Pál
második levele a korintusiakhoz
1.
- Pál, a Felkent Jézus apostola Isten
akarata
által és Timótheus a
testvér: az Isten
(kihívott) gyülekezetének, amely
Korintusban van,
minden szentekkel együtt, akik egész
Akhájában vannak:
- kegyelem nektek és
békesség Istentől, a mi
Atyánktól és az
Úrtól a Felkent
Jézustól.
- Áldott az Isten, a mi Urunk a Felkent
Jézusnak
Atyja, az irgalmas Atya, és a minden vigasztalás
(segítségülhívás)
Istene,
- aki megvigasztal minket minden
nyomorúságunkban,
hogy mi is megvigasztalhassuk a mindenféle
nyomorúságban levőket azzal a
vigasztalással,
amellyel minket vigasztal meg az Isten,
- mert amint bőven kijut a Felkent szenvedéseiből
nekünk, úgy a Felkent által bőven van
részünk a vigasztalásban is,
- akár szorongatnak bennünket, a ti
vigasztalástokért és
üdvösségtekért van,
akár
vigasztalásban van részünk, az is a ti
vigasztalástokért van, amely ugyanazoknak a
szenvedéseknek elviselésére ad erőt,
amelyeket mi
is szenvedünk
- és a mi (elhívó)
reményünk
szilárd felőletek, tudjuk, hogy amint
részestársak
vagytok a szenvedésekben, úgy a
vigasztalásban is,
- mert nem akarjuk testvérek, hogy ne tudjatok a
mi
nyomorúságunkról, amely
Ázsiában
ért, hogy túlságosan
megterheltettünk erőnk
felett, úgyhogy életünk felől is
kétségbeestünk,
- sőt meghoztuk magunkban (elfogadtuk) a halálos
ítéletünket, hogy ne magunkban
bízzunk, hanem
az Istenben, aki életre kelti a halottakat.
- aki oly nagy halálból ragadott ki
és ragad
ki, Őbelé vetettük reményünket,
hogy
ezentúl is kiragad,
- legyetek segítségünkre az
értünk
mondott könyörgéstekkel, hogy a
nekünk jutott
kegyelemért sokak által,
sokféleképpen
szálljon fel hála érettünk,
- mert ez a mi dicsekvésünk, a
lelkiismeretünk
tanú(bizony)ságtétele, hogy Isten
szentségében és
őszinteségében nem
(hús)testi bölcsességben, hanem Isten
kegyelmében forgolódtunk a világban (kozmosz),
kiváltképpen pedig nálatok,
- mert nem írtunk mást, mint amit
olvastok és
megértetek, remélem pedig, hogy végig
meg is
fogjátok érteni,
- amint meg is értettétek
már részben,
hogy mi a ti dicsekvéstek vagyunk, amint ti is a
miénk, a
mi Urunk Jézus(nak) napján
- és ebben bízva
szándékoztam
már előbb hozzátok menni, azért, hogy
másodszori kegyelmet kapjatok,
- és tőletek átmenni
Makedóniába,
és Makedóniából
ismét eljönni
hozzátok, hogy ti kísérjetek el
Júdeába,
- amikor tehát ez volt a
szándékom,
talán bizony könnyelmű voltam? vagy amit
szándékoztam, a (hús)test
indítására (szerint)
szándékoztam,
azért, hogy nálam az igen: igen és a
nem: nem
legyen?
- hű tanúm pedig az Isten, hogy a mi
beszédünk
hozzátok, nem volt egyszer igen és
máskor nem,
- mert az Isten Fia, a Felkent Jézus, akit
köztetek mi
hirdettünk én és Szilvánusz
és
Timótheus, nem lett igenné is meg
nemmé is, hanem
igenné vált Benne,
- mert Isten valamennyi ígérete Benne:
igen,
ezért Ámen is az Istennek
dicsőségére
miáltalunk.
- Aki pedig megerősít veletek együtt a
Felkentben és fölken, az Isten maga,
- Aki el is pecsételt minket és adta a
Szellem foglalóját a szíveinkbe.
- Én pedig tanú(bizony)ságul
az Istent
hívom, a lelkem mellé, hogy irántatok
való
kíméletből nem mentem még el
Korintusba,
- mert mi nem akarunk uralkodni a hiteteken, hanem
szeretnénk együttmunkálkodni
örömötökben, mert a
hithűségben
megálltatok,
2.
- de úgy döntöttem
(határoztam) magamban,
hogy nem megyek hozzátok ismét
szomorúságban,
- mert ha én megszomorítlak titeket,
akkor ki az, aki
megvidámít engem, hacsak az nem, akit
én
megszomorítottam!?
- és azért is írtam ezt
nektek, hogy amikor
megérkezem, nehogy szomorúságom legyen
azoktól, akiknek örülnöm kellene,
meg vagyok
győződve mindnyájatokról, hogy az én
örömem mindnyájatoké,
- mert sok szorongásból és
szívbeli
aggodalomból, sok könnyön
keresztül írtam
nektek, nem azért, hogy megszomorítsalak titeket,
hanem,
hogy a szeretetet megismerjétek, amely bennem
bőséges
mértékben van irántatok.
- Ha pedig valaki szomorúságot okozott,
nem engem
szomorított meg, hanem részben (bizonyos fokig),
hogy
túlozzak, titeket mindnyájatokat.
- elég az ilyennek az a
dorgálás, amely a többség
részéről érte,
- úgyhogy inkább ti kegyelmezzetek meg
neki és
bátorítsátok
(vigasztaljátok), nehogy
valamiképpen a túlságos
bánat
eméssze az ilyent,
- ezért kérlek titeket
érvényesítsétek
iránta szereteteteket,
- mert ezért írtam, hogy megismerjem
kipróbált voltotokat, vajon mindenben
engedelmesek vagytok-e,
- akinek pedig ti megkegyelmeztek, én is, mert
amikor
megkegyelmeztem, ha valamiben megkegyelmeztem, értetek
tettem a
Felkent színe előtt,
- hogy meg ne csaljon a sátán, mert nem
ismeretlenek előttünk az ő szándékai,
- midőn pedig megérkeztem Troásba, a
Felkent
evangéliuma végett és ajtó
nyílt fel
nekem az Úrban,
- nem volt szellememnek nyugvása, mert nem
találtam
Tituszt, a testvéremet, ezért
elbúcsúztam
tőlük, elmentem Makedóniába,
- de Istennek hála, aki mindig diadalmenetben
hordoz minket
a Felkentben. és az Ő ismeretének
illatát
nyilvánvalóvá teszi
általunk minden helyen,
- mert a Felkent jóillata vagyunk azok
között, akik üdvözülnek
és akik, „elvesznek,.
- ezek számára halál illata
a halálra,
azoknak pedig az életből fakadó illat az
életre,
és erre ki alkalmas?
- mert nem vagyunk olyanok, mint sokan, akik kereskednek
Isten
Igéjével, hanem őszinteségből
(napfényben
megítélésből), sőt mint Istenből Isten
előtt a
Felkentben szólunk.
3.
- Kezdjük el ismét ajánlani
magunkat? vagy
talán csak nincs szükségünk
mint
némelyeknek (nem szorulunk mint némelyek)
hozzátok
szóló vagy tőletek kapott
ajánló levelekre?
- a mi levelünk ti vagytok, amely be van
írva a szíveinkbe, amelyet ismer és
olvas minden ember,
- mert meglátszik rajtatok, hogy a Felkent levele
vagytok, a
mi szolgálatunk által, nem tintával
írva,
hanem az élő Isten Szellemével, nem
kőtáblákra, hanem a szívnek
hústábláira.
- Ilyen bizodalmunk pedig a Felkent által van az
Isten iránt,
- nem mintha magunk alkalmasak volnánk valamit
kigondolni,
mint önmagunkból valót, hanem mert a mi
alkalmas
voltunk az Istenből van,
- aki (elég) alkalmassá is tett minket,
hogy az
új szövetség (diakónus)
szolgái
legyünk, nem a betűé, hanem a Szellemé,
mert a betű
(meg)öl, a Szellem pedig éltet
(élővé tesz),
- ha pedig a halálnak betűkkel
kőbevésett
(diakóniai) szolgálata oly dicsőséges
volt, hogy
nem voltak képesek Izrael fiai Mózes
arcába
nézni arcának mulandó
ragyogása (elvesző
dicsősége) miatt,
- hogyne volna sokkal inkább dicsőséges
a Szellem (diakóniai) szolgálata?
- mert ha az elítélés
(diakóniai)
szolgálata dicsőség(es), sokkal inkább
bővölködik dicsőségben a
megigazítás
(igazságosság) (diakóniai)
szolgálata,
- mert az, ami ott dicsőséges volt, nem is
mondható
dicsőségesnek ehhez a
túláradó
dicsőséghez képest,
- mert, ha az elmúl(and)ó (elvesző)
dicsőségen
át jő, sokkal inkább dicsőségben van
az ami
maradandó,
- mivel tehát ilyen (nagy)
(elváró)
reménységünk van, nagy
nyíltsággal
(besz)élünk,
- nem miként Mózes, aki leplet tett az
arcára,
hogy ne nézzék Izrael fiai annak
végét, ami
elmúlik,
- hanem eltompultak (megkérgesedtek) gondolataik,
mert mind
a mai napig ugyanaz a lepel az első Szövetség
olvasásánál felfedetlenül ott
van
(megmaradt), mivelhogy a Felkentben tűnik el,
- de mind a mai napig, amikor Mózest
olvassák, lepel van a szívükre
borítva,
- de ha majd az Úrhoz térnek, eltűnik a
lepel.
- Az Úr pedig a Szellem, ahol pedig az
Úr Szelleme, ott szabadság van.
- Mi pedig mindnyájan födetlen arccal az
Úr
dicsőségét tükrözzük
vissza, ugyanarra a
képmásra változunk át az
Úr
Szellemétől dicsőségről dicsőségre.
4.
- Ezért, mivel ebben a (diakóniai)
szolgálatban vagyunk, amint irgalmasságot
nyertünk,
nem csüggedünk el,
- hanem lemondtunk a szégyenletes dolgok
takargatásáról, nem járunk
fortélyoskodásban, sem nem használjuk
cselvetésre Isten Igéjét, hanem a
való(igaz)ság nyílt
hirdetésével
ajánljuk magunkat minden ember lelkiismeretének
Isten
jelenlétében,
- ha pedig leplezett is a mi evangéliumunk, csak
azoknak leplezett, akik elvesznek,
- akikben e világkorszak (aion) istene
megvakította a
hitetlenek értelmét, nehogy felragyogjon a
Felkent
dicsőségéről szóló
evangéliumának fényessége,
aki maga az
Isten képe,
- mert nem magunkat hirdetjük, hanem Felkent
Jézust, az
Urat, magunkat pedig, mint a ti rabszolgáitokat
Jézus
kedvéért,
- mivelhogy az Isten az, aki (azt) mondta: a
sötétségből fény ragyogjon, Ő
csillant
(ragyogott) fel a mi szívünkben, hogy felragyogjon
az Isten
dicsőségének megismerésére
a Felkent
arcán,
- ez a kincsünk pedig
cserépedényekben van, hogy
az erőnek a rendkívüli nagysága az
Istené
legyen és ne belőlünk való,
- amikor mindenben szorongatnak, de
(zsákutcába) be
nem szorítanak,
két(séges)kedünk, de
kétségbe nem esünk,
- üldöznek, de cserben nem hagyatunk,
földre terítenek, de el nem pusztulunk,
- mindenkor a Jézus halálra
adatását
hordozzuk testünkben, azért, hogy a
Jézus
élete is a mi testünkben szemmel
látható
legyen (megnyilvánuljon),
- mert mi, az élők, mindig a halálnak
vagyunk
kitéve Jézusért, azért,
hogy a Jézus
élete is láthatóvá legyen
(megnyilvánuljon) a mi halandó
(hús)testünkben.
- Úgyhogy a halál bennünk
munkálkodik, az élet pedig bennetek,
- de a hithűségnek ugyanaz a Szelleme van
bennünk,
amint meg van írva: hittem, azért
szóltam, mi is
hiszünk, ezért is szólunk,
- tudjuk, hogy aki életre keltette az
Úr
Jézust, minket is életre kelt Jézussal
együtt
és elébe állít
(előállít),
- mert minden értetek van, azért, hogy
a kegyelem
sokak által túláradó
legyen, hogy
minél többen hálát adjanak az
Isten
dicsőségére.
- Azért nem csüggedünk el, hanem
ha a külső
emberünk tönkre is megy
(felemésztetünk), de a
belsőnk napról-napra megújul,
- mert a pillanatnyi könnyű
nyomorúságunk minden
mértéket felülmúló
(világ)korszakra szóló (aioni)
súlyú
dicsőséget szerez (munkál) számunkra,
- nehogy a láthatókra
irányozzuk
tekintetünket, hanem a nem láthatókra
(megtekinthetőkre), mert amik láthatók, csak egy
időszakra szólnak, de a nem láthatók
(világ)korszakra szólóak (aioniak).
5.
- Mert tudjuk, hogy ha a mi földön levő
sátorházunk le(b)omol, van egy Istentől
való
épületünk, egy nem kézzel
csinált
házunk, hanem (világ) korszakra
szóló
(aioni), az egekben
- és azért sóhajtozunk
ebben, mert az
égből való lakásunkat
igyekszünk
felölteni,
- ha ugyan felöltözötten is nem
találnak majd mezítelennek,
- mert hiszen akik e sátorban vagyunk
sóhajtozunk a
teher miatt (megterhelten), mert nem levetkőzni akarunk, hanem
felöltözni, azért, hogy elnyelje a
halandót az
élet.
- Aki pedig felkészített erre minket,
az maga az Isten, Aki a Szellem foglalóját adta
nekünk,
- tehát bizalom tölt el
bennünket mindenkor,
és tudjuk, hogy amíg e testben vagyunk itthon,
addig
távol vagyunk az Úrtól,
- mert hithűség által járunk
nem szemlélésben (látás
által),
- de bizalom tölt el és jónak
látnánk inkább
kiköltözni a testből
és hazaköltözni az Úrhoz,
- azért is igyekszünk, hogy
akár itthon, akár messze távol, Neki
tetszők legyünk,
- mert mindnyájunknak meg kell jelennünk
a Felkent
ítélőszéke
(díjkiosztó
emelvénye) előtt, (azért) hogy ki-ki aszerint
kapja meg
azt, amit testben (testen át) tett, akár
jót,
akár rosszat,
- mivel tehát ismerjük az Úr
félelmét, embereket győzünk
(nyerünk) meg,
Isten előtt pedig nyilvánvalók vagyunk,
remélem
pedig, hogy a ti lelkiismeretetek előtt is
nyilvánvalók
vagyunk,
- nem ajánljuk magunkat ismét nektek,
hanem alkalmat
adunk nektek, hogy velünk dicsekedjetek, azokkal szemben, akik
látszat dolgokban dicsekednek és
szívben nem,
- mert ha magunkon kívül vagyunk, az
Isten
számára vagyunk, ha pedig józanok
vagyunk,
számotokra vagyunk,
- mert a Felkent szeretete
ösztönöz (szorongat)
minket, mivel úgy ítélünk,
hogy mivel egy
mindenkiért meghalt, azért mindenki meghalt,
- és azért halt meg
mindenkiért, hogy akik
élnek ne maguknak éljenek, hanem Annak, Aki
értük meghalt és életre kelt.
- Úgyhogy mi mostantól fogva senkit nem
ismerünk
(hús)test szerint, ha ismertük is
(hús)test szerint
a Felkentet, de most többé nem így
ismerjük.
- Úgyhogy ha valaki Felkentben van, új
teremtmény, a régiek elmúltak,
lám,
új valósult meg.
- Mindezek pedig Istenből vannak, Aki
megbékéltetett
minket önmagával a Felkent által
és adta
nekünk a megbékéltetés
(diakóniai)
szolgálatát,
- minthogy Isten volt, Aki a világot (kozmosz)
megbékéltette önmagával, nem
számítja fel a mi bűneinket és aki
ránk
bízta a megbékélés
igéjét,
- tehát Felkentért
(-megbízásából)
járunk
követségben, mintha Isten kérne (intene)
általunk, kérünk:
Béküljetek meg az
Istennel!
- mert Azt, Aki bűnt nem ismert, értünk
bűnné
tette (azért), hogy mi legyünk Isten
igazság(osság)ává Őbenne,
6.
- együtt munkálkodva Vele intünk
is, hogy hiába ne vegyétek az Isten
kegyelmét,
- mert Ő mondja: alkalmas időszakban meghallgattalak,
és az
üdvösség napján
megsegítettelek,
lám! most van a kellő (szívesen vett) időszak,
lám! most van az üdvösség napja!
- senkinek semmiben ne okozzunk
megütközést
(botránkozást), hogy ne
ócsárolják a
mi (diakóniai) szolgálatunkat,
- hanem mindenben úgy viselkedjünk, mint
Isten
(diakónus) szolgái, sok türelemben
(kitartásban), nyomorúságban,
szükségben, szorongattatásban,
- verés(ek)ben, tömlöcben,
nyugtalanságban,
fáradság(ok)ban,
álmatlanságban
(virrasztásban), böjtölésben,
- tisztaságban (feddhetetlenségben),
ismeretben
(tudásban, értésben),
hosszútűrésben, jóságban,
Szellemben,
képmutatás nélküli (nem
színlelt)
szeretetben,
- való(igaz)ság
igéjében, Isten
erejében, az igazságosság jobboldali
(támadó) és baloldali
(védő)fegyverei
által,
- dicsőség és gyalázat
által, rossz
és jó hírnév
által, mint
ámítók és
valóigazat mondók,
- mint ismeretlenek és mégis
jól ismertek,
mint halálra szántak és
lám!
élünk, mint megfenyítettek és
meg nem
öltek,
- mint szomorkodók, de mégis mindig
vidámak
(örülők), mint koldusszegények, de
mégis
sokakat gazdagítók, mint akiknek
semmijük nincs
és mégis mindenük megvan,
- a mi szánk felnyílt
felétek, korintusiak, a szívünk
kitárult,
- nem szűkös a hely számotokra
bennünk, de szűk a hely a ti bensőtökben,
- viszonzásul pedig, mint édes
gyermekeimnek mondom: táruljatok ki ti is.
- Nehogy felemás igában legyetek
hitetlenekkel, mert
mi köze van a megigazultságnak a
törvénytelenséggel? vagy mi
köz(össég)e van a fénynek a
sötétséggel?
- mi összhang van pedig a Felkent és
Beliál között? vagy mi része a
hithűnek a hitetlennel?
- mi egyezése van Isten templomának a
bálványokkal? mert ti az élő Isten
temploma
vagytok, amint az Isten mondotta, hogy: bennük lakozom,
és
bennük járok-kelek, és leszek
Istenük és
ők az én népem,
- azért menjetek ki
közülük és
különüljetek el (tőlük), mondja az
Úr,
és tisztátalant ne érintsetek,
és én
befogadlak titeket,
- és leszek nektek
Atyátokká, és ti
fiaimmá és leányaimmá
lesztek, ezt mondja
az Úr, a mindenható (a mindenen
uralkodó).
7.
- Ilyen ígéreteink vannak
tehát, szeretteim,
tisztítsuk meg magunkat minden (hús)testi
és
szellemi beszenynyeződéstől, vigyük
véghez
megszentelődésünket Isten
félelmében.
- Adjatok helyet nekünk, senkit meg nem
bántottunk,
senkit tönkre nem tettünk, senkit ki nem
használtunk,
- nem
elítélésképpen mondom, mert
előre
kijelentettem, hogy szíveinkben vagytok, úgyhogy
veletek
együtt halunk és együtt
élünk.
- Nagy szabadságom van a
szólásban
(nyílt szóval vagyok) felétek, tele
vagyok veletek
való dicsekvéssel és
túláradok az
örömtől minden nyomorúságom
mellett is,
- mert amikor Makedóniába
érkeztünk, nem
volt nyugalma (hús)testünknek, hanem
mindenféle
zaklatásban volt részünk,
kívül harcok,
belül félelmek,
- de aki megvigasztalja (bátorítja) az
alázatosakat, az megvigasztalt minket, az Isten, Titusz
megérkezése által,
- de nemcsak megjelenésével, hanem a
vigasztalással is, amellyel megvigasztalódott
nálatok, hírül hozva nekünk a
ti
vágyakozásotokat
(sóvárgástokat), a
ti kesergésteket, a ti buzgó
ragaszkodástokat
irántam, úgy, hogy ez még
inkább fokozta
örömömet,
- mert ha meg is szomorítottalak titeket a
levéllel,
nem bánom, ha bántam is, úgy
látom, hogy az
a levél, ha egy órára is,
megszomorított
titeket,
- most örülök, nem annak, hogy
szomorúak
lettetek, hanem, hogy gondolkodásmód
megváltozására
(észretérésre)
szomorodtatok meg, mert Isten szerint szomorodtatok meg és
hogy
semmiben kárt nem szenvedtetek,
- mert az Isten szerint való
szomorúság
megbánhatatlan gondolkozásmód
megváltoztatást munkál az
üdvösségre, a világ
szomorúsága
pedig a halált munkálja ki,
- mert lám! maga ez a ti Isten szerint
való
megszomorodástok mekkora felbuzdulást
munkált
bennetek, sőt védekezést, sőt
felháborodást, sőt félelmet, sőt
vágyakozást, sőt
buzgóságot, sőt
megtorlást (bosszúállást).
Mindenben
bebizonyítottátok, hogy tiszták
vagytok az
ügyben.
- Ha tehát írtam is nektek, nem a
sértő miatt,
és nem is a sértett miatt (tettem), hanem hogy
nyilvánvalóvá váljon
nálatok az
értetek való buzgalmunk, az Isten előtt,
- azért megvigasztalódtunk, de
vigaszunkon túl
sokkal inkább megörültünk Titusz
örömének, hogy megnyugtattátok
(felüdítettétek) a szellemét
ti
mindnyájan,
- mert, ha valamivel előtte felőletek dicsekedtem, nem
vallottam
szégyent, hanem mint minden, amit. nektek
szóltam,
való(igaz)ság volt. úgy a Titusz
előtti
dicsekvésünk is
való(igaz)sággá lett,
- és az ő benseje annál is
inkább felgerjedt
irántatok, amikor visszaemlékezik
mindnyájatoknak
engedelmességére
(szófogadására),
hogyan fogadtátok őt félelemmel és
reszketéssel.
- Örülök, hogy mindenben
bízhatok bennetek.
8.
- Ismertetjük veletek, testvérek, az
Isten
kegyelmét, amelyet adott Makedónia
(kihívott)
gyülekezeteiben (eklézsiáiban),
- hogy a nyomorúság sok
próbatétele
között túláradó lett
örömük és
mélységes
szegénységüket,
jószívűségük
gazdagsággá
sokasította,
- mert tanú(bizony)ság vagyok, hogy
képességük (erejük) szerint,
sőt
erejükön felül is önként
adakoztak,
- sok buzdítással
kérve-kérték
tőlünk, hogy a kegyet és a szentek
iránti
(diakóniai) szolgálat
közösségvállalását
fogadjuk el
- és nem úgy, amint
reméltük, hanem
önmagukat adták először az
Úrnak és
nekünk, Isten akarata által,
- úgyhogy megkértük Tituszt,
hogy ahogy
elkezdte, úgy fejezze is be nálatok ezt a
jótékonyságot (kegyelmi
munkát) is,
- de mint ahogy mindenben bővelkedtek (kitűntök):
hit(hűség)ben, igeszólásban,
ismeretben, minden
buzgóságban és irántunk
táplált szeretetben, úgy ebben a
jótékonyságban (kegyelmi
munkában) is
tűnjetek ki.
- Nem parancsként mondom, hanem hogy a
mások
buzgósága által a ti szeretetetek
valódiságát megvizsgáljam.
- mert ismeritek a mi Urunk a Felkent
Jézus kegyelmét, hogy értetek
koldusszegénnyé lett gazdag
létére
azért, hogy ti az Ő koldusszegénysége
által
meggazdagodjatok,
- és tanácsot adok ebben, mert ez
nektek
használ, mint akik nemcsak a cselekvést, hanem az
akarást is elkezdtétek tavaly óta,
- most pedig a cselekvést is
végezzétek be,
mert ahogyan megvolt az akarat készsége, olyan
legyen a
véghezvitel is abból, amitek van,
- mert ha a készség megvan, az aszerint
kedves(en fogadott), ami van, nem aszerint, ami nincs,
- mert ne úgy legyen, hogy másoknak
könnyebbségük, nektek pedig
nyomorúság)
lesz, hanem egyenlően legyen,
- a mostani időszakban a ti bőségtek
pótolja ki
azoknak szűkölködését
azért, hogy
azoknak bősége is pótolja majd a ti
szükségeteket, hogy így
kiegyenlítődés
legyen,
- amint meg van írva: aki sokat gyűjtött,
nem bővelkedett, és aki keveset, nem szenvedett
hiányt,
- hála legyen pedig az Istennek, aki ugyanezt a
buzgóságot adta irántatok Titusz
szívébe,
- mert az intést elfogadta, de mivel
buzgósága
még nagyobb volt,
önszántából ment el
hozzátok,
- együtt küldtük vele azt a
testvért, akit
dicsérnek az evangélium hirdetése
miatt szerte
minden (kihívott) gyülekezetben
(eklézsiában),
- de nem csak ez van, hanem a (kihívott)
gyülekezetek
megválasztották őt, hogy legyen
útitársunk
ebben a kegyelmi munkában, amelyet mi
(diakóniailag)
szolgálunk magának az Úrnak
dicsőségére és saját
készségünkből,
- hogy elkerüljük azt, hogy valaki is
ócsároljon bennünket
szolgálatunknak eme
bőséges jövedelem(gyűjtése) miatt,
- mert mi törődünk azzal, ami
jó, nemcsak az Úr, hanem az emberek szeme előtt
is.
- Elküldtük velük azt a
testvérünket is,
akit próbatétellel megvizsgáltunk,
sokszor volt
buzgó, most pedig még buzgóbb a
bennetek vetett
sok bizalma folytán,
- akár Tituszról van tehát
szó, aki
társam és munkatársam
közöttetek,
akár a testvéreinkről, akik a
(kihívott)
gyülekezetek apostolai: a Felkent dicsősége,
- tehát a szereteteknek és a felőletek
való
dicsekedésünknek
bizonyítékát
mutassátok meg irántuk a kihívott
gyülekezetek (eklézsiák) szeme előtt.
9.
- A szentek javára végzett
diakóniai
szolgálatról ugyan fölösleges
írnom
nektek,
- mert tudom (ismerem) a készségeteket,
amellyel
dicsekszem a makedónoknak, hogy Akhája
felkészült tavaly óta és
buzgóságotok felindította a
többieket.
- A testvéreket pedig azért
küldtem, nehogy a
dicsekedésünk veletek ebben az ügyben
hiábavaló legyen, hanem, amint mondtam,
felkészültek legyetek,
- nehogy valamiképpen, ha jönnek velem
együtt a
makedónok és
készületlenül
találnak benneteket,
megszégyenüljünk mi, hogy
ne is mondjuk, ti is, ebben az ügyben,
- szükségesnek tartottuk tehát
felszólítani a testvéreket, hogy
menjenek el előre
hozzátok, és
készítsék el előre ezt
a ti előre megígért adományotokat,
hogy
készen legyen, mint bő áldás
és ne mint
kényszeradomány,
- ezt mondom pedig, aki szűk(ös)en vet,
szűk(ös)en is
arat, aki áldással vet,
áldással is arat,
- mindenki, amint előre elhatározta
szívében,
ne kelletlenül, vagy kény-szer(űség)ből,
mert a
vidám adakozót szereti az Isten.
- Képes pedig az Isten arra, hogy minden
kegyelmét
kiárassza belétek, azért, hogy
mindenben,
mindenkor, minden (tekintetben) elégségetek
legyen, bőven
teljék minden jótettre,
- amint meg van írva: osztogatott
(szórt),
ad(akoz)ott a szegényeknek, az
igazságossága
megmarad a (világ) korszakokra (aionokra).
- aki pedig ellátja maggal a magvetőt
és kenyeret
juttat eledelül és megsokasítja a
magvetésteket és megnöveli a ti
igazságosságtok
terméshozamát,
- így mindenben gazdagok lesztek minden
jószívűségre, amely
általunk
hálaadást vált ki (munkál)
Isten
iránt,
- mert ennek az Úrért
végzett szent
munkának a diakóniai szolgálata nem
csak
betölti a szentek hiányait, hanem túl is
haladja,
sokak Isten iránti hálaadása
által,
- e diakóniai szolgálat
próbatétele
által dicsőítik az Istent azért az
engedelmességért, amellyel ti vallást
tesztek a
Felkent evangéliumáról és
azért a
bőkezűségért, amellyel
közösséget
vállaltatok velük és mindenkivel,
- és akik éltetek való
könyörgéssel
vágyódnak utánatok
Isten mindent felülmúló
kegyelméért,
amely rátok áradt.
- Hála az Istennek az Ő kimondhatatlan
(leírhatatlan, kifejezhetetlen)
ajándékáért.
10.
- Én magam pedig, Pál intelek titeket a
Felkent
szelídségére és
engedékenységére, aki szemtől-szemben
ugyan
alázatos vagyok köztetek, de
távollétemben
szigorú veletek szemben,
- de kérem, hogy jelenlétemben ne
legyek
szigorú fellépésű
némelyekkel szemben, akik
olyanoknak számítanak minket, mint akik
(hús)test
szerint járunk.
- Mert bár (hús)testben
járunk, nem a (hús)test szerint harcolunk,
- mert a mi hadakozásunk fegyverei nem
(hús)testiek,
hanem hatalmasok Isten számára
erődítmények
lerontására, lerontjuk velük az
okoskodásokat
- és minden magaslatot, amely az Isten ismerete
ellen
emelkedik és foglyul ejtünk minden gondolatot, hogy
engedelmeskedjék a Felkentnek
- és készen állunk
megtorolni minden
engedetlenséget, mihelyt teljes lesz a ti
engedelmességtek.
- Tekintsetek arra, ami előttetek van, ha valaki meg van
győződve,
hogy ő a Felkenté, vegye ezt
számításba
magában, hogy amint ő a Felkenté, úgy
mi is a
Felkentéi vagyunk,
- mert, ha valamivel bőségesebben
dicsekedném is
hatalmunkkal, amelyet az Úr adott nekünk
épüléstekre, és nem
rontástokra, nem
fogok megszégyenülni,
- úgyhogy nem fogok úgy
látszani, mintha
megfélemlítenélek titeket a leveleim
által,
- mivelhogy: a levelei - így mondják -
súlyosak és kemények ugyan, de a testi
megjelenése (jelenléte) gyenge és a
szava nem
sokat ér (gyatra),
- azt pedig gondolja meg (vegye
számításba) az
ilyen, hogy amilyenek vagyunk szóban, levelek
által
távollétünkben, olyanok leszünk
jelenlétünkben is a tettekben,
- mert nem merjük magunkat azokhoz
számítani
vagy összehasonlítani, akik önmagukat
ajánlgatják, mert nem értik meg, hogy
magukhoz
mérik magukat és magukkal
hasonlítják
össze magukat,
- mi pedig nem dicsekszünk
mértéktelenül,
hanem csak annak a mérővesszőnek
mértéke szerint,
amelyet adott nekünk az Isten
mértékül, ahogy
eljutottunk hozzátok is,
- mert mi nem feszítjük túl
magunkat, mintha
másképpen nem érnénk el
hozzátok,
hiszen hozzátok is eljutottunk a Felkent
evangéliumával,
- nem dicsekszünk
mértéktelenül
mások fáradságával, de mint
akiknek
reményünk van, hogy miután
hithűségetek
megnövekedik, köztetek nagyra nőhetünk
felettébb
a mi mérővesszőnkhöz képest,
- hogy rajtatok túl is hirdetjük az
evangéliumot, anélkül, hogy
mások
mércéje szerint - mint mások teszik -
a
késszel dicsekednénk,
- de aki dicsekszik, az Úrban
dicsekedjék,
- mert nem az a kipróbált
(megbízható),
aki önmagát ajánlja, hanem akit az
Úr
ajánl.
11.
- Bárcsak elviselnétek tőlem egy
kevés balgaságot, de viseljetek el engem is,
- mert féltelek titeket Isten
féltékenységével, mert
eljegyeztelek
titeket egy férfiúnak, hogy tiszta
szűzként
állítsalak a Felkent elé,
- de félek, hogy amint a
kígyó becsapta
(megcsalta) Évát ravasz
mesterkedésével,
megromlanak a ti gondolataitok is és elfordít
titeket a
Felkent iránti egyszerűségtől és
tisztaságtól,
- mert ha valaki jön és más
Jézust
hirdetne, akit mi nem hirdettünk, vagy
másféle
szellemet kapnátok, mint amit kaptatok, vagy
másféle örömhírt,
amilyet nem fogadtatok
be, szépen elviselnétek,
- mert úgy számítom, hogy
semmivel sem vagyok
hátrább a fő-fő (kimagasló)
apostoloknál,
- ha pedig kontár vagyok is a szóban,
de nem az
ismeretben, sőt azt mindenben
nyilvánvalóvá
tettük előttetek,
- vagy vétket követtem el, amikor magamat
megaláztam, hogy ti felemelkedjetek, hogy
ajándékképpen hirdettem nektek az
Isten
evangéliumát?
- más (kihívott)
gyülekezeteket kifosztottam,
mikor ellátást fogadtam el, hogy nektek
(diakóniailag) szolgálhassak,
- és amikor nálatok
tartózkodtam és
szükséget szenvedtem, nem voltam terhére
senkinek,
mert szükségemet (ki)pótolták
a
Makedóniából jött
testvérek, és
mindenben őrizkedtem, hogy terhetekre ne legyek és a
jövőben is őrizkedni fogok.
- a Felkent való(igaz)sága bennem, hogy
ezt a
dicsekvésemet nem rekesztik belém
Akhája
tájain sem.
- Miért? Hogy nem szeretlek titeket? Az Isten
tudja.
- de amit teszek, tenni is fogom, (azért) hogy
elvágjam az alkalmat azok elől, akik alkalmat akarnak
keresni
arra, hogy dicsekvéseikkel olyanoknak
találják
őket, mint mi is vagyunk.
- Mert az ilyenek álapostolok, csalárd
(álnok)
munkások, akik
átváltoztatják (tettetik)
magukat a Felkent kiküldötteinek,
- nem is csoda, mert maga a sátán is
elváltoztatja magát a fény
követévé
(angyalává),
- nem nagy dolog tehát, ha a (diakónus)
szolgái is átváltoztatják
magukat az
igazságosság (diakónus)
szolgáivá,
akiknek vége az ő munkájuk szerint lesz.
- Ismét mondom, nehogy valaki engem esztelennek
tartson
(gondoljon), ha pedig mégis, fogadjatok el, mint esztelent
(azért), hogy én is egy kicsit dicsekedjem,
- amit mondok, nem az Úr szerint mondom, hanem
mintegy
esztelenségben, a dicsekvésnek eme
elszántságában.
- Mivel sokan dicsekszenek (hús)test szerint,
én is dicsekedni fogok,
- mert élvezettel elviselitek az eszteleneket,
meggondolt létetekre,
- mert elviselitek, ha valaki titeket
rabszolgává
tesz, ha valaki felfal, ha valaki megfog, ha valaki
fölétek
kerekedik, ha valaki arcul üt titeket.
- Szégyenkezve mondom, mint hogyha mi
gyöngék
lettünk volna erre, pedig ha valaki valamiben
merész,
esztelenségben mondom, én is merész
vagyok.
- Héberek ők? én is.
Izraeliták? én is. Ábrahám
ivadékai (magvai)? én is.
- A Felkent (diakónus) szolgái? eszemen
kívül szólok: én
még inkább;
fáradalmakban bővebben,
börtönökben
többször, verésekben felettébb,
halálokban sokszor(ta),
- zsidóktól ötször
negyvenet kaptam egy híján,
- háromszor megvesszőztek, egyszer
megköveztek,
háromszor voltam hajótörött,
egy éjt
és egy napot mélytengeren
töltöttem,
- vándorutazásokban gyakran voltam,
veszélyben
forogtam folyóvizeken, veszélyben
rablók miatt,
veszélyben népem körében,
veszélyben a
nemzetek között, veszélyben
városokban,
veszélyben pusztaságban, veszélyben a
tengerben,
veszélyben az áltestvérek
között,
- fáradságban és
vesződségben, sokszor
virrasztásban, éhségben és
szomjazásban, koplalásban sokszorta, fagyoskodva
és mezítelenségben,
- ezeken kívül a naponkénti
zaklatásom, minden (kihívott) gyülekezet
gondja,
- kicsoda gyengélkedő, hogy én
gyengélkedő ne
volnék? Ki botránkozik meg, hogy én ne
égnék?
- ha dicsekednem kell, a gyöngeségeimmel
dicsekszem,
- az Úr Jézus Istene és
Atyja tudja, aki a korszakokra (aionokra) áldott, hogy nem
hazudom.
- Damaszkuszban Arétász
király
helytartója őriztette a damaszkusziak
városát,
hogy elfogjon engem,
- és ablakon át
vesszőkosárban eresztettek le
a kőfalon és így menekültem ki a
kezéből.
12.
- Ha dicsekednem kell, nem ér ugyan semmit,
rátérek a látomásokra
és az
Úr leleplezéseire,
- tudok egy embert a Felkentben, aki tizennégy
évvel
ezelőtt, hogy testben-e, nem tudom, vagy testen
kívül-e,
nem tudom, az Isten tudja, elragadtatott a harmadik égig,
- és tudom, hogy ez az ember, akár
testben,
akár test nélkül, én nem
tudom, az Isten
tudja,
- hogy elragadták a paradicsomba, és
hallott
kimondhatatlan beszédeket, amelyeket nem szabad embernek
szólnia,
- az ilyennel dicsekszem, önmagammal pedig nem
dicsekszem, hacsak a gyöngeségeimmel nem,
- mert, ha dicsekedni akarnék is, nem
lennék
esztelen, mert a való(igaz)ságot
mondanám, de
tartózkodom attól, hogy valaki többnek
számítson azon túl, amit
lát vagy hall
belőlem
- és hogy a leleplezések
rendkívülisége elbizakodottá
ne tegyen,
tövis (szilánk) adatott nekem a
(hús)testembe: a
sátán angyala, hogy ököllel
verjen,
azért, hogy el ne bizakodjam,
- ezért háromszor hívtam
segítségül az Urat, hogy
távozzék el tőlem,
- de ezt mondta nekem: elég neked az én
kegyelmem,
mert az én (ható)erőm
gyöngeségben visz
végcélba. Ezért a legnagyobb
élvezettel
tehát inkább dicsekszem
gyöngeségeimmel, hogy
a Felkent ereje sátorozzon le rajtam,
- azért kedvem telik a
gyöngeségekben, a
bántalmazásokban, a
szükségekben, az
üldöztetésekben, és a
szorongattatásokban a Felkentért, mert amikor
gyönge
vagyok, akkor vagyok erős.
- Esztelenné lettem, ti
kényszeríttettetek
rá, mert a ti kötelességetek lett volna
engem
ajánlani, mert semmiben sem maradtam
hátrább a
fő-fő apostoloknál, ha semmi vagyok is,
- hiszen az apostolság jeleit
nyilvánvalóvá tettem
közöttetek a teljes
kitartásban, jelekben és csodákban
és
(ható)erőkben,
- mert mi az, amiben a többi (kihívott)
gyülekezet
mögött háttérbe szorultatok, ha
csak az nem,
hogy én magam nem voltam terhetekre?
Tanúsítsatok
kegyelmet nekem ezért az
igazságtalanságért!
- Lám! Most kész vagyok harmadszor
elmenni
hozzátok és nem leszek terhetekre, mert nem a
tiéteket keresem, hanem titeket, mert nem a gyermekek
tartoznak
kincset gyűjteni a szülőknek, hanem a szülők a
gyermekeknek,
- én pedig szívesen hozok
áldozatot és
feláldozom magam is a ti lelketekért, ha
én
titeket túláradóbban szeretlek, ti
kevésbé szerettek engem?
- de legyen: én nem voltam terhetekre, hanem mint
furfangos, csellel hálóztalak be titeket,
- vajon akiket küldtem hozzátok, azok
által megzsaroltalak titeket?
- felkértem Tituszt és
elküldtem vele
együtt azt a testvért, netán kifosztott
titeket
Titusz? Nem ugyanazon Szellem szerint jártunk-e? Nem
ugyanazokon
a lábnyomokon-e?
- Már régóta azt
gondoljátok, hogy
mentegetőzünk előttetek? Isten színe előtt
a
Felkentben szólunk, de ezt mind, szeretteim, a ti
épüléstekre,
- mert félek, hogy ha odamegyek, valahogyan nem
olyanoknak
talállak titeket, amilyeneknek akarnálak
(és) ti
sem olyannak találtok engem, amilyennek akartok,
netán
valahogyan viszály, irigység,
indulatkitörés,
veszekedések, leszólások,
sugdolózások, felfuvalkodottságok,
ziláltság (lesz köztetek),
- nehogy amikor ismét odamegyek,
megalázzon engem az
én Istenem nálatok és
gyászoljak sokakat,
akik vétkeztek és nem tértek
észre
(változtatták meg a
gondolkodásmódjukat) a
tisztátalanság és
cédaság és
kicsapongás miatt, melyet gyakorlatilag tettek.
13.
- Most már harmadszor jövök
hozzátok,
két vagy három száj
tanú(bizony)ságtétele
alapján megáll
minden beszéd,
- előre kijelentettem és előre megmondom, mint
amikor
másodszor ott voltam, és most
távollétemben
megírom azoknak, akik azelőtt vétkeztek
és a
többieknek mind, hogy ha elmegyek ismét, nem leszek
kíméletes,
- mert próbáját
(vizsgálatát)
keresitek annak, hogy bennem a Felkent szól, Aki nem
gyönge
veletek szemben, hanem hatalmas bennetek,
- mert bár megfeszítették
gyöngeségből, de él Istennek
hatalmából, mert mi is
gyöngék vagyunk Benne,
de élni fogunk Vele együtt Isten
hatalmából
nálatok.
- Tegyétek próbára
magatokat, hogy a
hithűségben vagytok-e, magatokat
vizsgáljátok meg,
vagy nem ismeritek fel magatokban, hogy a Felkent
Jézus bennetek van? ha nem, a vizsgát ki
nem
állók vagytok.
- Remélem pedig, hogy megismeritek, hogy mi nem
vagyunk
megbízhatatlanok (akik a vizsgát nem
álljuk ki),
- imádkozom pedig az Istenhez, nehogy valami
rosszat
tegyetek, nem azért, hogy mi a vizsgát
kiállóknak (megbízhatóknak)
tűnjünk
fel, hanem, hogy ti a jót tegyétek, mi pedig
mintegy a
vizsgát ki nem állók legyünk,
- mert nem tehetünk semmit a
való(igaz)ság ellen, hanem a
való(igaz)ságért.
- Mert örülünk, amikor mi
gyöngék
vagyunk, ti pedig erősek (hatóerőben) vagytok,
ezért is
imádkozunk a ti rendbejöveteletekért,
- ezért írom
távollétemben ezeket, hogy
amikor megérkezem, ne kelljen
szigorúságot
használnom, azzal a teljhatalommal, amelyet az Úr
adott
nekem építésre és nem
rombolásra.
- Egyébként testvérek,
örüljetek,
szedjétek rendbe magatokat,
buzdítsátok
egymást, éljetek
egyetértésben és
békességben legyetek, és a szeretet
és a
béke Istene lesz veletek.
- Köszöntsétek
egymást szent csókkal.
Köszöntenek titeket a szentek mind(nyájan),
- az Úr a Felkent Jézunak a kegyelme,
és az
Isten szeretete, és a Szent Szellemnek a
közössége mindnyájatokkal.