Héberekhez
íródott levél
- Rész
- Miután a Isten sok részben
és sokféleképpen szólt
hajdan az atyáknak a
próféták útján,
- ezekben az utolsó napokban szólt
hozzánk a Fiúban, akit mindennek
sorsrészesévé rendelt, aki
által a világkorszakokat is alkotta,
- aki az Ő
dicsőségének
visszasugárzása és
lényének képmása (metszeti
képe),
aki hordozza (tartja fenn) a mindenséget hatalma
beszédjével, tisztulást szerzett a
vétkekből, leült a Felséges
jobbján a
magasságban,
- annyival lett különb az
angyaloknál, amennyivel náluk
kiválóbb nevet kapott
osztályrészül,
- mert melyik angyalnak mondta valaha: Fiam vagy te,
én ma nemzettelek téged? És
ismét: Én leszek neki Atyja és ő lesz
nekem Fiammá.
- Amikor pedig ismét bevezeti az
elsőszülöttet a lakott
földkerekségre, ezt mondja: és
imádják Őt Isten minden angyalai
- és az angyalokról ezt mondja: aki az
Ő angyalait szelekké teszi, és az Ő papi
szolgáit tűznek lángjává,
- a
Fiúhoz pedig: Isten a te trónod a
korszakok
korszakaiba (az aion aionaiba), és az igazságod
jogara a
királyságod jogara (királyi
pálcád
az igazság pálcája),
- az igazságosságot szereted
és gyűlölöd a
törvénytelenséget, azért kent
fel téged az Isten, a te Istened ujjongás
olajával (részes)társaid
fölé
- és: Te alapítottad kezdetben Uram a
földet, és a te kezeid munkái az egek,
- ezek elmúlnak, Te pedig megmaradsz
és mindenek mint a ruha elavulnak,
- és mint körülvetőt
összegöngyölíted és
mint (egy) ruha elváltoznak, Te pedig ugyanaz vagy
és éveid nem fogynak el.
- Melyik angyalnak mondta valaha is: ülj a
jobbomra, míg (oda)teszem ellenségeidet
lábaid zsámolyává?
- avagy nem mind papilag szolgáló
szellemek-é, akiket diakóniai
szolgálatra küldtek el azokért, akik
részesei lesznek az
üdvösségnek?
- Rész
- Ezért kell annál inkább
figyelnünk arra, amit hallottunk, nehogy valaha
elsodródjunk,
- mert ha az angyalok által szólt Ige
szilárdnak bizonyult, és minden
áthágás és
engedetlenség elvette jogos
büntetését,
- hogyan menekülhetnénk meg mi, ha nem
törődünk ily nagy
üdvösséggel? amely akkor vette
kezdetét, amikor az Úr szólt, azok,
akik hallották, számunkra
megerősítették ezt,
- az Isten pedig tanú(bizonyság)ot
tett mellettük csodajelekkel és sokféle
erőmegnyilvánulásokkal, és a Szent
Szellem osztogatta közléseivel akarata szerint,
- mert nem angyaloknak vetette alá az
eljövendő lakott földkerekséget, amelyről
szólunk,
- valahol valaki pedig
tanú(bizony)ságot tett, ezt mondta: mi az ember,
hogy megemlékezel róla? Vagy az ember fia, hogy
rája tekintesz?
- kissé tetted őt kisebbé az
angyaloknál, dicsőséggel és
megbecsüléssel koszorúztad meg,
- mindeneket lábai alá
vetettél, mert azzal, hogy alávetett neki
mindent, semmit sem hagyott neki alávetetlenül,
most pedig még nem látjuk, hogy a
mindenség az ő uralma alatt áll,
- aki pedig
kevéssel lett kisebb az angyaloknál, azt a
Jézust
látjuk, hogy a halál
elszenvedéséért
a dicsőség és a megbecsülés
koszorúját nyerte el azért, hogy Isten
kegyelméért mindnyájunkért
megízlelte a halált,
- mert illő volt, hogy akiért van a
mindenség és aki által lett a
mindenség, aki sok fiakat elvezet a dicsőségbe,
az üdvösség szerzőjét
szenvedések által vigye
végcélba,
- mert aki megszentel és akiket megszentelt,
egyből vannak mind, ezért nem szégyenli őket
testvéreinek hívni,
- ezt mondva: hírül adom a te nevedet az
én testvéreimnek, a gyülekezetben
(eklézsiában) dicsénekkel
dicsőítlek Téged,
- és ismét: bizodalmam lesz Benne.
és ismét: lásd itt vagyok
én és a gyermekek, akiket nekem adott az Isten,
- minthogy tehát a gyermekeknek
közös a vérük és a
(hús)testük, Ő is hasonlóan
részt kapott belőle, (azért) hogy a
halál által hatástalanná
tegye azt, akinek hatalma van a halálon, tudniillik az
sátánt,
- és felszabadítsa azokat, akiket a
haláltól való félelem miatt
életükön át mindig
rabszolgaságban tartott,
- mert nyilván nem angyalokat karolt fel, hanem
Ábrahám leszármazottait karolja fel,
- ezért kellett minden tekintetben a
testvérekhez hasonlóvá lennie, hogy
könyörülő (irgalmas) és Istenhez
hű főpap lehessen a nép vétkeinek
kiengesztelésére,
- mert amiben maga is
megpróbáltatást
(kísértést) szenvedett, abban
képes a kísértésben
levőkön (megpróbáltatással
küzdőkön) segíteni.
- Rész
- Azért szent testvérek, akiknek
égi elhívás jutott
osztályrészül, figyeljetek a
hitvallásunk Apostolára és
Főpapjára, Jézusra,
- aki hű volt ahhoz, aki Őt azzá tette, mint
Mózes is az egész házában,
- mert Őt több dicsőségre
tartották méltónak mint
Mózest, amennyiben több becsülete van
annak, aki a házat építette, a
háznál magánál,
- mert minden házat épít
valaki, aki pedig a mindenséget alkotta, Isten az.
- Mózes is hű volt ugyan a
házában, mint (megbízott) szolga
(cseléd) tanú(bizony)ságul annak, amit
hirdetni kellett,
- de a Felkent mint Fiú áll a maga
háza élén, az Ő háza mi
vagyunk, ha bátorságunkat és a
reménység dicsekvését
mindvégig szilárdan megtartjuk,
- ezért amint a Szent Szellem mondja: ma ha az Ő
hangját halljátok,
- nehogy megkeményítsétek a
szíveteket, mint az elkeseredéskor, a
megpróbáltatás napján a
pusztában,
- ahol
atyáitok próbára tettek engem
és
megkísértettek, bár
látták az
én munkáimat
- negyven esztendeig, ezért megundorodtam ettől a
nemzedéktől és azt mondtam: mindvégig
tévelyegnek szívükben, nem
ismerték meg az utaimat,
- úgyhogy megesküdtem a haragomban: Nem
mennek be az én nyugalmamba!
- Vigyázzatok testvérek, nehogy legyen
valakiben köztetek hitetlenségre hajló
gonosz szív, hogy elszakadjon az élő Istentől,
- hanem bátorítsátok
egymást minden nap, amíg azt
„má”-nak hívják,
hogy meg ne keményítsen köztetek valakit
a bűnnek csalárdsága,
- mert részestársai lettünk a
Felkentnek, ha ugyan a kezdeti bizalmi alapon mindvégig
szilárdan megmaradunk (kitartunk).
- Mert mikor ezt mondják: ma, ha az ő
hangját halljátok, nehogy
megkeményítsétek szíveteket
mint az elkeseredéskor,
- mert kik keseredtek el, amikor hallották? nemde
mindazok, akik kijöttek Egyiptomból
Mózes által?
- kikre haragudott meg pedig negyven esztendeig? nemde
azokra, akik vétkeztek, akiknek (holt)testei elhullottak a
pusztában?
- kiknek esküdött meg pedig, hogy nem
mennek be a nyugalmába, ha nem az engedetleneknek?
- és látjuk, hogy nem voltak
képesek bemenni a hitetlenségük
(hűtlenségük) miatt.
- Rész
- Féljünk tehát, hogy
bár hátra van az ő nyugalmába
való bemenetel ígérete,
netán valaki azt higgye közületek, hogy ő
kimaradt,
- mert mi is vettük az
örömüzenetet, mint azok, de azoknak nem
használt a hallott szó, mert nem
vegyítették hittel azokat, akik
hallgatták,
- mert mi bemegyünk a nyugalomba, akik
hívek lettünk úgy, amint kijelentette:
amint megesküdtem haragomban, hogy nem mennek be a
nyugalmamba, noha az ő munkái a világ
(alapjainak) levetése óta
megtörténtek,
- mert így szólt valahol a hetedik
napról: és megszűnt az Isten a hetedig napon
minden munkájából,
- itt meg ismét: nem fognak bemenni az
én nyugalmamba,
- mivel tehát még hátra
van, hogy némelyek bemenjenek abba, de akikhez
először szólt az
örömüzenet, azok nem mentek be
hitetlenségük miatt,
- ismét meghatároz egy napot, (egy)
„má”-t, mint Dávidnak mondja
annyi idő után, amit már az előbb mondtunk: ma,
ha az ő hangját halljátok, nehogy
megkeményítsétek
szíveteket,
- mert ha Józsué nyugalomhoz juttatta
volna őket, nem szólt volna ezek után egy
másik napról,
- tehát megmarad egy szombatnapi nyugalom az
Isten népe számára,
- mert aki bement az Ő nyugalmába, maga is
megnyugodott az ő munkáitól, mint Isten is a
magáétól,
- Igyekezzünk tehát bemenni abba a
nyugalomba, nehogy valaki az engedetlenség ugyanabba a
példájába essék,
- mert élő (eleven) az Isten Szava és
hatékony, és élesebb minden
kétélű harcikardnál és
behatol a lélek és a szellem,
ízületek és velők részekre
oszlásáig és
megítéli a szív gondolatait
és indulatait,
- és nincs olyan teremtmény, amely
láthatatlan (elrejtett) lenne Előtte, sőt minden
mez(í)telen és csupasz Annak szemei előtt, Aki
felé számadással tartozunk,
- van tehát nagy főpapunk, aki
áthatolt az egeken, Jézus, az Isten Fia,
ragaszkodjunk a hitvalláshoz,
- mert nem olyan főpapunk van, aki (esetleg) nem
képes együttérezni a mi
gyöngeségeinkkel, hanem
próbára lett téve mindenben,
hozzánk hasonlóan, de vétek
nélkül.
- Jöjjünk tehát
bátorsággal a kegyelem
trónjához (azért), hogy irgalmat
kapjunk és kegyelmet találjunk alkalmas
időpontban jövő segítségre,
- Rész
- mert minden főpapot emberek közül
vesznek és emberekért rendelnek az Isten előtti
szolgálatra, (azért) hogy áldozati
ajándékot és (véres)
áldozatot mutasson be a vétkekért,
- aki megértő tud lenni a tudatlanok
és a tévelygők iránt, mivelhogy ő is
körül van véve
gyöngeséggel,
- ezért köteles amint a
népért, önmagáért
is áldozatot bemutatni a vétkekért
- és senki sem veheti magának ezt a
tisztséget, csak akit Isten hív el, mint
Áront is.
- Így a Felkent sem önmaga
dicsőítette meg magát azzal, hogy
főpappá lett, hanem az, Aki így szólt
hozzá: Fiam vagy te, én ma nemzettelek
téged,
- ahogy máshol mondja: Te korszakokra
szóló (aioni) pap vagy Melkisédek
rendje szerint,
- aki (hús)testének napjaiban
könyörgéseit és
esdekléseit erős kiáltással
és könnyek között ahhoz vitte,
aki képes volt megmenteni a halálból,
és meghallgatást nyert
istenfélelméért,
- ámbár ő a Fiú, megtanulta
azokból, amiket szenvedett, az engedelmességet,
- és végcélba jutott,
korszakokra szóló
üdvösség szerzője lett mindazoknak, akik
ráhallgatnak.
- Isten főpappá nevezte ki a
Melkisédek rendje szerint.
- Róla sok mondanivalónk van
nekünk, amit nehéz megmagyarázni, mert
nehézkesek lettetek a hallásban,
- mert bár ez idő szerint már
tanítóknak kellene lennetek, ismét
arra van szükségetek, hogy valaki
tanítson titeket az Isten beszédeinek kezdetleges
alapszabályaira és olyanokká lettetek,
akiknek tej szükséges, nem kemény
eledel,
- mert mindaz, aki tejen él, járatlan
az igaz(ságos)ság szavában, mert
kiskorú,
- a célbajutottaknak pedig a kemény
eledel való, akiknek érzékszervei a
gyakorlat által kifejlődtek az eszményi
és a rossz
megkülönböztetésére.
- Rész
- Azért hagyjuk el a Felkentről
szóló kezdetleges beszédet,
törekedjünk a
végcélbajutásra, nehogy
újra lerakjuk az alapját a holt tettekből
való gondolatmód
megváltozásnak és az Istenre
épült hithűségnek,
- a bemerítettségeknek, a
kézrátételeknek, a halottak
feltámadásának s a korszakokra
szóló (aioni) ítéletnek
tanítását
- ezt meg is tesszük, ha megengedi Isten,
- mert lehetetlen, akik egyszer fényt nyertek,
és megízlelték az égi
ajándékot és részesei
lettek a Szent Szellemnek,
- és megízlelték Isten
eszményi beszédét és a
jövendő korszak (aion) hatóerőit,
- és elesnek, hogy ismét
megújuljanak gondolkodásmód
megváltozásra, mert újra keresztre
feszítik önmaguknak Isten Fiát
és kipellengérezik,
- mert a föld, amely beissza a rá
hulló gyakori esőt, hasznos termést hoz, azoknak,
akik művelik és áldást nyernek
(kapnak) Istentől,
- de amelyik tövist és
bogáncsot terem, a vizsgát nem állja
ki, átokhoz van közel, amelynek vége az,
hogy megégetik.
- De rólatok szeretteim jobbról vagyok
meggyőződve, akik az üdvösség
birtokában vagytok – ha így
szólunk is,
- mert nem igazságtalan az Isten, hogy
megfelejtkezzék a ti munkátokról,
és a szeretetről, amelyet mutattok neve iránt,
amikor a szenteknek szolgáltattok és
szolgáltok.
- Kívánjuk pedig, hogy mindegyiktek
ugyanazt a buzgóságot
tanúsítsa a reménységnek
teljes bizonyossága iránt mindvégig,
- hogy ne legyetek nehézkesek, hanem
utánzói azoknak, akik hithűségen
és hosszútűrésen át
részesednek az ígéretben,
- mert amikor Ábrahámnak
ígéretet tett Isten, mivelhogy semmi nagyobbra
nem esküdhetett, önmagára
esküdött meg,
- ezt mondta: megáldva megáldalak
téged, és megsokasítva
megsokasítalak téged,
- és így
hosszútűréssel megkapta az
ígéretet,
- mert az emberek nagyobbra esküsznek és
minden ellentmondáson túl
megerősítésül szogál az
eskü,
- ezért az Isten mivelhogy
különös mértékben
akarta megmutatni az ígéret
sorsévezőinek szándéka
megváltozhatatlanságát,
esküvel vállalt kezességet,
- így két változhatatlan
dolog által – amelyben lehetetlen, hogy Isten
hazudjék – erős buzdítást
kaptunk mi, akik abban találtunk menedéket, hogy
megragadjuk az előttünk fekvő
reménységet,
- ezt a lelkünk bizt(onság)os
és szilárd horgonyának tartjuk, amely
a függöny mögé ér,
- ahová előfutárként ment
be érettünk Jézus, aki
Melkisédek rendje szerint főpappá lett a
korszakra (aionba),
- Rész
- mert ez a Melkisédek, Sálem
királya, a fölséges Isten papja, aki
Ábrahám elé ment, amikor a
királyok leverésében
visszatérőben volt és megáldotta őt,
- akinek tizedet adott mindenből
Ábrahám, aki ha megmagyarázzuk,
először is igazságosság
királya, azután pedig Sálem
(béke) királya,
- apa nélküli, anya
nélküli, családfa
nélküli, (nemzetség-jegyzék
nélküli), sem napjainak kezdete, sem
életének vége nincs,
hasonlóan az Isten Fiához, pap marad
megszakítás nélkül,
- Nézzétek meg milyen nagy az, akinek
az ősatya Ábrahám tizedet adott a
zsákmány legjavából,
- és azoknak, akik Lévi fiai
közül nyerik el a papságot,
rendeletük van, hogy tizedet szedhetnek a néptől a
törvény szerint, azaz a saját
testvéreiktől, noha Ábrahám
ágyékából
származtak,
- ő pedig Ábrahámtól
szedett tizedet, aki nem az ő nemzetségükből
származott, és azt akinek az
ígéret szólt, megáldotta,
- pedig minden ellentmondás
nélkül való, hogy a nagyobb
áldja meg a kisebbet,
- és itt ugyan halandó emberek szednek
tizedet, ott pedig az, akiről tanú(bizony)ságot
tesznek, hogy él,
- és Ábrahámon
keresztül úgyszólván a
tizedszedő Lévi is tizedet adott,
- mert még atyjának
ágyékában volt, amikor
Melkisédek találkozott vele,
- ha tehát a végcélba
jutás a Lévi papság által
lenne, mert a nép az alatt kapta a
törvényt, mi szükség volna
még egy más papot támasztani a
Melkisédek rendje szerint, akit nem Áron rendje
szerint neveznek?
- Mert a papság
megváltozásával
szükségszerűen a törvény is
megváltozik,
- mert akiről ezeket mondjuk, más
törzsből való, amelyből senki sem
szolgált az (áldozati)
oltárnál,
- mert nyilvánvaló, hogy
Júdából támadt a mi Urunk,
amely törzsre vonatkozólag semmit sem
szólt Mózes a papokról
- és ez még sokkal
nyilvánvalóbbá lesz, ha
Melkisédekhez hasonlóan egy más pap
áll elő,
- aki nem a (hús)testi parancsolat
törvénye szerint lett, hanem a felbonthatatlan
élet hatóereje szerint,
- mert így tesz
tanú(bizony)ságot, hogy: Te pap vagy a
(világ)korszakra a Melkisédek rendje szerint,
- mert egy megelőző parancsolatot ugyan
félretesznek hatástalansága
és használhatatlansága miatt,
- mert a törvény semmit nem vitt
végcélba, de bevezetett egy jobb
reménységet, amely által
közeledhetünk az Istenhez,
- és amennyiben ez nem eskü
nélkül történt, mert azok ugyan
eskü nélkül lettek papokká,
- ez pedig esküvel az által, Aki
így szólt hozzá:
megesküdött az Úr és nem
bánja meg, Te pap vagy a korszakra,
- eszerint is egy jobb szövetségnek lett
kezese (jótállója) Jézus
- és azok ugyan többen lettek
papokká, mivel a halál megakadályozta,
hogy hivatalban maradjanak,
- de neki, mivel korszakra megmarad másra
át nem szálló papsága,
- azért üdvözítheti
is azokat, akik általa járulnak az Istenhez,
mindenkor él, hogy közbenjárjon
értünk,
- mert ilyen pap illik hozzánk, szent
és ártatlan, szeplőtlen, a
vétkezésektől
elkülönített, és aki az
egeknél magasabbra hatolt,
- akinek nincs arra szüksége, mint a
főpapoknak, hogy naponként először saját
vétkeikért vigyen áldozatot, csak
azután a népért, mert ezt egyszer
megtette, amikor önmagát
föláldozta,
- mert a törvény embereket
állít be főpapokul, akik erőtelenek, de az
eskü szava, amely a törvény
után lett, a Fiút, aki a
(világ)korszakra (aionba) végcélba
jutott.
- Rész
- Fő dolog az elmondottakban az, hogy olyan főpapunk van,
aki a Fölséges trónjának
jobbján ül az egekben,
- a szentély (papi)szolgálat
végzője és az igazi sátoré.
Amelyet az Úr vert fel, nem ember,
- mert minden főpap ajándékokat
és (véres)áldozatok
bemutatására van rendelve, ezért
szükséges, hogy ő is vigyen valamit
áldozatul,
- ha ő a földön volna, nem volna pap, mert
vannak olyanok, akik a törvény szerint
áldozatot mutatnak be,
- akik az égiek
képmásának és
árnyékának szolgálnak,
ahogyan az isteni utasítást kapta
Mózes, amikor azon volt, hogy a sátrat
bevégezze: mert meglásd – mondta
– csinálj mindent azon minta szerint, amelyet
(meg)mutattam neked a hegyen,
- most pedig annyival kiválóbb
(papi)szolgálatot kapott, amennyivel jobb
szövetségnek közvetítője, amely
jobb ígéretek alapján lett
törvénnyé,
- mert ha az első kifogástalan lett volna, a
másodiknak nem keresett volna helyet.
- Mert feddőleg
mondja nekik: lám, napok jönnek, mondja az
Úr,
és az Izrael házával és
Júda
házával új
szövetséget kötök
(viszek végbe),
- nem olyan szövetséget, amilyent az ő
atyáikkal kötöttem azon a napon, amikor
kézen fogtam őket, hogy kivezessem őket Egyiptom
földjéről, de mivel ők nem maradtak meg az
én szövetségemben, én sem
törődtem velük, mondja az Úr,
- mivel ez az a szövetség, amelyet
Izrael házával kötök ama napok
után – mondja az Úr, az én
törvényemet az ő elméjükbe
adom, és a szíveikbe írom fel azokat,
és leszek nekik Istenükké és
ők népemmé lesznek,
- és senki nem fogja tanítani a
felebarátját és a
testvérét, ezt mondva: Ismerd meg az Urat,
mivelhogy mindenki ismerni fog engem köztük, kicsitől
fogva a nagyig,
- mivelhogy kiengesztelődöm
igaz(ság)talanságaikért, és
vétkeikre nem emlékszem
többé,
- azzal, hogy újat mond, elavulttá
tette az elsőt, ami pedig elavult és megöregszik,
közel van az enyészethez.
- Rész
- Megvolt ugyan az előzőnek is a maga istentiszteleti rendje
és a világi szentélye,
- mert egy sátort szereltek fel; az első
részben a mécstartó, és az
asztal és a kenyerek kitétele: ezt
nevezték szentélynek,
- a második függöny
mögött pedig a szentek szentjének nevezett
sátor(rész),
- ebben volt az arany
füstölőoltár és a
szövetség ládája, mindenfelől
arannyal borítva, ebben a mannát
tartalmazó aranykorsó és az
Áron kivirágzott vesszeje és a
szövetség táblái,
- fölötte pedig a dicsőség
kérubjai beárnyékolták az
engesztelő fedelet, ezekről pedig most nem
szükséges részletesen szólni.
- Amióta pedig ezeket így
elrendezték, az első sátorrészben
mindenkor bemennek a papok, akik az istentiszteletet végzik,
- a másodikba pedig egyszer egy évben
egyedül a főpap, de nem vér
nélkül, amelyet áldozatul visz, amelyet
magáért és a nép
(tudatlanságból elkövetett)
tévedéseiért,
- azt jelezte ezzel a Szent Szellem, hogy még nem
nyílt meg (nem lett nyilvánossá) a
szentély útja, amíg az első
sátor még fennáll,
- amely példázat (utalás) a
jelen időszakra, amelyben olyan ajándékokat
és áldozatokat visznek, amelyek
lelkiismeretében nem képesek
végcélba vinni az istentiszteletet
végzőt,
- ezek csak
ételekre és italokra és
különböző
bemerítésekre vonatkozó
(hús)testi
megigazító rendszabályokból
állnak,
amelyek csak a helyes elrendezés időszakáig
tartanak.
- A Felkent pedig a jövendő javak
főpapjaként jelent meg, a nagyobb és a
bevégzettebb sátoron át, amelyet nem
(ember)kéz csinált, vagyis nem ebből a
teremtésből való,
- nem a kecskebakok és a borjak
vérén keresztül, hanem saját
vérén át ment be egyszer s mindenkorra
a szentélybe és korszakra
szóló megváltást hozott
(szerzett),
- mert ha a kecskebakok és a bikák
vére és a tehén hamva a
tisztátalanokra hintve megszentel úgy, hogy a
(hús)test vonalán megtisztulást
szerez,
- mennyivel inkább a Felkent vére, aki
a korszakos (aioni) Szellem által
önmagát vitte hibátlan
áldozatul az Istennek, megtisztítja a
lelkiismereteteket, a halott tettektől, hogy szolgáljatok az
élő Istennek,
- és
ezért az új szövetség
közbenjárója, mert miután a
halála az
első szövetség alatt elkövetett
kihágások
megváltására
megtörtént, az elhívottak
elnyerjék korszakra
szóló sorsrészesedés
ígéretét,
- mert ahol végrendelet van, ott be kell
következni a végrendelkező
halálának,
- mert a végrendelet a halál
után jogerős, különben míg a
végrendelkező él, nem
érvényes,
- innen van, hogy az első végrendelet sem volt
beiktatva vér nélkül,
- mert miután Mózes minden parancsot
elmondott a törvény szerint az egész
népnek, vette a borja és a kecskebakok
vérét vízzel és
skarlátvörös színű
gyapjúval, és izsóppal meghintette a
könyvtekercset és a népet mind
- és ezt mondta: ez a
szövetségnek a vére, amelyet az Isten
rendelt számotokra
- és a sátrat és minden
istentiszteleti eszközt hasonlóan meghintette,
- és majdnem mindent vérben
tisztítanak meg a törvény szerint
és vérontás nélkül
nincs megbocsátás,
- szükséges tehát, hogy ha az
ég(bel)i dolgok képmásai
(előképei) így tisztulnak meg, akkor maguk az
égen lévő(dolgo)k pedig még jobb
áldozatokkal, mint azok,
- mert nem kézzel csinált
szentélybe ment be a Felkent, amely a valódinak
(csak) előképe, hanem magába az égbe,
hogy most az Isten arca előtt érettünk
megjelenjék,
- nem is azért, hogy sokszor vigye
önmagát áldozatul, mint ahogy a főpap
bemegy a szentélybe évenként idegen
vérrel,
- mert akkor sokszor kellett volna szenvednie a
világ (alapjainak) levetése óta, de
most egyszer jelent meg a korszakok (aionok)
bevégződésén, hogy
eltörölje a vétkeket áldozata
által,
- és amint ki van szabva az embereknek
számára, hogy egyszer meghaljanak,
utána pedig ítélet,
- így a Felkent is, egyszer vitetett
áldozatul sokak vétkeinek
elhordozására, másodszor
vétkek nélkül jelenik meg azoknak, akik
várják Őt
üdvösségükre.
- Rész
- Mivel a törvényben csak
árnyéka van az eljövendő
jóknak, nem magának a dolgoknak a
képe, azok az áldozatok, amelyeket
megszakítás nélkül
esztendőnként bemutatnak, sohasem képesek
tökéletessé tenni az odamenőket,
- mert különben megszűntek volna
áldozatot vinni, mivel semmi vétek nem lett volna
lelkiismeretükön, akik papi szolgálatot
végeztek, ha egyszer megtisztultak volna,
- de ezekre a vétkekre még van
visszaemlékezés évről-évre,
- mert lehetetlen, hogy a bikák és
kecskebakok vére elvegye a vétkeket,
- ezért mondta mikor bejött a
világba: áldozatot és
ajándékot nem akartál, sem nem
kedveltél, de testet alkottál nekem,
- egészen égő áldozatokat
és vétekért való
áldozatokat nem kedveltél,
- akkor mondtam: Nézd, jövök, a
könyvtekercsben írva van rólam, hogy
megcselekszem az akaratod óh
Isten
- Fentebb ezt mondotta: áldozatokat,
ajándékokat és egészen
égő áldozatokat és
vétekért való áldozatot nem
akartál, sem nem kedveltél, amelyet a
törvény szerint áldozatul visznek,
- de később így szól:
Íme, itt vagyok, hogy megtegyem akaratodat, eltörli
az elsőt, (azért) hogy a másodikat a
helyébe állítsa;
- ebben az akaratban vagyunk megszentelve a Felkent
Jézus testének áldozatul vitele
által egyszer s mindenkorra,
- és minden pap feláll
naponként szolgálni és ugyanazokat az
áldozatokat viszi sokszor, amelyek soha nem
képesek egészen elvenni a vétkeket,
- Ő pedig a vétkekért egy
áldozatot mutatott be és egyszer s mindenkorra
leült az Isten jobbjára,
- most már arra vár, míg az
ellenségeit lábai alá
zsámolyul teszik,
- mert egy(etlen) áldozat vitelével
egyszer s mindenkorra végcélba vitte a
megszentelteket,
- tanú(bizony)ságot tesz pedig a Szent
Szellem is (erről), mert miután előbb így
beszélt:
- ez a szövetség, amit
kötök velük
(végrendeletül hagyok rájuk) ama napok
után – ezt mondja az Úr -,
törvényeimet szívükbe adom
és elméjükbe írom be azokat
- és vétkeikről és
törvénytiprásaikról meg nem
emlékezem többé.
- Ahol pedig ezek bocsánata van nincs
többé vétkekért
való áldozathozatal.
- Mivel tehát testvérek bizalmunk van
a szentélybe való bemenetelre a Jézus
vérében,
- amelyet nekünk nyitott meg, mint új
és élő utat a
függönyön át, azaz
saját (hús)testén keresztül,
- és mivel nagy főpapunk is van az Isten
háza felett,
- járuljunk oda hozzá igaz
szívvel a hithűség
teljességében, mint akiknek (vérrel)
megtisztult a szívük a gonosz lelkiismerettől
és lemosta testüket a tiszta víz,
- tartsunk ki a reménységünk
megvallásában rendületlenül,
mert hűséges az, aki az ígéretet
tette,
- figyeljünk egymásra, a szeretetre az
eszményi munkára való
felbuzdulás végett,
- nehogy elhagyjuk az
összejövetelünket
(gyülekezésünket), amint ez
szokása egyeseknek, hanem bátorítsuk
egymást, annyival is inkább, mivel
látjátok közeledni ama napot,
- mert ha szándékosan
vétkezünk a való(igaz)ság
felismerésének elfogadása
után, nem marad többé
vétekért való (véres)
áldozat,
- hanem valami rettenetes ítéltenek
várása és a tűz hősége,
amely megemészti az ellenszegülőket,
- ha valaki megszegi Mózes
törvényét, irgalom
nélkül két vagy három
tanú(bizony)ság szavára meg kell
halnia,
- mit gondoltok mennyivel súlyosabb
büntetést érdemel az, aki az Isten
Fiát lábbal tapossa és a
szövetség vérét semmibe
veszi, amelyben meg lett szentelve, és a kegyelem
Szellemét meggyalázza (durván
sérti) ?
- Mert ismerjük azt, aki ezt mondta:
enyém a megtorlás, én megfizetek
és ismét: megítéli az
Úr a népét,
- félelmet keltő (rettenetes) az élő
Isten kezébe esni.
- Emlékezzetek pedig vissza a korábbi
napokra, amelyekben fényt kaptatok, sok szenvedés
küzdelmét viseltétek el,
- egyrészt, mikor
gyalázásokkal és
szorongattatásokkal
látványossággá lettetek,
másrészt pedig úgy, hogy
közösséget vállaltatok azokkal,
akikkel így bántak,
- mert a foglyokkal is együtt szenvedtetek
és a vagyonotok elrablását is
örömmel fogadtátok, abban a tudatban, hogy
nektek jobb vagyonotok van, ami meg (is) marad.
- Nehogy eldobjátok tehát a
bátor bizalmatokat, mert nagy a jutalma,
- mert kitartónak kell lennetek, hogy az Isten
akaratát megtegyétek, és
így elnyerjétek az
ígéretet,
- mert még csak parányi, nagyon
parányi idő, és aki eljön, itt lesz
és nem késik,
- a megigazult pedig hithűségből él,
de ha meghátrál, nem leli
tetszését abban a lelkem,
- mi pedig nem vagyunk a
meghátrálás emberei, hogy
elvesszünk, hanem a hit(hűség)éi a
lélek megnyerésére.
- Rész
- A hit(hűség) pedig a reményben
elvárt dolgoknak
valóságként való
elfogadása, olyan dolgokról való
meggyőződés, amelyeket nem
szemlélhetünk.
- Mert ebben tettek tanú(bizony)ságot
az ősök (elődök),
- a hit(hűség) számára
érthető, hogy a korszakokat Isten beszéde
illesztette egybe, úgy, hogy a
láthatatlanból lett a
látható.
- Hithűséggel áldozott Ábel
többet érő áldozatot Istennek, mint
Káin, és kapott bizonyságot igaz
voltáról, mivel
tanú(bizony)ságot tett maga az Isten
ajándékairól és
ezáltal a holta után is beszél,
- hit(hűség)ért lett elragadva
Énok, hogy ne lásson halált,
és nem találták
többé, mivel elragadta őt az Isten, mert felvitele
előtt már bizonyságot nyert, hogy tetszik az
Istennek.
- Hit(hűség) nélkül pedig
képtelenség Istennek tetszeni, mert aki Istenhez
járul, hinnie kell, hogy Ő van és megadja
bérüket azoknak, akik keresik Őt.
- Hit(hűség)ben
épített Noé
bárkát
házanépe megmentésére,
amikor
felvilágosítást kapott a
még nem
látható eseményekről
istenfélelemmel. E hit
által elítélte a világot
és a
hitének kijáró
igazságosság
sorsrészesévé lett.
- Hit(hűség)től indítva engedett
Ábrahám a hívásnak, hogy
menjen ki arra a helyre, amelyet sorsrészül fog
kapni, ki is ment, nem tudva, hová megy.
- Hit(hűség) által települt
át az ígéret
földjére, mint idegen földre,
sátor(ok)ban lakott, Izsákkal és
Jákóbbal, ugyanazon ígéret
sorsrészeseivel,
- mert várta azt az alapokkal
bíró várost, amelynek
tervezőművésze és
építőmestere az Isten,
- hit(hűség) által maga
Sára is képességet kapott a magzat
foganására még az előrehaladott
korán túl is, mert hű(séges)nek
tartotta azt, aki az ígéretet tette,
- ezért attól az egytől, aki
már halott számba ment, származtak oly
sokan, mint az ég csillagai, és mint a tenger
partján lévő homok, amely
megszámlálhatatlan.
- A
hit(hűség) vonalán haltak meg ezek mind,
bár nem
nyerték el az ígéreteket, hanem csak
messziről
nézték és
köszöntötték
és vallást tettek arról, hogy idegenek
és
vándorok a földön.
- Mert akik ilyesmit mondanak,
kinyilvánítják, hogy hazát
keresnek
- és ha arra emlékeztek volna,
amelyből kijöttek, lett volna alkalmuk visszakanyarodni,
- de jobbra vágyódtak, az
égiekre, ezért nem szégyenli őket az
Isten, hogy Istenüknek nevezik, mert várost
készített nekik.
- Hit(hűség)ben
áldozta föl Ábrahám
Izsákot, amikor
próbára tette és
egyszülöttét
áldozatra vitte az, aki az ígéreteket
kapta,
- akihez szólt, hogy: Izsákban
hívják elő magodat (lesznek utódaid),
- számítva arra, hogy halottak
közül is képes őt életre
kelteni az Isten, ezért vissza is kapta mintegy
előkép gyanánt.
- Hit(hűség)ben áldotta meg
Izsák Jákóbot és
Ézsaut a jövőre nézve.
- Hit(hűség)ben
áldotta meg a haldokló
Jákób József
mindkét fiát és imádkozott
botja
végére támaszkodva.
- Hit(hűség)ben emlékezett
József élete végéhez
érkezve Izrael fiainak kivonulására
és csontjairól rendelkezett
- Hit(hűség)ben rejtegették
Mózest világrajövetele után
három hónapig szülei, mivel
látták, hogy tetszetős a gyermek és
nem féltek a király rendeletétől.
- Hit(hűség)gel tagadta Mózes, amikor
nagy lett, hogy a fáraó
lányának fia,
- inkább választotta azt, hogy
együtt szenvedje el a rosszat az Isten
népével, mint a vétkek egy ideig
tartó élvezetét,
- nagyobb gazdagságnak tartotta Egyiptom
kincseinél a Felkent gyalázatát, mert
a jutalomra tekintett,
- hit(hűség)ben hagyta el Egyiptomot, nem
félt a király haragragerjedéseitől,
mert mintha a láthatatlant látta volna
kitartóan.
- Hit(hűség)ben rendelte el a
páskát, és a vérrel
meghintést, (azért) hogy a
pusztító angyal
elsőszülötteiket ne érintse.
- Hit(hűség)ben mentek át a
Vörös tengeren úgy, mintha
szárazföld volna, amikor pedig az egyiptomiak is
megpróbálták ezt, elmerültek.
- Hit(hűség)ből omlottak le Jerikó
falai, miután hét napon át
körüljárták.
- Hit(hűség)ből nem veszett oda
Ráháb, a céda az
ellenszegülőkkel, mivel befogadta a kémeket
békével
- és mit mondjak még?
Kifogynék az időből, ha elsorolnám Gedeont,
Bárákot, Sámsont, Jeftát,
Dávidot és Sámuelt és a
prófétákat,
- akik hit(hűség) által
királyságokat győztek le,
igazságosságot műveltek,
ígéreteket nyertek el, oroszlánok
száját tömték be,
- eloltották a tűz
hatóerejét, kard élétől
menekültek meg, gyengélkedéseikből erőre
kaptak, a háborúban erősek lettek, idegenek
táborait megfutamították,
- az asszonyok feltámasztás
útján visszakapták halottaikat,
mások pedig kínpadra vonattak, nem
fogadták el a menekvést (azért), hogy
jobb feltámadást nyerjenek,
- mások
pedig a gúny és a
megkorbácsolás
próbáját állták
ki, sőt még
bilincseket és börtönt is,
- megkövezték őket,
agyonkínozták
próbatételben, ketté
fűrészelték, kardélre
hányták, bujdokoltak juhbőrben, kecskebőrbe
öltözve, nélkülöztek,
nyomorogtak, rosszat eltűrték,
- akikre nem volt méltó a
világ, sivatagban és hegyekben, és
barlangokban és szakadékokban bolyongtak,
- és ezek mind, noha
tanú(bizony)ságot tett mellettük
hit(hűség)ük, nem nyerték meg az
ígéretet,
- mert az Isten számukra valami
jobbról gondoskodott (azért), hogy
nálunk nélkül
végcélba ne jussanak.
- Rész
- Ezért mi is, akiket a
tanú(bizony)ságok ily nagy felhője vesz
körül , tegyünk le minden terhet
és behálózó
vétket, kitartással fussuk meg az
előttünk fekvő küzdőteret,
- tekintsetek a
hit(hűség) fővezérére és
beteljesítőjére, Jézusra, aki az
előtte fekvő
örömre tekintve elviselte a keresztet,
gyalázatát megvetve az Isten
trónjának
jobbjára ültettetett,
- fontoljátok meg, hogy ő aki a
bűnösöktől ekkora támadást tűrt
el azért, hogy el ne lankadjatok lelketekben
elcsüggedve,
- mert nem álltatok ellen
vér(ontás)ig a bűn elleni
tusakodásban,
- és elfelejtkeztetek a
bátorításról, amely nektek
mint fiaknak szól: Fiam, ne kicsinyeld le az Úr
fenyítését, nehogy
elcsüggedj, ha dorgál,
- mert akit szeret az Úr, megfenyíti
(neveli), megostoroz pedig mindenkit, akit fiává
fogad,
- a fenyítésben maradjatok
kitartóak, hiszen mint fiaival, úgy
bánik veletek az Isten, mert hol van olyan fiú,
akit nem fenyít (nem nevel) egy apa?
- Ha pedig fenyít(ő nevel)sé
nélkül vagytok, amelyekben mindenki
részesül akkor korcsok vagytok és nem
fiak,
- azután: (hús)test szerinti
atyáink is fenyít(ő nevel)ést
alkalmaztak és tiszteltük őket, nem sokkal
inkább alávetjük magunkat a szellemek
Atyjának, hogy éljünk?
- mert azok ugyan kevés napon át
tetszésük szerint fenyítettek, ő pedig
hasznunkra, azért, hogy szentségében
részesüljünk,
- minden fenyít(ő nevel)és ugyan a
jelenre nézve nem látszik örvendetesnek,
hanem szomorúságosnak, de később a
megigazulás békés
gyümölcsét adja azoknak, akik
általa megedződnek.
- Ezért lankadt kezeket és
rogyadozó térdeket
egyenesítsétek fel
- és egyenes nyomon járjatok
lábaitokkal, hogy le ne sántuljon,hanem
inkább meggyógyuljon.
- Törekedjetek a békességre
mindenkivel és a megszentelődésre, amely
nélkül senki nem látja meg az Urat.
- Ügyeljetek arra, hogy senki az Isten
kegyelmének híjával ne maradjon,
nehogy a keserűség valamely gyökere
felnövekedve bajt okozzon és rajta
keresztül fertőzést kapjanak sokan,
- nehogy valaki céda vagy
közönséges (szent dolgok megvetője)
legyen, mint Ézsau, aki egy tál
ételért odaadta
elsőszülöttségét,
- mert tudjátok, hogy utána amikor el
akarta sorsrészül nyerni az
áldást, elutasították, mert
nem találta meg a helyét a
gondolkozásmódjának
megváltoztatására,
ámbár könnyek között
kereste azt,
- mert nem járultatok kézzel
tapintható hegyhez és égő
tűzhöz, homályhoz és
sötétséghez és fergeteghez,
- sem harsonazengéshez és
szózatok hangjához, amelyet akik hallottak,
könyörögtek, hogy tovább ne
szóljon hozzájuk,
- mert nem viselhették el ezt a parancsot: ha
vadállat ér is a hegyhez,
kövezzék meg,
- és oly félelmetes volt a
tünemény, Mózes ezt mondta: megijedtem
és reszketek,
- hanem a Sion hegyéhez járultatok
és az élő Isten városához,
az égi Jeruzsálemhez, és angyalok
tízezreihez,
- az égben összeírt
elsőszülöttek seregéhez és
gyülekezetéhez és az
ítélőbíróhoz, mindenek
Istenéhez, és a végcélba
jutott megigazultak szellemeihez,
- az új
szövetség
közbenjárójához,
Jézushoz, a meghintés
véréhez, amely
hatalmasabban beszél, mint az Ábel
vére.
- Vigyázzatok, nehogy
visszautasítsátok azt, aki szól, mert
ha azok sem menekültek meg, akik a földön az
intelmet adót elutasították, sokkal
kevésbé mi, ha attól fordulunk el, aki
az égből való,
- akinek hangja akkor a földet megrengette,
mostanra pedig ezt ígéri: még egyszer
megrengetem nemcsak a földet, hanem az eget is,
- ez a „még egyszer” pedig
azt jelenti, hogy azok rendülnek meg, változnak
át, amelyek alkotott dolgok, azért, hogy azok
maradjanak meg, amelyek nem megrendíthetők,
- ezért mi, akik rendíthetetlen
királyságot nyertünk, tartsuk meg a
kegyelmet, hogy általa Istennek tetsző módon
(papilag) szolgáljunk, tisztelettel és
félelemmel,
- mert a mi Istenünk (meg)emésztő tűz.
- Rész
- A testvéri barátság
maradjon meg,
- a vendégkedvelésről nehogy
elfelejtkezzetek, mert ezáltal némelyek tudtuk
nélkül (rejtve maradva) angyalokat
láttak vendégül,
- emlékezzetek meg a foglyokról,
mintha velük együtt ti is
megkötözöttek lennétek,
azokról akiket a gonosz gyötör,
úgy, mint akik magatok is testben vagytok,
- tiszteletre méltó legyen a
házasság mindenkinél, és a
házas ágy szeplőtelen, mert a
cédákat és
házasságtörőket
megítéli Isten.
- (Ezüst)pénz-sóvárgás-mentes
legyen a ti viselkedéstek, elégedjetek meg azzal,
amitek van, mert ő maga jelentette ki: semmiképpen nem
hagylak el, sem nem hagylak cserben.
- Úgyhogy bátran mondhatjuk: az
Úr nekem segítőm, nem félek, mit tehet
nekem ember?
- Emlékezzetek meg
elöljáróitokról, akik
szólták nektek az Isten szavát,
akiknek figyeljétek meg életútjuk
végét, utánozzátok a
hithűséget.
- A Felkent Jézus tegnap és ma
és a korszakokba (nyúlóan) is ugyan
az.
- Különféle és
idegen tan(ítás)ok nehogy
félrevezessenek titeket, mert eszményi
kegyelemmel erősíteni meg a szívet, nem
eledelekkel, amelyek nem használnak azoknak sem, akik
ilyenekben forgolódnak.
- Van áldozati oltárunk, amelyről
nincs joguk enni azoknak, akik a sátorban (papilag)
szolgálnak,
- mert amely állatok vérét
beviszi a vétkekért a szentélybe a
főpap, azoknak a testét elégeti ka
táboron kívül,
- ezért Jézus is, hogy a
saját vére által megszentelje a
népet, a kapukon kívül szenvedett,
- tehát menjünk ki mi is
hozzá a táboron kívül,
vállaljuk gyalázatát,
- mert nincs itt maradandó városunk,
hanem a jövendőt keressük.
- Általa tehát vigyük fel a
dicséret áldozatát mindenkor az
Istennek, az Ő nevéről hitvallást tevő ajkaknak
gyümölcsét,
- a
jótékonyságról pedig
és a közös
adakozásról nehogy megfeledkezzetek, mert ilyen
áldozatok tetszenek Istennek.
- Engedelmeskedjetek az
elöljáróitoknak és
alkalmazkodjatok hozzájuk, mert ők őrködnek
lelkeitek fölött, mint
számadók. Had tegyék ezt
örömmel és ne sóhajtozva, mert
az nem lenne előnyös nektek.
- Imádkozzatok értünk, mert
meg vagyunk győződve, hogy jó lelkiismeretünk van,
mindenben eszményien akarunk forgolódni.
- Főleg pedig azért kérlek, hogy ezt
tegyétek, hogy gyorsabban visszakerüljek
hozzátok.
- A békességnek Istene pedig, aki
felhozta a halottak közül a korszakos (aioni)
szövetség vérével a juhoknak
nagy pásztorát, a mi Urunk Jézust,
- hozzon rendbe titeket minden jóban az Ő akarata
megtételére, és munkálja
bennünk, ami jótetsző az Ő szemei előtt a Felkent
Jézus által, akinek dicsőség a
korszakok korszakain át (aionok aionjaiba). Ámen
- Kérlek testvérek,
fogadjátok el a
bátorítás(nak a) szavát,
hisz csak röviden írtam e levelet nektek.
- Tudjátok meg, hogy Timótheus
testvérünk kiszabadult, akivel, ha gyorsan
megérkezik, meglátogatlak titeket.
- Köszöntsétek mind az
elöljáróitokat és mind a
szenteket. Köszöntenek titeket az
itáliaiak.
- A kegyelem mindnyájatokkal!