Jakab
levele
- Rész
- Jakab, Isten és az Úr a Felkent
Jézus rabszolgája, a tizenkét
törzsnek a szórványban,
örüljetek!
- Csupa örömnek tartsátok
testvérek, ha sokféle
megpróbáltatásba
(kísértésbe) estek,
- tudjátok, hogy a hithűségetek
vizsgatétele kitartást munkál,
- a kitartásnak pedig
végcélba vivő munkája legyen, hogy
célba jutók és minden
részben épek legyetek, és semmiben se
fogyatékosak.
- Ha pedig valaki közületek
bölcsességnek van híjával,
kérje Istentől, aki mindenkinek ad, egyszerűen,
és szemrehányás
nélkül és nekik is megadja,
- de kérje hithűségben, egy
csöppet sem kételkedve, mert aki
kételkedik, hasonlít a tenger habjaihoz, amelyet
a szél elindít és ide-oda
dobál,
- mert az ilyen ember ne gondolja, hogy kap valamit az
Úrtól,
- két(felé osztott) lelkű ember,
állhatatlan minden utaiban,
- dicsekedjék pedig az alacsonyabb rendű
testvér az ő magasságával,
- a gazdag pedig az ő alacsonyságával,
mivelhogy elmúlik mint a fű virága,
- mert felkel a nap perzselő
hőségével, és
kiszárítja a füvet, és
virága lehull, és
ábrázatának bája
elvész, így a gazdag is a saját
jártában-keltében elhervad.
- Boldog férfi az, aki kitart a
megpróbáltatásban, mert ha
megvizsgált lesz elnyeri az élet győzelmi
koszorúját, amelyet az Isten az Őt szeretőknek
ígért.
- Nehogy valaki azt mondja, akit
megpróbáltatás ért
(kísértetik), hogy az Isten
kísérti, mert az Isten a gonoszoktól
nem kísérthető, Ő pedig nem
kísért senkit,
- de mindenkit a saját
kívánsága
kísért, amely csalogatja és
édesgeti,
- azután, amikor a
kívánság megfogan, vétket
szül, a vétek pedig amikor végbe megy,
halált hoz létre.
- Nehogy tévedésben legyetek,
szeretett testvéreim,
- minden
jó adomány és
végcélbavivő
ajándék felülről van, a
fények
Atyjától száll alá,
akinél nincs
változás vagy a
változandóságnak
árnyéka,
- szándéka hozott létre
minket a valóság szavával, hogy első
zsengéje legyünk teremtményeinek,
- tudjátok meg szeretett testvéreim:
legyen pedig minden ember gyors a hallásra,
késedelmes a szólásra,
késedelmes a haragra,
- mert az ember haragja Isten
igazságosságát nem
munkálja.
- Azért tegyetek le minden szennyet és
fennmaradó rosszat, szelídséggel
fogadjátok be a belétek oltott Igét,
amely képes megmenteni lelketeket,
- legyetek pedig megtevői az Igének és
nehogy csak hallgassátok, különben
megcsaljátok magatokat,
- mivelhogy, ha valaki hallgatója az
Igének, és nem megtevője, hasonlít
ahhoz a férfihoz, aki az eredeti arcát a
tükörben nézegeti,
- mert megnézte magát és
elment és mindjárt elfelejtette, milyen volt,
- aki pedig figyelmesen beletekint a szabadság
célbavivő törvényébe
és megmarad benne, nem feledékeny
hallgató lett, hanem a munka
tettreváltója, ez boldog lesz abban amit megtesz,
- ha valaki kegyesnek tartja magát
(vallásosnak látszik), de nem fékezi
meg a nyelvét, hanem megcsalja szívét,
annak hiábavaló a
vallásoskodása,
- a tiszta és szeplőtlen
vallásoskodás Isten és az Atya előtt
ez: meglátogatni az árvákat
és özvegyeket
nyomorúságukban, szeplőtelenül
megtartóztatni magát a
világtól.
- Rész
- Testvéreim,
nehogy a személyek közötti
megkülönböztetésben
(személyválogatásban)
birtokoljátok a
dicsőséges Urunk, a Felkent Jézus
hithűségét,
- mert ha bemegy a zsinagógátokba egy
férfiú aranygyűrűvel, az ujján,
fényes öltözékben és
belép egy koldusszegény is piszkos
ruhában,
- rátekintetek arra, aki a fényes
ruhát hordja és ezt mondjátok neki: te
ülj le ide szépen, és a
koldusszegénynek ezt mondjátok: te
állj ott, vagy ülj ide a zsámolyom
mögé,
- nem tesztek-e
megkülönböztetést magatokban
és nem lettetek-e gonosz
szándékú
bírákká?
- halljátok meg, szeretett testvéreim:
nem az Isten választotta-e ki a világ
koldusszegényeit, hogy gazdagok legyenek
hithűségben és osztályrész
élvezői annak a királyságnak, amelyet
azoknak ígért, akik szeretik Őt?
- ti pedig lenézitek (lebecsülitek) a
koldusszegényt. Nem a gazdagok hatalmaskodnak-e rajtatok
és nem ők hurcolnak-e benneteket
bíróság elé?
- Nem ők káromolják-e azt a
szép nevet, amelyen hívnak titeket?
- persze ha a királyi
törvényt teljesítitek az
Írás szerint: szeresd felebarátodat,
mint saját magadat! - jól teszitek,
- ha pedig személyekben
különbséget tesztek, bűnt
követtek el és a törvény mint
törvényszegőket elmarasztal titeket,
- mert aki az egész törvényt
megtartja, de megbotlik egyben, valamennyiben vétkes lett,
- mert aki ezt mondja: ne törj
házasságot, ezt is mondja: Ne gyilkolj!, ha pedig
nem törsz házasságot, de gyilkolsz, a
törvény áthágója
lettél.
- Úgy szóljatok és
úgy tegyetek mint akik a szabadság
törvénye által fogtok
megítéltetni,
- mert az ítélet irgalmatlan az
irányt, aki nem cselekszik irgalmasságot, de
dicsekszik az irgalom az ítélet
fölött,
- mit használ, testvéreim, ha valaki
ezt mondja: hite van, tettei pedig nincsenek? Vajon képes-e
a hite megmenteni (üdvözíteni) őt?
- Ha pedig egy férfi testvér, vagy egy
nőtestvér ruha nélkül van és
hiányzik a mindennapi
tápláléka,
- és ezt mondja nekik közületek
valaki: menjetek el békességben, melegedjetek meg
és lakjatok jól, de nem adja meg nekik, amik a
testnek szükségesek, mi a haszna?
- Így a hit is, ha nincsenek tettei, halott
önmagában,
- de mondhatja valaki: neked hited van, nekem meg tetteim is
vannak, mutasd meg nekem a hitedet tettek nélkül
(különválasztva), én is
megmutatom tetteimből az én hitemet,
- ha hiszed, hogy egy az Isten, jól teszed, a
démonok is hiszik és borzongnak,
- akarod-e tudni, ó üres ember, hogy a
hit tettek nélkül halott
(munkaképtelen)?
- Ábrahám, a mi atyánk, nem
tettekből igazult-e meg, amikor Izsákot, a fiát
felvitte az áldozati oltárra?
- Láthatod, hogy hite összedolgozott
tetteivel és tetteiből jutott hite
végcélba,
- így
teljesült be az Írás, amely ezt mondja:
hitt pedig
Ábrahám az Istennek és
igazságosságul
számították be neki
(megigazulására vált) és
Isten
barátjának hívták.
- Látjátok, hogy tettekből igazul meg
az ember, és nem csupán hitből,
- ugyanígy Ráháb is, a
céda, nem tettekből igazult meg, amikor a
hirnököket házába fogadta
és másféle úton
bocsátotta el?
- mert ahogy a test szellem nélkül (tőle
különválasztva) halott, úgy a
hit is tettek nélkül halott.
- Rész
- Ne legyetek sokan tanítók
testvéreim, mert látjuk, hogy nagyobb
ítéletet veszünk magunkra,
- mert sokban botlunk mindnyájan: ha pedig valaki
szóban nem botlik, az célba érkezett
férfi, az képes megzabolázni
egész testét,
- ha pedig a lovaknak zab(o)lát vetünk a
szájába, hogy enged(elmesked)jenek
nekünk, egész testüket is
irányíthatjuk,
- lám! A hajókat, bármily
nagyok is, bármilyen erős szelek hajtják is őket,
odairányítja a kis
kormányrúd, ahová a
kormányos akarja,
- így a nyelv is kicsiny testrész
(tag) és nagy dolgokkal dicsekszik.
- Lám,
egy kicsi tűz mekkora erdőt felgyújt, a nyelv is tűz, az
igazságtalanságnak a világa; a nyelv
tagjaink
között helyezkedik el és beszennyezi
egész
testünket és lángba borítja
létünk körét és
lángba borul a
gyehenától,
- mert minden
vadállat és madár,
csúszómászó és
tengeri állat
megszelidíthető és meg is szelidíti az
emberi nem
(természet),
- de a nyelvet senki nem képes
megszelidíteni az emberek közül:
nyughatatlan rossz, telve halálos méreggel,
- vele áldjuk az Urat és
Atyát, vele átkozzuk az embereket, akik Isten
hasonlatosságára jöttek
létre,
- ugyanabból
a szájból jön ki az
áldás és
átok. Nem szükséges
testvéreim, hogy ezek
így legyenek,
- vajon a forrás ugyanabból a
nyílásból buzoghat-e édeset
és keserűt?
- Vajon képes e testvéreim, a
fügefa olajbogyót teremni, vagy a szőlő
fügét? a sós forrás nem adhat
édes vizet.
- Ki bölcs és értelmes
közületek? mutassa meg eszményi
magatartásából, tetteit a
bölcsesség
szelídségében,
- ha pedig keserű irigység és
viszály van szívetekben, nehogy dicsekedjetek
és hazudjatok az igazság ellen,
- ez nem fölülről jövő
bölcsesség, hanem földönlevő, a
lélekből fakadó démoni,
- mert ahol irigység és
viszály van, ott zűrzavar és minden rossz dolog
is van.
- A felülről jövő
bölcsesség tiszta, azután
békeszerető, engedékeny, jóra
hallgató, irgalommal és jó
gyümölcsökkel teli, nem
részrehajló, nem kétszínű.
- Az igazságosság
gyümölcsének magvát
békében vetik el a békeszeretők
számára.
- Rész
- Honnan vannak háborúságok
és harcok köztetek? Nem onnan-é, hogy
kéjvágyak háborognak (harcot
vívnak) a tagjaitokban?
- Sóvárogtok és nincs
semmitek, gyilkoltok és irigykedtek és nem
vagytok képesek semmit elérni,
- harcoltok és
háborúskodtok, és nincs semmitek,
azért mert nem kéritek, kértek
és nem kapjátok meg, mert rosszul
kéritek, azért hogy élvezeteitekre
tékozoljátok.
- Házasságtörők, nem
tudjátok, hogy a világ
barátsága ellenségeskedés
az Istennel? aki tehát a világ barátja
szándékozik lenni, Isten
ellenségévé lesz,
- vagy gondoljátok, hogy hiába mondja
az Írás: irigységre
vágyódik a Szellem, amely bennünk
lakozást vett?
- de nagyobb kegyelmet ad, ezért mondja: az Isten
a kevélyeknek elleneáll, az
alázatosoknak pedig kegyelmet ad.
- Vessétek tehát alá
magatokat az Istennek, álljatok ellen az
ördögnek és elfut tőletek.
- Közeledjetek az Istenhez és
közeledni fog hozzátok.
Tisztítsátok meg kezeiteket, ti
vétkesek, és szenteljétek meg
szíveteket, ti kétlelkűek!
- Ismerjétek el nyomor(ultság)otokat
és gyászoljatok és
sírjatok. Nevetéstek forduljon
gyászra, az örömötök
levertségre.
- Alázkodjatok meg az Úr előtt
és felmagasztal titeket!
- Nehogy
megszóljátok egymást
testvérek, aki
megszólja testvérét vagy
elítéli
testvérét, a törvényt
szólja le
és a törvényt
ítéli el, ha pedig a
törvényen ítélkezel, nem
megtevője vagy a
törvénynek, hanem
ítélőbírája,.
- egy
törvényhozó és
ítélőbíró van, Ő megmenthet
(üdvöt adhat) és elveszíthet.
Te pedig ki vagy,
hogy elítéled felebarátodat?
- Tehát, akik azt mondjátok; ma vagy
holnap elmegyünk ebbe vagy abba a városba
és ott tevékenykedünk egy esztendeig
és kereskedünk és
nyerészkedünk,
- ti, akik nem tudjátok, milyen lesz holnap
életetek, mert pára vagytok, amely
kevés ideig látszik, azután eltűnik,
- ahelyett, hogy ezt mondanátok; ha az
Úr akarja és élünk
megtesszük ezt vagy azt.
- most pedig pedig dicsekesztek
kevélységtekben, minden ilyen
dicsekvés gonosz.
- Aki tehát tudna jót tenni
és nem tesz, vétke az annak.
- Rész
- Rajta most ti gazdagok, siránkozzatok
jajveszékelve a rátok jövő
nyomorúságotok miatt,
- a gazdagságotok megrohadt és a
ruhátok molyette lett,
- az aranyotok és
ezüstötök megrozsdásodott
és a rozsdájuk
tanú(bizony)ságtétel lesz ellenetek
és megemészti (hús)testetek mint a
tűz. Kincset halmoztatok fel az utolsó napokban.
- Lám! a munkások bére,
akik mezőiteket learatták és amit ti
visszatartottatok, (az égre) kiált és
az aratók segélykiáltásai a
Seregek Ura füleibe eljutottak.
- Dőzsöltetek a földön
és tobzódtatok, hizlaltátok a
szíveteket a(z áldozati)
levágás napjára,
- elítéltétek,
meggyilkoltátok az igazat, és az nem
állott ellent.
- Legyetek
tehát hosszútűrők testvérek, az
Úr
eljöveteléig. Lám! a földműves
várja a
föld drága gyümölcsét,
hosszan tűrve
vár rá, míg korai és
késői esőt kap.
- Legyetek hosszútűrők ti is, tegyétek
szilárddá a szíveteket, mivel hogy az
Úr eljövetele közel van.
- Ne sóhajtozzatok testvérek
egymás ellen, nehogy ítéletet vonjatok
magatokra. Lám! az
ítélőbíró (már)
az ajtó előtt áll.
- Példát vegyetek,
testvérek a rossz elszenvedésére (a
baj elhordozására) és a
hosszútűrésre a
prófétáktól, akik
szóltak az Úr nevében.
- Lám!
boldognak mondjuk, akik kitartanak. Jób
kitartását
hallottátok és az Úr
(kijelölt)
végcélját
láttátok, mivelhogy nagy
irgalmú az Úr és
könyörületes,
- mindenekelőtt pedig testvéreim, nehogy
esküdözzetek, se az égre, se a
földre, se más egyéb esküvel.
Legyen pedig számotokra az igen: igen és a nem:
nem, nehogy ítélet alá essetek,
- bajt szenved-e valaki köztetek?
Imádkozzék; jókedvű valaki?
énekeljen zsoltárt!
- Gyengélkedik valaki köztetek?
Hívassa el magához a (kihívott)
gyülekezet (eklézsia) véneit
és imádkozzanak fölötte,
kenjék meg olajjal az Úr nevében,
- és a hit imádsága
megmenti (megtartja) a beteget (ingatagot,
tántorgót) és életre kelti
az Úr és ha vétkezett,
bocsánatot nyer.
- Valljátok tehát meg
egymásnak a vétkeket és
imádkozzatok egymásért, hogy
így meggyógyuljatok, sok erőt ad az igaz ember
buzgó könyörgése.
- Illés ember volt, hasonló
érzésű hozzánk és esedezve
imádkozott, hogy ne legyen eső, és nem lett eső a
földre három évig és hat
hónapig,
- és ismét imádkozott
és az ég záporesőt adott és
a föld előhozta gyümölcsét.
- Testvéreim, ha valaki
közületek eltéved (letér) az
igazságtól, és
visszafordítja valaki,
- az tudja meg, hogy aki visszatéríti
(visszafordítja) a vétkest tévelygő
útjáról, megmenti annak
lelkét a halálból és
betakarja a vétkek sokaságát
(fátylat borít a vétkek
sokaságára).