az Isten gyermekei
dicsőségének szabadságára,
- mert
tudjuk, hogy a teremtett világ együtt
sóhajtozik és vajúdik
mindmáig,
- de
nem csak az, hanem mi magunk is, akik a Szellem első
termésének (zsengéjének)
csíráit magunkban (bensőnkben) hordjuk,
sóhajtozunk magunkban és várjuk a
fiúvá fogadást, a testünk
megváltását,
- mert
megmentésünk reménységre
szól: a meglátott reménység
pedig nem reménység, mert amit lát
valaki, azt miért kellene remélnie?
- ha
pedig, amit nem látunk reméljük,
kitartással várjuk.
- Ugyanígy
pedig a Szellem is segít(ségünkre siet)
a mi gyengeségünknek, mert amit imában
kérünk, ahogyan tennünk kell, nem tudjuk,
hanem maga a Szellem jár közben
érettünk szavakba nem önthető
(kimondhatatlan) sóhajtozásokkal,
- aki
pedig a szíveket fürkészi, tudja hogy mi
a Szellem gondolata (elgondolása), mert Isten
tetszése szerint jár közben a
szentekért,
- tudjuk
pedig, hogy azoknak, akik szeretik Istent, minden
együttmunkál a javukra, mint olyanoknak, akik
előzetes terv szerint elhívottak,
- mert
azokat, akiket előre ismert, előre el is rendelte, hogy
hasonlók legyenek a Fia
képmásához, hogy legyen Ő
elsőszülött a sok testvér
között,
- akiket
pedig előre elrendelt, azokat el is hívta, és
akiket elhívott, azokat megigazulttá tette,
akiket pedig megigazulttá tett azokat meg is
dicsőítette,
- mit
mondjunk hát ezekhez? ha az Isten
értünk, ki ellenünk?
- hisz,
aki saját Fiát nem kímélte,
hanem értünk, mindnyájunkért
odaadta Őt, hogyne ajándékozna (kegyelemből) vele
együtt minden(eke)t nékünk?
- ki
emel vádat Isten választottai ellen? Isten, aki
megigazít?
- ki
ítél el? Krisztus Jézus, Aki meghalt,
sőt életre is kelt, Aki az Isten jobbján van
és közbenjár értünk?
- Ki
szakíthat el a Krisztus szeretetétől?
nyomorúság vagy szükség, vagy
üldözés, vagy
éhínség, vagy
mezítelenség, vagy
(élet)veszély, vagy (harci)kard?
- Amint
meg van írva, hogy: miattad visznek halálba
minden nap, vágójuhoknak
számítanak,
- de
mindezekben diadalmaskodunk mód felett is az
által, Aki minket szeret,
- mert
meg vagyok győződve, hogy sem halál, sem élet,
sem hírvivők (angyalok), sem fejedelmek, sem
jelenvalók, sem jövendők, sem
hatalmasságok,
- sem
magasság, sem mélység, sem
másféle (egyéb) teremtmény
nem szakíthat (választhat) el minket az Isten
szeretetétől, mert Krisztus Jézus Urunkban van.
- Rész
- Való(igaz)ságot
mondok a Krisztusban, nem hazudok, együtt tesz
tanú(bizony)ságot velem a lelkiismeretem a Szent
Szellemben,
- hogy
szomorúságom nagy és
szüntelen a fájdalma a szívemnek,
- mert
kívánnám, hogy én magam
legyek kiátkozva, Krisztustól
(elszakítva) az én
testvéreimért, (hús)test szerinti
rokonaimért,
- akik
izraeliták, akiké a fiúvá
fogadás és a dicsőség és a
szövetségek és a
törvényadás és az
istentisztelet és az ígéretek,
- akiké
az atyák és akikből van a Krisztus a
(hús)test szerint, az pedig
akik mindenek felett van, Isten, áldott a
világkorszakokba (aion)
nyúlóan. Ámen
- Nem
úgy van mintha megdőlt volna Isten Igéje, mert
nem mindenki aki Izraelből való, izraelita,
- és
nem mindnyájan gyermekek azért, mert
Ábrahám magva (leszármazottja), hanem:
Izsákban hívják el a te magodat,
- azaz:
nem a hústest gyermekei az Isten gyermekei, hanem az
ígéret gyermekeit
számítják magnak,
- mert
az ígéret szava ez: "ez időszakban
eljövök és Sárának
fia lesz",
- de
nemcsak ő, hanem Rebeka is, aki egytől, Izsák
atyánktól foganta fiait,
- mert
mielőtt megszülettek, sem jót, sem rosszat nem
tehettek, hogy az Isten
kiválasztásának előzetes
végzése megmaradjon,
- nem
a tettekből, hanem az elhívó
akaratából megmondatott neki: "a nagyobb
rabszolgája lesz a kisebbnek",
- amint
meg van írva: "Jákóbot megszerettem,
Ézsaut pedig gyűlöltem",
- mit
szóljunk hát ehhez? nem igazságtalan
ez Istennél? Szó sincs róla!
(Távol legyen)
- mert
Mózesnek ezt mondtam:
könyörülök, akin
könyörülök és
megszánom azt, akit megszánok.
- Azért
hát nem azé, aki erőlködik (akarja), sem
azé, aki törtet (fut), hanem a
könyörülő Istené,
- mert
ezt mondja az írás a
fáraónak: éppen ezért
keltettelek életre téged, hogy megmutassam benned
hatalmamat és így hirdessék nevemet a
föld minden táján,
- azért
tehát akin akar, könyörül,
és akit akar megkeményít,
- ezt
mondod tehát nekem: akkor meg mit hibáztat?
Hiszen az Ő szándékának ki
állhat ellent?
- ó
ember, ki vagy te, hogy vitába szállsz az
Istennel? Vajon mondhatja-e az
(agyagminta)készítmény az
(agyagminta)készítőnek: miért
csináltál engemet így?
- vagy
nincs hatalma a fazekasnak, hogy ugyanabból az
agyagból egyiket értékes
edénynek csinálja, másikat pedig
közönségesre
(tisztességtelenre) ?
- és
ha meg akarja az Isten mutatni haragját és
megismertetni (tudatni) hatalmát, elhordozza sok
hosszútűréssel a harag pusztulásra
elkészített edényeit?
- másfelől
azért is, hogy megismertesse
dicsőségének gazdagságát az
irgalom edényein, amelyeket dicsőségre alkotott,
- akiket
el is hívott, nemcsak bennünket a zsidó
közül, hanem nemzetekből is,
- amint
Hóseásnak is mondja: népemnek
hívom, amely nem az én népem,
és a nem-szeretettet szeretettnek
- és
azon a helyen ahol megmondták neki: Ti nem vagytok a
népem! Ott az élő Isten fiainak
hívják majd őket.
- Ézsaiás
pedig ezt kiáltja Izrael felől: Ha Izrael fiainak
száma annyi volna is, mint a tenger homokja, akkor is csak a
maradék menekül meg,
- mert
szavát beteljesíti (véghez viszi)
és teljes mértékben valóra
váltja a földön,
- ahogy
előre megmondta Ézsaiásnak: ha a Seregek Ura, nem
hagyott volna magot (utódot) nekünk,
olyanokká lettünk volna, mint Szodoma és
Gomorához lettünk volna
hasonlóvá.
- Mit
mondjunk tehát? Hogy a nemzetek, akik
igazságosságra nem törekedtek,
megkapták a megigazulást, mégpedig a
hithűségből való igazzá
nyilvánítást.
- Izrael
pedig, mely az igazságosság
törvényére törekedett, a
megigazulás törvényére nem
jutott el.
- Miért?
Mert nem hit(hűség)ből, hanem tettekkel kereste,
beléütközött a
megütközés kövébe,
- amint
írva van: lám, leteszem Sionban a
megütközés kövét
és a botrány (kő)szikláját
és aki hisz benne (magát
rábízza), nem szégyenül meg.
- Rész
- Testvérek,
szívem
jókívánsága és
Istenhez való könyörgésem ugyan
értük van,
- mert
tanú(bizonyság)ot teszek mellettük, hogy
buzgóság van bennük Isten
iránt, de nem felismerés szerint,
- mert
nem ismerték fel az Isten
igazságosságát és a
sajátjukat igyekeztek
érvényesíteni, az Isten
igazságosságának nem
vetették (rendelték) magukat alá,
- mert
a törvény célja és
vége: Krisztus, mindenkinek
megigazulására, aki hithű,
- mert
Mózes azt írja a törvényből
való megigazulásról, hogy aki
megteszi, élni fog általa.
- A
hit(hűség)ből fakadó
igazságosság pedig ezt mondja: nehogy ezt mond
szívedben: Ki megy fel az Égbe? azaz, hogy
Krisztust lehozza.
- Vagy
ki meg le az alvilágba (feneketlen
mélységbe)? Azaz, hogy Krisztust a halottak
közül felhozza,
- hanem
mit mond? Közel van hozzád a beszéd, a
szádban és a szívedben; azaz a
hit(hűség) Igéje, amelyet mi hirdetünk,
- mert
ha megvallod a száddal az Úr Jézust,
és hiszed a szívedben, hogy az Isten Őt
életre keltette a halottak közül,
üdvözülsz (megtartatol),
- mert
szívvel hiszünk a megigazulásra,
szájjal pedig vallást teszünk az
üdvösségre.
- mert
azt mondja az Írás: senki meg nem
szégyenül, aki hisz Őbenne,
- mert
nincs különbség zsidó
és görög között, mert
ugyan Ő az Ura mindnyájunknak, aki gazdag (bőkezű)
mindenkihez, akik segítségül
hívják Őt,
- mert
mindenki, aki segítségül
hívja az Úr nevét,
üdvözül (megmenekül),
- de
hogyan hívják
segítségül azt, akiben nem hisznek? de
hogyan higgyenek abban, akiről nem hallottak? de hogyan
hallanának igehirdető (hírnök)
nélkül?
- de
hogyan hirdetnék, ha nem küldik őket?
úgy amint meg van írva: mily szépek a
lábai az örömüzenet vivőknek
(akik jóhírt hirdetnek),
- de
nem mind(nyájan) hallgattak az
örömüzenetre, mert
Ézsaiás ezt mondja: Uram, ki hitt annak, amit
tőlünk hallott?
- azért
a hit(hűség) hallásból van, a
hallás pedig Krisztus beszédén
keresztül (beszédén keresztül),
- hanem
ezt mondom: nem hallották? Sőt, inkább az
egész földre kiment (szárnyal) a hangjuk
zengése, és a lakott
földkerekség végére elhatnak
beszédeik,
- de
ezt is mondom: Talán Izrael nem értette meg?
elsőnek Mózes mondja: én
féltékenységre ingerellek titeket egy
nem-nemzet ellen, egy értetlen nemzet ellen
haragítalak meg titeket.
- Ézsaiás
pedig merészen ezt mondja: megtaláltak engem,
akik nem kerestek, láthatóvá lettem
azoknak, akik nem is kérdezősködtek
utánam.
- Izraelnek
pedig ezt mondja: naphosszat (az egész napon)
kiterjesztettem a kezeimet egy engedetlen, és
ellenszegülő nép felé.
- Rész
- Én
ezért azt mondom: talán elvetette
(eltaszította) az Isten az Ő népét?
Szó sincs róla! mert én is izraelita
vagyok, Ábrahám magvából,
Benjámin törzséből,
- nem
vetette (taszította) el az Isten az Ő
népét, amelyet előre ismert, vagy nem
tudjátok Illésről mit mond az
Írás, hogyan szólalt fel
Istennél Izrael ellen:
- Uram,
a prófétáidat
megölték, oltáraidat
lerontották (feldúlták), és
én maradtam meg egyedül, nekem is
életemre törnek,
- de
mit mond az isteni döntés: meghagytam magamnak
hétezer férfiút, aki nem hajtott
térdet Baálnak,
- így
hát a mostani időszakban is lett maradék a
kegyelemből való kiválasztás szerint,
- ha
pedig a kegyelem alapján, akkor nem tettekből, mert akkor a
kegyelem nem volna már kegyelem,
- hogyan
van tehát? amire törekedett Izrael, azt nem
érte el, de a kiválasztottak
elérték, a többiek pedig
megkeményíttettek(megkérgesedtek),
- amint
meg van írva, az Isten a kábultság
szellemét adta nekik, szemeket, hogy ne lássanak,
és füleket, hogy ne halljanak mind a mai napig.
- és
Dávid is mondja: legyen az asztaluk hurokká
(tőrré) és
vadhálóvá és
csapdává és
megtorlássá nekik,
- sötétüljenek
el szemeik, hogy ne lássanak, és a
hátukat mindenkorra görbítsd meg,
- ezt
mondom tehát, talán azért botlottak
meg, hogy elessenek? Szó sincs róla, hanem
elesésük folytán lett a
megtartás a nemzeteké, hogy
féltékenységre sarkallja őket,
- ha
pedig az ő elesésük a világ
gazdagsága és az ő megfogyatkozásuk a
nemzetek gazdagsága, mennyivel inkább
azzá lesz teljességre jutásuk?
- de
néktek mondom a nemzet(beli)eknek, amennyiben ugyanis
én vagyok a nemzetek apostola, diakónus
szolgálatomat azzal dicsőítem,
- ha
valahogyan féltékenységre
ingerelhetném azokat, akik (hús)testem
és vérem és megmentek
némelyeket közülük,
- mert
ha az ő elvettetésük a világnak
megbékülést hozott, mi más
lesz visszafogadásuk, ha nem élet a
halálból,
- ha
pedig a zsenge szent, a tészta is az és ha a
gyökér szent, az ágak is azok,
- ha
pedig némely ág kitöretett is, te pedig
a vadolajfa létedre beoltódtál azokba
és részese lettél, az olajfa
bőzsírú gyökerének,
- nehogy
kérkedj az ágak rovására,
ha pedig mégis kérkednél: nem te
hordozod a gyökeret, hanem a gyökér
téged,
- mondhatnád
tehát: azért törték ki az
ágakat, hogy engem beoltsanak,
- így
van, a hitetlenség következtében
törték ki, te pedig hit által
állsz, nehogy fennhéjázó
légy, hanem félj,
- mert
ha az Isten a természetes ágaknak nem kedvezett
(kímélte), téged sem
kímél,
- Lásd
meg tehát Isten
jóság(osság)át
és szigorát, azok iránt, akik elestek,
szigorúságát, veled szemben
jóságát, ha ugyan ebben megmaradsz,
egyébként téged is
kivágnak,
- azok
pedig, ha netán nem maradnak meg a
hitetlenségben, beoltódnak, mert Istennek van
hatalma, hogy újra beoltsa őket,
- mert
ha téged a természetes vad
olajfáról levágtak és a
természet rendjén felül emelkedve nemes
olajfába oltottak, mennyivel inkább
beoltják majd azokat saját
olajfájukba, akik természet szerint is
odavalók,
- mert
nem akarom testvérek, hogy e titok dolgában
egyéni elgondolás
(értelmezés) vezessen benneteket, hogy a
megkeményedés csak részben
érte Izraelt, amíg a nemzetek teljes
számban be nem mennek,
- és
így az egész Izrael
üdvösségben részesül,
amint meg van írva: eljön Sionból a
Kiszabadító és elfordítja
Jákóbtól az
elvetemültséget,
- és
ez lesz velük az én
szövetségem: akkor megbocsátom bűneiket,
- az
örömüzenet (evangéliumot)
tekintve ellenségek ugyan, de a
kiválasztás szerint szeretettek az
(ős)atyákért,
- mert
az Isten kegyelmi ajándéka és
elhívása megbánhatatlanok,
- mert
amint ti is egykor nem engedelmeskedtetek Istennek, most pedig
irgalomra találtatok az ő
engedetlenségük következtében,
- úgy
ezek is engedetlenek lettek, hogy a rajtuk gyakorolt irgalom
folytán ők is irgalmat nyerjenek,
- mert
Isten mindenkit engedetlenségbe zárt
össze, hogy mindenkin irgalmat gyakoroljon
(könyörüljön).
- Ó,
Isten gazdagságának és
bölcsességének és
ismeretének mélysége, mily
kifürkészhetetlenek (kikutathatatlanok)
ítéletei és kinyomozhatatlanok az
útjai,
- mert
ki ismerte meg az Úr értelmét? Ki lett
neki tanácsadója?
- vagy
ki adott előbb neki, hogy annak visszafizetését
várhassa?
- Mivelhogy
Belőle fakad, Rajta át halad és Beléje
torkollik a mindenség, a dicsőség Neki
jár a (világ)korszakokban. Ámen.
- Rész
- Kérlek
titeket testvérek, Isten irgalmára,
adjátok oda a testeteket Isten számára
élő, szent, és neki tetsző áldozatul,
ez legyen a ti ésszerű, igeszerű istentiszteletetek.
- és
nehogy hozzáidomuljatok ehhez a világkorszakhoz,
hanem gondolkozás(mód)otok
megújulásával alakuljatok
át úgy, hogy
megvizsgáljátok, mi az Isten akarata, mi az ami
jó, kedves és tökéletes,
- mert
azt mondom a nekem adott kegyelemnél fogva mindenkinek, aki
közöttetek van, hogy többet ne gondoljon
magára, mint amit gondolnia kell, hanem józanul
gondolkodjék mindenki, amint kiosztotta az Isten a
hit(hűség) mértékét,
- mert
ahogy egy test(ünk)ben sok tagunk van, mindegyik tagnak pedig
nem ugyanaz a gyakorlati működése,
- így
akik sokan egy test(ület) vagyunk Krisztusban,
egyenként pedig egymásnak tagjai,
- de
különböző kegyelmi
ajándékaink vannak, éspedig a
nekünk adott kegyelem szerint, akár
prófécia a hit(hűsé) aránya
szerint,
- akár
(diakónia) szolgálat a diakóniai
szolgálatban, akár aki
tanító, a tanításban,
- akár
aki intő az intésben, aki adakozó,
egyszerűségben, aki elöljáró
buzgalomban, aki könyörülő a derűben,
- a
szeretet legyen képmutatás mentes
(kétszínűség
nélküli), utáljátok a
gonoszt, ragaszkodjatok a jóhoz,
- a
testvérszeretetben legyetek egymás
iránt gyöngédek, a
tiszteletadásban egymást megelőzők,
- a
serénykedésben nehogy meglankadjatok, a
szellemben buzgók, az Úrnak
szolgáljatok,
- a
reménységben (váradalomban)
örülők, a nyomor(úság)ban
kitartók (béketűrők), az
imádkozásban
állhatatosak(ragaszkodók),
- a
szentek szükségeiben vállaljatok
közösséget, a
vendégbarátságot
gyakoroljátok,
- áldjátok
azokat, akik titeket üldöznek,
áldjátok és nehogy
átkozzátok,
- örüljetek
az örülőkkel, sírjatok a
sírókkal,
- egymás
iránt ugyanazzal az érzülettel legyetek,
nehogy fellengző dolgokon járassátok eszeteket,
hanem tartsatok együtt az alacsonyan lévőkkel,
nehogy okosak legyetek magatok előtt,
- senkinek
rosszal rosszért ne fizessetek, azon gondolkodjatok amik
minden ember előtt eszményi szépek,
- ha
lehetséges, amennyiben tőletek függ, minden
emberrel békében éljetek,
- ne
szolgáltassatok magatoknak igazságot (ne
szerezzetek megtorlást magatokért) szeretteim,
hanem az Isten haragjának adjatok helyet, mert meg van
írva: enyém a bosszú, én
majd megfizetek, mondja az Úr,
- sőt,
ha éhezik az ellenséged, adj neki enni, ha
szomjazik, adj neki inni, mert amikor ezt teszed, izzó
parazsat raksz a fejére,
- nehogy
legyőzzön a rossz, hanem győzd le jóval a rosszat.
- Rész
- Minden
lélek a fölöttes hatalmasságnak
vesse alá magát, mert nincs hatalom, csak az
Istentől, ami pedig van, azt Isten rendelte (el).
- így
hát aki ellenszegül a hatalmasságnak
(hatóságnak), Isten
rendelésének szegül ellene, az
ellenszegülő pedig magára vonja az
ítéletet.
- Mert
a felettes hatóságok nem arra valók,
hogy a jótettől ijesszenek el, hanem rossztól:
Akarod pedig hogy ne félj a
hatóságtól? tedd a jót
és dicséretet kapsz tőle,
- mert
Isten szolgája az, a javadra, ha pedig a rosszat teszed,
félj, mert nem a látszat
kedvéért viseli a kardot, mert Isten
szolgája, hanem hogy megtorlója legyen annak, aki
a rosszat teszi,
- azért
alá kell vetned magadat neki, nemcsak a megtorlás
miatt, hanem a lelkiismeret szerint is,
- mert
azért fizettek adót is, mert Isten
szolgálatvégző szolgái ők, amikor
ebben tevékenykednek,
- adjátok
meg mindenkinek amivel tartoztok, akinek az adóval, az
adót, akinek a vámmal, a vámot, akinek
a félelemmel, a félelmet, akinek a
megbecsüléssel, a megbecsülést.
- Senkinek
semmivel ne tartozzatok, hacsak azzal nem, hogy egymást
szeressétek, mert aki szereti a másikat,
betöltötte a törvényt (tartalmat
adott neki),
- mert
ez: ne légy házasságtörő, ne
lopj, másét ne kívánd,
és ami egyéb parancsolat van, ez az ige foglalja
egybe (ebben az igében tetőzik): "Szeresd
felebarátodat, mint magadat",
- a
szeretet a felebarátnak rosszat nem művel, a
törvény teljes betöltése a
szeretet,
- és
ezeket tegyétek úgy, látva az alkalmas
időszakot, hogy már itt az óra, hogy az
álomból felébredjünk, mert
most közelebb van hozzánk az
üdvösség, mint amikor
hívőkké lettünk,
- az
éjszaka előrehaladt, a nappal pedig elközelgett,
tegyük félre (vessük le) hát a
sötétség tetteit és
öltsük fel a fény fegyvereit,
- mint
nappal, illedelmesen járjunk, ne
tivornyázásban és
részegeskedésben, ne
bujálkodásban, és
kicsapongásban, ne hivalkodásban és
irigységben,
- hanem
öltsük (öltözzük) fel az
Úr Jézus Krisztust és a
hús(test) szándékát a
bűnös kívánságokra nehogy
megtegyétek.
- Rész
- A
hitben erőtlent pedig karoljátok fel,
anélkül, hogy felfogását
elítélnétek,
- van,
aki azt hiszi, hogy minden(félé)t megehet, aki
pedig erőtlen (gyenge),
zöldségfélét eszik,
- aki
eszik, nehogy megvesse azt, aki netán nem eszik, aki pedig
nem eszik, nehogy elítélje azt, aki eszik, mert
Isten őt magáévá fogadta.
- Ki
vagy te, aki ítélkezel más
szolgája felett? saját urának
áll vagy esik, de állni fog, mert hatalmas ereje
van az Úrnak arra, hogy felállítsa,
- mert
egyik ugyan az egyik napot a másiknál
többre becsüli, a másik pedig
egyformának ítél minden napot, ki-ki a
saját meggyőződésében legyen
határozott,
- aki
tekintettel van a napokra, az Úrért teszi,
és aki eszik az Úrra való tekintettel
eszik, mert hálát ad az Istennek, és
aki (netán) nem eszik, az Úrért nem
eszik és az is hálát ad az Istennek,
- közületek
senki sem (ön)magának él és
senki sem (ön)magának hal meg,
- mert
ha élünk, az Úrnak
élünk, ha pedig meghalunk, az Úrnak
halunk meg, tehát akár élünk,
akár meghalunk, az Úréi vagyunk.
- Mert
azért halt meg és lett
élővé Krisztus, hogy mind a halottaknak, mind az
élőknek Ura legyen,
- te
pedig mi(ér)t ítéled el
testvéredet, vagy miért nézed le
(veted meg) felebarátodat, hiszen mindnyájan
odaállunk majd Isten
ítélőszéke
(díjkiosztó emelvénye) elé,
- mert
meg van írva: élek én – ezt
mondja az ÚR – hogy nekem hajoljon meg minden
térd és minden nyelv vallást tesz az
Istennek.
- azért
tehát mindegyikünk magáról ad
számot az Istennek,
- Tehát
többé nehogy
ítélkezzünk egymás felett,
hanem inkább azon legyetek, hogy testvér
miattatok ne ütközzék meg vagy meg ne
botránkozzék,
- tudom
és meg vagyok győződve az Úr Jézusban,
hogy semmi sem közönséges
önmagában, csak annak, aki
közönségesnek tartja,
- mert
ha az eledeled miatt a testvéred megszomorodik, akkor nem
szeretet szerint jársz el, a te eledeleddel ne
veszítsd el azt, akiért Krisztus meghalt,
- nehogy
káromolják azt, ami nektek jó
(csodálatraméltó),
- (mert)
az Isten királyi uralma nem evés és
ivás, hanem igazságosság és
békesség és öröm a
Szent Szellemben,
- mert
aki ebben (rab)szolgál Krisztusnak, kedves az Istennek
és megbízható
(kipróbált) az embereknek,
- ezért
tehát törekedjünk azután, ami a
békességre és egymás
épülésére szolgál.
- Az
eledelek miatt le ne rombold az Isten munkáját,
minden tiszta ugyan, de rossz annak az embernek, aki
megütközést keltve eszi.
- Szép
dolog húsételt nem enni, bort nem inni, semmi
olyat nem tenni, ami miatt testvéred
megbotránkozik,
- te
azt a hit(hűség)edet, amelyet bírsz magadban,
tartsd meg az Isten előtt, boldog az aki nem
ítéli el magát abban, amit
kipróbáltnak tart,
- aki
pedig kételkedik, ha eszik, ítéletet
von magára, mivelhogy nem hitből eszik, minden pedig, ami
nincs hitből, az bűn.
- Rész
- Tartozunk
pedig mi, az erősek a gyengék gyengeségeit
hordozni és nehogy a magunk tetszését
keressük,
- közülünk
mindenki felebarátja tetszését keresse
arra nézve, ami jó az
épülésére,
- mert
Krisztus sem maga tetszését kereste, hanem, amint
meg van írva: a gyalázóid szidalmai
rám hullottak,
- mert
amiket előre megírtak, a mi
tanításunkra (tanulságunkra)
írták, hogy a kitartás
által és az Írások
vigasztalása (bátorítása)
által a reménységet megtartsuk,
- a
kitartásnak és vigasztalásnak Istene
adja nektek, hogy ugyanazon gondolaton legyetek egymás
között a Krisztus Jézus szerint,
- hogy
egy szívvel és egy szájjal
dicsőítsétek az Istent, a mi Urunk
Jézus Krisztusnak Atyját.
- Azért
karoljátok fel egymást (vegyétek
egymást szívetekre), amint a Krisztus is
felkarolt benneteket az Isten dicsőségébe,
- mert
mondom, hogy Krisztus vállalta a
zsidóság szolgálatát
azért, hogy megerősítse az atyáknak
tett ígéretet,
- a
nemzetek pedig az irgalmasságáért
dicsőíthessék az Istent, amint meg van
írva: ezért megvallak Téged a nemzetek
között és a nevednek zengenek
éneket
- és
újra így szól: örvendezzetek
(vigadjatok) nemzetek, az Ő népével
együtt!
- és
újra: magasztaljátok az Urat minden nemzetek
és mondjatok Rá magasztalást minden
népek
- és
ismét Ézsaiás mondja: lesz (sarjad) a
Jessének egy gyökere, aki felemelkedik, hogy
uralkodó fejedelme legyen a nemzeteknek, benne
reménykednek (reá várnak) a nemzetek,
- a
reménység Isten pedig töltsön
be titeket minden örömmel és
békességgel a hit(hűség)ben, hogy
bővölködővé tehesse a
reménységeteket a Szent Szellem
erejében.
- Meg
vagyok pedig győződve, testvéreim, én magam is
felőletek, hogy tele vagytok jósággal,
bővölködtök minden ismerettel,
képesek vagytok egymást is figyelmeztetni
(meginteni),
- de
merészebben írtam nektek, részben
mintegy újra emlékeztetve titeket, ama kegyelem
által, amely Istentől adatott nekem,
- azért,
hogy Krisztus Jézus szolgája legyek a nemzetek
között, aki az Isten
örömüzenetének szent (papi)
szolgálatát végzi, hogy a nemzetek
áldozata kedves legyen, megszentelve a Szent Szellemben.
- Krisztus
Jézusban tehát van dicsekedni valóm az
Isten előtt,
- mert
nem merek olyasmit szólni, amit nem Krisztus vitt
véghez (munkált) általam, a nemzetek
engedelmességére szóval és
tettel,
- jelek
és csodák erejével, a Szent Szellem
erejében, úgyhogy én
Jeruzsálemtől és
környékétől
Illíriáig betöltöttem Krisztus
örömüzenetét,
- ezért
azonban becsületbevágó ügynek
tekintettem, hogy ne ott hirdessem az
örömüzenetet, ahol Krisztus neve
már ismert volt, nehogy mások rakta alapra
építsek,
- hanem
ahogyan meg van írva: azok, akiknek nem hirdették
(nem adtak hírt róla),
meglátják és megértik majd
azok, akik hírét sem hallották,
- ez
is akadályozott engem oly sokszor, hogy hozzátok
elmenjek.
- de
most nincs már többé helyem ez
éghajlat alatt, vágyakozom már
elég sok éve hozzátok,
- mihelyt
Hispániába elmegyek, mert remélem,
hogy átutazóban meglátogathatlak
benneteket, és
útbaigazítást kaphatok tőletek, ha
előbb veletek is egy kissé beteltem,
- most
pedig Jeruzsálembe indulok a szent diakóniai
szolgálatra,
- mert
jónak látta Makedónia és
Akhája, hogy közös gyűjtést
rendezzenek a jeruzsálemi szentek szegényei
javára (számára),
- mert
így látták jónak, de
tartoznak is ezzel nekik, mert ha a nemzetek szellemi javakban
részesültek, kötelesek (tartoznak) a
(hús)testet illető dolgokban
segítségükre lenni,
- ezt
mihelyt befejeztem és ráütöttem
a pecsétet ezen (szolgálatunk)
gyümölcsére, elmegyek rajtatok
keresztül Hispániába,
- tudom
pedig, hogy amikor hozzátok megyek, Krisztus
örömüzenetének teljes
(bőséges) áldásával
érkezem,
- arra
kérlek pedig titeket testvérek a mi Urunk
Jézus Krisztus által és a Szellem
szeretete által, tusakodjatok velem együtt
imáitokban értem Isten felé
(irányában),
- hogy
megszabaduljunk azoktól, akik Júdeában
ellenszegülnek és az én
jeruzsálemi (diakóniai) szolgálatom
kedves legyen a szentek számára,
- hogy
örömmel jöhessek hozzátok Isten
akarat által, hogy körötökben
felüdüljek (megpihenjek nálatok).
- A
békesség Istene pedig legyen
mindnyájatokkal. Ámen.
- Rész
- Ajánlom
pedig nektek Foibét, nőtestvérünket, aki
a kenkreai (kihívott) gyülekezet
(eklézsia) szolgá(ló)ja,
- hogy
fogadjátok őt az Úrban, szentekhez
méltóan és
támogassátok, amiben rátok szorul,
mert ő is sokaknak volt támasza, nekem magamnak is.
- Köszöntsétek
Priszkát és Akvillát,
munkatársaimat Krisztus Jézusban,
- akik
életüket kockáztatták
értem, akiknek nem csak én vagyok
hálás, hanem a nemzetek
eklézsiái is mind.
- És
a házukban lévő (kihívott)
gyülekezetet (eklézsiát)
köszöntsétek, az én szeretett
Epainétoszomat, aki Akhája zsengéje a
Krisztusban.
- Köszöntsétek
Máriát, aki sokat fáradozott
érdekünkben,
- Köszöntsétek
Andronikost és Juniát, az én
rokonaimat és fogolytársaimat akik
kiválóak az apostolok között,
akik már előbb mint én Krisztuséi
lettek.
- Köszöntsétek
Ampliatust, akit szeretek az Úrban.
- Köszöntsétek
Urbanust, a munkatársunkat Krisztusban és a
szeretett Sztachiszomat.
- Köszöntsétek
Apellest, aki kipróbált
(megbízható) a Krisztusban.
- Köszöntsétek
Aristobulosékat, köszöntsétek
rokonomat Heródiont,
köszöntsétek
Narkisszoszéktól azokat, akik az Úrban
vannak.
- Köszöntsétek
Trüfainát és
Trüfószát, akik fáradoznak az
Úrban.
- Köszöntsétek
a szeretett Persist, aki sokat fáradozott az
Úrban, köszöntsétek Rufoszt, az
Úr választottját, és az
anyját, aki nekem is anyám.
- Köszöntsétek
Aszünkritoszt, Flegónt, Hermészt,
Pátrobászt, Hermászt, és a
velük együtt lévő testvéreket.
- Köszöntsétek
Filológoszt és Juliát,
Néreuszt és nő(test)vérét
és Olümpiászt és a
velük lévő szenteket mind.
- Köszöntsétek
egymást szent csókkal. Köszönt
titeket a Krisztus minden (kihívott) gyülekezete
(eklézsiája).
- Intelek
pedig titeket testvérek, ügyeljetek azokra, akik
széthúzásokat és
botrányt (kelepcét) csinálnak,
ellentétben a tanult tanítással,
amelyet tanultatok és kerüljétek őket,
- mert
az ilyenek nem Krisztus Urunknak szolgálnak, hanem a
hasuknak és jóságtól
csöpögő szavakkal és jól
hangzó szólamokkal becsapják
(megtévesztik) az ártatlanok
(gyanútlanok) szívét,
- mert
a ti engedelmességtek (szófogadásotok)
mindenhova eljutott, örülök tehát
nektek, akarom pedig, hogy bölcsek legyetek a jóra,
de képtelenek a rosszra,
- a
békesség Istene pedig összetiporja a
sátánt lábaitok alá
gyorsan. A mi Urunk Jézusnak a kegyelme veletek.
- Köszönt
titeket Timótheus, a munkatársam és
Lukiosz, és Jászon, és Szoszipatrosz,
a rokonaim.
- Köszöntlek
titeket én Tertiusz, aki a levelet írtam, az
Úrban.
- Köszönt
titeket Gáiosz, a házigazdám nekem
és az egész (kihívott)
gyülekezetnek (eklézsiának).
Köszönt titeket Erasztisz, a városi
gondnok és Kvartusz, a testvér.
- A
mi Urunknak Jézus Krisztusnak a kegyelme legyen
mindnyájatokkal. Ámen
- Annak
pedig, akinek hatalma van arra, hogy megerősítsen titeket az
én örömüzenetemben és
a Jézus Krisztusról szóló
igehirdetésben, ama titok leleplezése szerint,
amelyre világkorszakokon át tartó
(aioni) idők óta csend borult (el volt hallgatva),
- de
amely most nyilvánvaló
(látható) lett a prófétai
írások által a örök
(világkorszakos) Isten rendelkezése szerint a
hit(hűség)beli engedelmessége végett,
minden nemzet előtt közismertté lett,
- az
egyedül bölcs Istennek, Jézus Krisztus
által, Neki legyen dicsőség a
világkorszakoknak világkorszakaiba (aionok
aionaiba). Ámen.