Pál
levele a galatákhoz
- Rész
- Pál apostol nem emberektől, sem ember
által, hanem a Felkent Jézus és az
Atya Isten által, aki életre keltette Őt a
halottak közül,
- és a velem együtt lévő
testvérek mind a Galácia (kihívott)
gyülekezetei (eklézsiái)
számára.
- Kegyelem néktek és béke
az Atya Istentől és Urunk a Felkent
Jézustól,
- aki önmagát adta a
bűneinkért, hogy így kiemeljen minket a
jelenvaló gonosz korszakból (aionból)
a mi Istenünk és Atyánk akarata szerint,
- akinek dicsőség a korszakoknak a korszakaiba
nyúlóan (aionok aionjaiba). Ámen.
- Csodálkozom, hogy ily gyorsan
átpártoltatok attól, aki
elhívott titeket a Felkent kegyelmében egy
másféle
evangéliumba,
- holott nincs más, hanem némelyek
zavarnak titeket és el akarják
ferdíteni a Felkent evangéliumát,
- de ha mi, vagy égből jövő angyal
evangelizál azonkívül, amit mi
hirdettünk örömhírként
nektek, legyen átkozott,
- ahogyan előbb beszéltünk,
és jelenleg is ismét mondom, ha valaki nektek
más örömhírt hirdet amellett,
amit elfogadtatok, átkozott legyen!
- Mert jelenleg embereket, vagy Istent akarom megnyerni?
vagy emberek tetszését keresem? ha még
embereknek tetszelegnék, a Felkent rabszolgája
nem volnék,
- mert tudtul adom nektek testvérek, hogy az
általam hirdetett örömhír
(evangélium) nem emberektől való,
- mert én nem emberektől kaptam, sem nem
tanultam, hanem a Felkent Jézus kijelentése
által,
- mert hallottatok az én
viselkedésemről egykor a zsidóságban,
hogy szerfelett üldöztem az Isten
(kihívott) gyülekezetét
(eklézsiáját) és
pusztítottam azt
- és felülmúltam a
zsidóságban sok fajtámbeli
kortársamat, felettébb vakbuzgó
követője voltam az atyai hagyományoknak,
- de amikor tetszett Annak (az Istennek), aki
kiválasztott (kiszemelt) engem anyám
méhétől fogva és elhívott
az Ő kegyelme által,
- hogy kijelentse a Fiát bennem,
(azért) hogy
örömhírként hirdessem Őt a
nemzetek között, mindjárt nem vetettem
alá magam (hús) testnek és
vérnek,
- sem nem mentem el Jeruzsálembe, apostol
elődeimhez, hanem elmentem Arábiába és
ismét visszatértem Damaszkuszba,
- azután három év
múltán felmentem Jeruzsálembe, hogy
meglátogassam Kéfást, és
nála maradtam tizenöt napig,
- mást az apostolok közül nem
láttam, csak Jakabot, az Úr
testvérét,
- amiket pedig írok nektek, lám! Az
Isten előtt mondom, hogy nem hazudom,
- azután elmentem Szíria és
Kilikia vidékeire,
- de ismeretlen voltam arcra nézve
Júdea a Felkentben hívő (kihívott)
gyülekezetei előtt,
- hanem csak hallották, hogy: aki minket egykor
üldözött, most
örömhírként hirdeti a
hithűséget, amelynek egykor romlására
tört,
- és dicsőítették bennem az
Istent (azért, amit bennem végzett),
- Rész
- azután, tizennégy év
múlva ismét felmentem Jeruzsálembe
Barnabással, magammal vittem Tituszt is,
- kijelentés következtében
mentem föl és eléjük
tártam az evangéliumot, amelyet
hírnökként hirdetek a nemzetek
között, a tekintélyeseknek pedig
külön, nehogy valamiképpen
hiábavalóvá váljon
futásom,
- de még a velem lévő Tituszt sem
kényszerítette (senki)
körülmetélésre, noha
görög volt,
- a belopakodott ál-testvérek miatt
sem, akik alattomban jöttek be, hogy
kikémkedjék a szabadságunkat, amelyet
kaptunk a Felkent Jézusban, és hogy minket
leigázzanak (rabszolgaságba
taszítsanak),
- akiknek egy órára sem adtuk meg
még az alárendeltségünk
látszatát sem, hogy az evangélium
való(igaz)sága megmaradjon számotokra.
- Azoktól pedig akiket
tekintélyeseknek tartanak, bármilyenek voltak is
egykor, semmit sem számít, az Isten nem
személyválogató, mert a
tekintély birtokosai semmit sem róttak
rám,
- hanem
ellenkezőleg, látták, hogy
megbízást kaptam
az evangélium hirdetésére a
körülmetéletlenek
között, ahogy Péter
a körülmetéltek között,
- mert Aki erőt adott Péternek, mint a
körülmetéltség
apostolságára
együttmunkálkodott bennem is a nemzetek
között,
- és amikor felismerte a nekem adott kegyelmet
Jakab és Kéfás és
János, akiket oszlopoknak tekintettek, a
közösségvállalás
jobbját nyújtották nekem és
Barnabásnak (azért), hogy mi a nemzetekhez
menjünk, ők pedig a
körülmetéltekhez,
- csak legyen gondunk a (koldus)szegényekre, amit
igyekeztem is megtenni.
- Amikor pedig eljött Kéfás
(Péter) Antiókhiába
szembeszálltam vele, (szemtől-szembe ellenálltam
neki), mivelhogy rászolgált a
feddésre,
- mert mielőtt néhányan
odajöttek volna Jakabtól, a nemzetekből
valókkal együtt evett, de amikor
megérkeztek, visszahúzódott,
és különvált
(elkülönítette magát)
tőlük, mert félt a
körülmetéltektől,
- és együtt
kétszínűsködött vele a
többi zsidó is, úgyhogy
Barnabást is magával sodorta a
kétszínűsködésbe,
- de amikor megláttam, hogy nem egyenesen
járnak az evangélium
való(igaz)ságához képest,
ezt mondtam Kéfásnak mindnyájuk előtt:
Ha Te zsidó létedre a nemzetbeli
mód(já)ra és nem zsidó
módon élsz, hogyan
kényszeríted a nemzetbelieket, hogy
zsidó szokás szerint éljenek?
- Mi természettől fogva zsidók vagyunk
és nem nemzetekből való vétkezők
(céltévesztettek),
- tudjuk, hogy nem igazul meg (lesz igazzá) egy
ember sem a törvény tetteiből, hanem csak a Felkent
Jézus hithűsége által, mi is a Felkent
Jézusban vagyunk hithűek, (azért), hogy
igazzá váljunk a Felkent
hithűségéből és nem a
törvény tetteiből, mivelhogy a
törvény tetteiből nem igazul meg egy
(hús)test sem,
- ha pedig mi, akik a Felkentben keressük a
megigazulást, magunk is vétkeseknek
találtatunk, akkor a Felkent a bűn szolgája?
Szó sincs róla!
- Mert ha amiket leromboltam, azokat ismét
fölépítem,
törvényszegőnek bizonyulok,
- mert én a törvény
által meghaltam a törvény
számára, (azért), hogy Istennek
éljek. A Felkenttel együtt keresztre
feszítettek,
- élek de többé nem
én, hanem a Felkent él bennem, amit pedig most
(hús)testben élek, hit(hűség)ben
élem az Isten Fia számára, Aki szeret
engem és önmagát adta
ér(et)em.
- Nem utasítom vissza Isten kegyelmét,
mert ha törvény által van a
megigazulás, akkor a Felkent ok nélkül
halt meg,
- Rész
- ó, esztelen galaták! Ki
babonázott meg titeket, akiknek szemei előtt a Felkent
Jézust úgy írtuk le, mint a keresztre
feszítettet?
- csak azt akarom megtudni tőletek: a
törvény cselekedeteiből kaptátok a
Szellemet, vagy a hit(hűség)
hallásából?
- Ilyen oktalanok vagytok? hogy amit a Szellemben kezdtetek,
most (hús)testben végzitek?
- Ily sokat szenvedtek hiába – ha ugyan
hiába.
- Aki tehát adja nektek a Szellemet,
és hatóerőket munkál bennetek a
törvény műveléséből teszi
vagy hit(hűség) hallásából?
- Amint Ábrahám hitt az Istennek,
és ezt beszámolták neki
megigazulásul (igazzá
nyilvánítására
szolgált),
- vegyétek tudomásul tehát,
hogy akik hit(hűség)ből valók, azok
Ábrahám fiai,
- mivel pedig az Írás előre
látta, hogy hit(hűség)ből igazítja meg
a nemzeteket az Isten, előre hirdette az
örömhírt (evangéliumot)
Ábrahámnak, hogy: áldást
kapnak benned mind a nemzetek.
- Úgyhogy a hit(hűség)ből
valók kapnak áldást a hithű
Ábrahámmal együtt,
- mert azok, amennyiben a törvény
cselekedetiben vannak, átok alatt vannak, mert meg van
írva, hogy átkozott mindenki, aki nem marad meg
mindazokban, amelyet megírtak a törvény
könyv(tekercs)ében, hogy tegye azokat,
- hogy pedig a törvényben senki nem
igazul meg az Istennél, az
nyilvánvaló, mivelhogy az igazságos
hithűségből él,
- a törvény pedig nem
hithűségből van, hanem: aki teszi azokat, élni
fog bennük.
- A Felkent
titeket megváltott (visszavásárolt) a
törvény átkából,
amikor
átokká lett értünk, mivelhogy
meg van
írva: átkozott mindenki, aki fán
függ,
- azért szállt az
Ábrahám áldása a nemzetekre
a Felkent Jézusban, hogy a Szellem
ígéretét elnyerjük a
hit(hűség) által,
- testvérek, ember módjára
szólok: még az ember által
érvényesített
szövetségkötést sem
hatálytalanítja senki, sem hozzá nem
toldhat,
- az ígéretek pedig
Ábrahámnak és magvának
lettek kijelentve, nem azt mondja: és magvaidnak, mintha
sokakról szólna, hanem csak egyről; és
a te magodnak, aki a Felkent,
- ezt mondom tehát: a
szövetségkötést, amelyet Isten
előzőleg hitelesítve adott a Felkentre
vonatkozólag, a négyszázharminc
évvel később adott törvény
nem teszi érvénytelenné, vagyis nem
fosztja meg hatályától az
ígéretet,
- mert ha a törvényből van a
sorsrész, akkor többé nem is
ígéretből, De Ábrahámnak
ígéret alapján
ajándékozta az Isten.
- Mi
tehát a törvény? A
törvényszegések miatt
toldották az
ígérethez, amíg eljön a Mag
(leszármazott), Akinek az ígéret
szólt
angyalok által lett elrendelve
közbenjáró
kezében,
- Közbenjáró pedig nem
eggyé, Isten pedig egy,
- ellene szól a törvény
tehát az Isten ígéreteinek?
Szó sem lehet róla! (Távol legyen!)
Mert ha olyan törvényt adtak volna, mely
képes megeleveníteni, (akkor) tényleg
a törvényből volna a megigazulás,
- de az Írás mindenkit a bűn
alá zárt, hogy az ígéret a
Felkent Jézusba vetett hithűség
alapján adassék a hithűeknek.
- Mielőtt azonban a hithűség eljött,
törvény alatt őriztettünk,
összezárva a hithűség
számára, amelynek kijelentése a
jövőre várt.
- Így lett a törvény a
Felkentre vezető nevelőnkké
(mesterünkké) azért, hogy
hithűségből igazuljunk meg,
- eljött pedig a hithűség és
így többé nem vagyunk a nevelőnek
alávetve.
- Mert mind(nyájan) Isten fiai vagytok a Felkent
Jézusban vetett hithűség által,
- mert ahányan csak a Felkentbe be lettetek
merítve, a Felkentet öltöttétek
magatokra,
- nincs többé zsidó, sem
pedig görög, sem rabszolga, sem szabad, sem
férfi, sem nő, mert mind(nyájan) egyek vagytok a
Felkent Jézusban.
- Ha pedig a Felkentéi vagytok, akkor
Ábrahám magva vagytok, az
ígéret szerint (vonalán)
sorsrészesek.
- Rész
- Mondom pedig amíg a sorsrészes
(örökös) kiskorú, semmiben sem
különb(özik) a
rabszolgától, noha mindennek ura,
- hanem gyámok és gondnokok
(felügyelete) alatt van az atyától
meghatározott ideig.
- Így mi is, amíg kiskorúak
voltunk, a világ alapszabályainak
rabszolgaságában voltunk,
- amikor azonban eljött az idők
teljessége, elküldte az Isten a Fiát,
aki asszonytól lett, a törvénynek
alárendelve,
- azért, hogy a törvény alatt
lévőket megváltsa, azért, hogy a
fiúvá fogadtatást elnyerjük,
- mivelhogy fiak vagytok, kiküldte az Isten a
Fiának Szellemét a szívünkbe,
aki által így kiált: Abbá,
ó Atya!
- Így tehát nem vagy rabszolga, hanem
fiú, ha pedig fiú, sorsrészes
(örökös) is Istenen át,
- de amikor még Istent nem ismertétek,
rabszolgái voltatok azoknak, akik
valójában természettől nem istenek,
- most pedig, amikor megismertétek Istent, sőt az
Isten is (meg)ismert titeket, hogyan fordulhattok vissza az erőtlen
és nyomorúságos
alapszabályokhoz, amelyeknek újra
rabszolgái akartok lenni?
- Napokat tartotok meg és hónapokat
és időszakokat és esztendőket,
- féltelek titeket, hogy talán
hiába fáradtam értetek.
- Legyetek olyanokká mint én,
mivelhogy én is olyanná lettem mint ti.
Testvérek. (kérve-)kérlek titeket!
Semmivel sem bántottatok meg engem,
- tudjátok hogy (hús)testem
erőtlensége miatt hirdettem nektek az
örömhírt először,
- és kiálltátok a
próbatételt (hús)testi
állapotom miatt, nem vetettetek meg, nem
utáltatok meg, hanem úgy fogadtatok, mint Isten
angyalát, mint a Felkent Jézust,
- hol van hát a ti boldogságotok? mert
tanú(bizony)ságot teszek nektek, hogy ha
módotokban lett volna, szemeteket
vájtátok volna ki s adtátok volna
nekem.
- hát ellenségetek lettem azzal, hogy
a (való)igazat megmondtam nektek?
- Nem szépen buzgólkodnak
értetek, hanem ki akarnak zárni titeket,
azért, hogy azután értük
buzgólkodjatok,
- szép, ha lelkesedtek a
szépért mindenkor, nemcsak akkor, amikor
közvetlen közeletekben
(körötökben) vagyok,
- Gyermekeim, újra szülés
fájdalmait szenvedem el, míg
kiformálódik a Felkent bennetek.
- Szeretnék közel lenni
hozzátok és változtatni a hangomon,
mivel hogy nyugtalankodom (tétovázok) miattatok.
- Mondjátok meg nekem, akik a
törvény alatt akartok lenni, nem
halljátok a törvényt?
- Mert meg van
írva, hogy Ábrahámnak két
fia volt, egy a
szolgálóleánytól
és egy a szabad
nőtől,
- de a szolgálótól
való (hús)test szerint született, a
szabad nőtől való pedig az ígéret
alapján,
- ennek jelképes értelme van, mert
ezek az asszonyok a két szövetség, az
egyik a Sínai hegyről való, amely
rabszolgaságra szül, ez
Hágár,
- mert Hágár a Sínai hegy
Arábiában, - a mostani Jeruzsálemnek
felel meg -, mert rabszolga sorban él az ő gyermekeivel
együtt,
- de a fenti Jeruzsálem szabad, amely
atyánk nekünk,
- mert meg van írva: örvendj te meddő,
aki nem szülsz, ujjongj és kiálts, aki
nem vajúdol (szülő fájdalmat nem
ismersz), mivelhogy több a gyermeke a magánosnak,
mint annak, akinek férje van,
- ti azonban testvérek olyanok vagytok, mint
Izsák: ígéret gyermekei,
- de ahogy akkor a (hús)test szerinti
üldözte a Szellem szerint valót,
úgy van most is,
- de mit mond az Írás? dobd ki a
szolgálóleányt és a
fiát, mert nem lesz sorsrészes a
szolgálóleány fia a szabad asszony
fiával,
- azért testvérek nem a
szolgálóleánynak, hanem a szabadnak
gyermekei vagyunk.
- Rész
- A szabadságban, amelyre a Felkent minket
megszabadított, álljatok meg és nehogy
újra rabszolgaság igájába
fogjanak be titeket,
- íme, én Pál mondom
nektek, hogyha körülmetélkedtek, a Felkent
nektek semmit nem használ,
- tanú(bizony)ságot teszek
ismét minden embernek, aki
körülmetélkedik, hogy az köteles
az egész törvényt megtartani,
- ti, akik a törvényben kerestek
megigazulást, elszakadtatok a Felkenttől, a kegyelemből
kiestetek,
- mert mi Szellemben, hithűségből
várjuk a megigazultság
reménységét,
- mert a Felkent Jézusban mit sem
számít (nincs erőssége) sem a
körülmetéltségnek, sem a
körülmetéletlenségnek, hanem
csak a hithűségnek, amely a szereteten át
munkálkodik.
- Eszményi szépen futottatok, ki
akadályozott meg titeket abban, hogy a
való(igaz)ságnak enged(elmesked)jetek?
- Ez az engedékenységre
biztatás nem Abból van, aki elhívott
titeket,
- egy parányi kovász az
egész tésztát megkeleszti,
- én bízom bennetek, az
Úrban, hogy ti sem vélekedtek
másképpen, aki pedig zavart kelt
köztetek, viselni (hordozni) fogja az
ítéletet, bárki legyen is az,
- én pedig testvérek, ha a
körülmetélést hirdetem
még mindig, miért üldöznek
engem továbbra is? Akkor megsemmisült a kereszt (a
kínkaró) botránya.
- Bár csak ki is metszenék magukat
azok, akik zavart támasztanak köztetek,
- mert ti szabadságra vagytok elhívva
testvérek, csak hogy a szabadság ne legyen
alkalom a (hús)test számára, hanem a
szeretet által (rab)szolgáljatok
egymásnak,
- mert minden törvény egy
Igében nyer betöltést, ebben: szeresd
felebarátodat (a hozzád legközelebb
levőt), mint saját magadat,
- ha pedig egymást marjátok
és faljátok, vigyázzatok, mert
még elemésztitek egymást,
- mondom pedig: Szellemben járjatok és
a (hús)test kívánságait
(gerjedelmeit) egyáltalán ne vigyétek
véghez,
- mert a (hús)test arra vágyik, ami a
Szellem ellen(ére) van, a Szellem pedig ami a
(hús)test ellen(ére) van, mert ezek
egymással ellenkeznek (ellentétben
állnak), hogy ne azokat tegyétek, amiket akartok,
- ha pedig a Szellem vezet titeket, nem vagytok a
törvény alatt,
- nyilvánvaló(a)k a
(hús)test munkái,
ilyenfélék: cédaság,
tisztátalanság, kicsapongás,
- bálványimádás,
varázslás (babonaság),
ellenségeskedés,
viszálykodás,
féltékenység, harag,
veszekedések,
nézeteltérések, szakadások,
- irigykedés, gyilkosság,
részegeskedés, dőzsölések
és ezekhez hasonlók, amelyekről előre megmondtam,
hogy akik ilyeneket tesznek, Isten
Királyságának nem lesznek
sorsrészesei,
- a Szellem gyümölcsei pedig: szeretet,
öröm, béke(sség),
hosszútűrés, kedvesség,
jóság, hithűség,
- szelídség, önuralom
(önfegyelem),
- az ilyenek ellen nincs törvény. Akik
pedig a Felkent Jézuséi, a (hús)testet
keresztrefeszítették a szenvedélyeivel
és kívánságaival
együtt,
- ha a Szellem számára
élünk, a Szellemnek megfelelően
viselkedjünk (kövessük a Szellem
útmutatásait),
- ne legyünk üres dicsőségre
vágyók, egymással szemben
kihívóak, egymásra irigykedők.
- Rész
- Testvérek, ha egy embert valami
botláson (bűnbe esésen) rajta kaptok, ti, akik
szellemiek vagytok, igazítsátok helyre az ilyet a
szelídségnek szellemében,
ügyelve magatokra, nehogy ti is
kísértésbe essetek
(megpróbáltatásba jussatok).
- Egymás terhét
(gyarlóság-batyuját)
hordozzátok és így
töltsétek be a Felkent
törvényét,
- mert, ha valaki beképzeli magának
(úgy gondolja), hogy valaki, holott semmi,
önmagát áltatja (csapja be),
- ki-ki a saját munkáját
vizsgálja meg és a akkor csak önmaga
felé lesz dicsekedni valója és nem
más felé,
- mert mindenki a saját terhét fogja
hordozni.
- Akit az Igére oktatnak, tegye
közössé oktatójával
minden javát.
- Nehogy tévelyegjetek. Isten nem hagyja
magát megcsúfolni, mert amit vet az ember, azt
aratja is majd,
- mert aki vet a (hús)testébe, a
(hús)testéből arat majd romlást, aki
pedig a Szellembe vet, a Szellemből arat korszakokra
szóló (aioni) életet,
- az eszményi szépnek
tevésébe ne fáradjunk bele, mert ha
meg nem lankadunk, a maga idejében aratni fogunk.
- Amíg tehát alkalmunk van
rá, tegyünk jót mindenkivel, de
leginkább a hithűségünk
házanépével.
- Lássátok, mekkora betűkkel
írok nektek a saját kezemmel:
- AKIK (hús)TEST SZERINT AKARNAK TETSZENI, AZOK
KÉNYSZERÍTENEK TITEKET A
KÖRÜLMETÉLKEDÉSRE, CSAK
AZÉRT, HOGY A FELKENT KERESZTJÉÉRT
NEHOGY ÜLDÖZZÉK ŐKET,
- mert maguk a körülmetéltek
sem tartják meg a törvényt, hanem
AZÉRT AKARJÁK a ti
körülmetélésteket, hogy a
(hús)TESTETEKKEL DICSEKEDHESSENEK!
- Éntőlem pedig TÁVOL LEGYEN a
DICSEKVÉS, hacsak nem Urunknak, a Felkent
Jézusnak keresztjében
(kínkarójában), aki által
nekem meg van feszítve a világ és
én is a világnak,
- mert sem a
körülmetéltség nem
ér semmit, sem a
körülmetéletlenség, hanem az
új
teremtés
- és
akik e zsinórmértéket követik
(mértékmutatóval járnak),
béke azokra és irgalom és az Isten
Izraelére,
- különben nehogy valaki nekem
bántásomra legyen, mert én a
Jézus sebhelyeit testemben hordozom.
- A mi Urunk a Felkent Jézusnak a kegyelme legyen
szellemetekkel testvérek, Ámen.