Pál
első levele a korintusiakhoz
- Rész
- Pál, a Felkent Jézusnak Isten
akarata által elhívott apostola és
Szósztenész testvér,
- Isten (kihívott)
gyülekezetének
(eklézsiájának), amely Korintusban
van, a Felkent Jézusban megszentelteknek,
elhívott szenteknek mindazokkal együtt, akik
segítségül hívják
a mi Urunknak a Felkent Jézusnak nevét, minden
helyen, náluk és nálunk.
- Kegyelem néktek és
béke(sség) Istentől, a mi
Atyánktól és a Felkentjétől
az Úr Jézustól.
- Hálát adok Istennek mindenkor
érettetek, az Isten kegyelméért,
amelyet Isten adott nektek a Felkent Jézusban,
- hogy mindenben meggazdagodtatok Őbenne, az
Igében és minden ismeretben,
- úgy, amint a Felkent
tanú(bizony)ságtétele
megszilárdult bennetek,
- így ti nem
szűkölködtök semmiféle kegyelmi
ajándékban, feszülten
várjátok a mi Urunknak a Felkent
Jézusnak a megjelenését,
- aki meg is erősít titeket mindvégig,
hogy feddhetetlenek (kifogástalanok) lesztek a mi Urunknak,
a Felkent Jézusnak napján,
- hűséges (hithű) az Isten, aki
elhívott a Fiának, a mi Urunknak, a Felkent
Jézusnak
közösségébe.
- Intelek pedig titeket a mi Urunk a Felkent
Jézus nevéért, hogy ugyanazt
mondjátok (egyformán szóljatok)
mindnyájan és nehogy szakadások
legyenek köztetek, hanem legyetek egyek
[egybekö(töz)ve] ugyanazon értelemben
és ugyanabban a felfogásban,
- mert nyilvánvaló lett előttem
felőletek, testvéreim Kloé
hozzátartozói által, hogy
viszályok vannak köztetek.
- Mondom pedig ezt, mert mindegyiktek így
beszél: én Pálé vagyok,
én pedig Apollósé, én pedig
Kéfásé, én pedig a
Felkenté,
- részekre oszlott a Felkent? Pál lett
keresztre feszítve (kínkaróra vonva)
érettetek, vagy Pál nevébe lettetek
bemerítve?
- Hálát adok, hogy senkit
közületek nem merítettem be, hacsak nem
Kriszpuszt és Gáioszt,
- hogy nehogy azt mondja valaki, hogy az én
nevemben merítettem be,
- de bemerítettem Sztephanász
házanépét is,
azonkívül nem tudom, hogy valaki mást,
bemerítettem volna,
- mert nem bemeríteni küldött
engem a Felkent, hanem örömüzenetet
hirdetni, nem szóbeli bölcsességben,
nehogy tartalom nélkülivé
(üressé) legyen a Felkent keresztje
(kínkarója),
- mert a kereszt (kínkaró) szava
azoknak, akik elvesznek, bolondság ugyan, de
nekünk, akik megtartatunk
(üdvözülünk), Isten(nek) hatalma,
- mert meg van írva: elpusztítom a
bölcsek bölcsességét, az
értelmesek értelmét
semmissé teszem,
- hol a bölcs? Hol az
írástudó? Hol e
(világ)korszak (aion)
szószólója (vitázója)? Nem
bolondsággá tette-e Isten e világ (kozmosz)
bölcsességét?
- Mert mivel az Isten
bölcsességében nem ismerte fel a
világ a saját bölcsessége
által az Istent, tetszett az Istennek, hogy az
igehirdetés bolondsága által mentse
meg a hívőket,
- mivel egyfelől a zsidók csodajeleket
kívánnak, másfelől a
görögök bölcsességet
keresnek,
- mi egy keresztre feszített
(kínkaróra vont) Felkentet hirdetünk,
aki a zsidóknak ugyan botrány, a nemzeteknek
pedig bolondság,
- de maguknak az elhívottaknak, mind
zsidóknak, mind görögöknek a
Felkent: Istennek hatóereje, és
bölcsessége,
- mert az Isten bolondsága bölcsebb az
emberek bölcsességénél
és az Istennek a gyöngesége erősebb az
emberek erejénél,
- mert tekintsétek csak
elhívásotokat testvérek, mivelhogy nem
sokan vagytok bölcsek (hús)test szerint, nem sokan
hatalmasok, nem sokan előkelők,
- hanem a világ bolondjait választotta
ki az Isten, hogy megszégyenítse a
bölcseket, ami a világnak gyönge, azt
választotta ki az Isten, hogy
megszégyenítse az erőseket
- és ami a világnak (kozmosz) nem előkelő
(alacsonyrendű), sőt lenézett, azt választotta ki
az Isten, a szinte semminek látszókat, hogy a
valaminek látszókat megsemmisítse,
- hogy így ne dicsekedjék egy
(hús)test sem Isten színe előtt.
- Belőle
vagytok pedig ti a Felkent Jézusban, aki
bölcsességgé lett nekünk
Istentől,
megigazulásunkká,
megszentelődésünkké
és megváltásunkká,
- hogy amint meg van írva: aki dicsekszik, az
Úrban dicsekedjék.
- Rész
- Én is amikor hozzátok mentem
testvérek, nem azért mentem, hogy
fölényes (fellengzős)
ékesszólással és
bölcsességgel hirdessem nektek az Isten
tanú(bizony)ságtételét,
- mert úgy döntöttem, hogy ne
tudjak köztetek más valakit, csak a Felkent
Jézust, éspedig a keresztrefeszítettet
(a kínkaróra vontat),
- és én
gyöngeségemben és félelemmel
és sok rettegéssel telve mentem
hozzátok,
- és a beszédem és
igehirdetésem nem bölcsesség
rábeszélő szavaiban állott, hanem a
Szellem és hatóerő
megmutatásában,
- hogy a mi hit(hűség)ünk ne emberek
bölcsességében, hanem Isten
hatalmán nyugodjék
(hatóerejében legyen),
- bölcsességet ugyan szólunk
a tökéletesek között, de nem
ennek a (világ)korszaknak (aionnak) a
bölcsességét, sem nem e
(világ)korszak (aion) vezetőiét, akik
elpusztulnak,
- hanem szóljuk Istennek
bölcsességét titokként, az
elrejtettet, amelyet előre elrendelt az Isten a
(világ)korszakok (aionok) előtt, a mi
dicsőségünkre,
- amelyet senki e (világ)korszak (aion) vezetői
közül nem ismert, mert ha megismerték
volna a dicsőség Urát, nem
feszítették volna keresztfára
(kínkaróra),
- hanem amint írva van: amiket szem nem
látott és fül nem hallott, és
amit ember szíve föl nem fogott, azt
készítette el az Isten azoknak, akik Őt szeretik
(az Őt szeretőknek),
- mert nekünk föltárta az Isten
a Szellem által, mert a Szellem mindeneket kutat, az Isten
mélységeit is,
- mert ki tudja az emberek közül, mi az
ember (belső) lényege, ha nem az ember szelleme, amely benne
van? így az Isten titk(os dolg)ait sem ismeri senki, csak az
Isten Szelleme,
- mi pedig nem a világrendszer (kozmosz)
szellemét kaptuk, hanem az Istenből való
Szellemet, hogy megtudjuk (megismerjük) azokat, amiket Isten
kegyelemben ajándékozott nekünk,
- ezeket szóljuk is, nem emberi
bölcsesség tanította szavakkal, hanem a
Szellem tanításaiban, szellemiekhez szellemieket
kapcsolva együvé,
- egy lelki ember nem fogja föl (fogadja el) ami
Isten Szelleméé, mert bolondság
számára és nem tudja (nem
képes) megérteni, mivelhogy szellemileg kellene
megítélnie (megvizsgálnia) mindeneket,
- a szellemi ember azonban megítél
(megvizsgál) mindent, de Őmaga senki
ítélete (vizsgálata) alá
nem esik,
- mert ki ismerte meg az Úr gondolatait
(értelmét) úgy, hogy
oktathatná Őt? Mi pedig a Felkent
gondolkozásának
(gondolkozásmódjának) birtokosai
vagyunk,
- Rész
- én tehát testvérek, nem
szólhattam nektek mint szellemieknek, hanem mint
(hús)testieknek, mint a Felkentben kiskorúaknak,
- tejjel itattalak titeket, nem kemény eledelt
adtam, mert még nem bírtátok volna el,
de még most sem bírjátok el,
- mert még (hús)testiek vagytok, mert
amikor köztetek féltékenység
és viszály van, nem (hús)testiek
vagytok-e és nem emberi módon jártok-e
el?
- mert amikor valaki ezt mondja: én ugyan
Pálé vagyok, másik pedig:
én Apollósé, nem vagytok-e
(túl)emberiek?
- mi hát Apollós? és mi
Pál? szolgák (diakónusok), akik
által hívők lettetek, ahogy mindegyiknek az
Úr megadta,
- én ültettem, Apollós
öntözte, de az Isten adta a
növekedést,
- úgyhogy semmi az aki ültet, sem az aki
öntöz, hanem a növesztő, Isten,
- az ültető pedig és a növesztő
egyek, de mindegyik a saját jutalmát kapja meg a
fáradozása szerint,
- mert Istennek vagyunk munkatársai, Isten
szántóföldje, Isten
épülete vagytok.
- Az Istentől nekem juttatott kegyelme szerint, mint
bölcs építőmester, alapot vetettem, de
más épít rá, ki-ki pedig
nézze meg, hogyan épít rá,
- mert más alapot senki nem rakhat a lerakott
alapon kívül, amely a Felkent Jézus,
- ha pedig valaki erre az alapra aranyat,
ezüstöt, drágaköveket, avagy
(holt)fát, szénát, szalmát
épít,
- mindenkinek a munkája
nyilvánvaló lesz, mert az a nap
nyilvánosságra hozza, mivelhogy tűzben lepleződik
le és hogy kinek milyen a munkája, a tűz teszi
próbára (vizsgálja meg),
- ha valakinek a munkája megmarad, amelyet
ráépített, jutalmat nyer,
- ha valakinek a munkája leég,
kárt vall, de ő maga megmenekül
(üdvözül), de úgy mintegy a
tűzön keresztül (tűz által),
- nem tudjátok, hogy Isten temploma vagytok,
és az Isten Szelleme bennetek lakik?
- ha valaki az Isten templomát lerontja, lerontja
azt az Isten, mert Isten temploma szent, ezek vagytok ti.
- Nehogy valaki becsapja magát, ha valaki azt
gondolja, hogy bölcs tiköztetek ebben a
(világ)korszakban (aionban), legyen bolond, hogy
bölcsé lehessen,
- mert e világ bölcsessége
bolondság (oktalanság) az Isten előtt, mert meg
van írva: Aki megfogja a bölcseket
álnokságukban,
- és ismét: az Úr ismeri a
bölcsek érveléseit, hogy azok
hiábavalók.
- Úgyhogy senki ne dicsekedjék
(hencegjen) emberekkel, mert minden a tiétek,
- Pál is, Apollós is,
Kéfás is, a világ (kozmosz) is, az
élet is, a halál is, a jelenvalók is,
az eljövendők is, minden a tiétek, ti viszont a
Felkentéi, a Felkent pedig az Istené.
- Rész
- Úgy számítson minden
ember, mint a Felkent szolgáit
(parancsvégrehajtóit) és Isten
titkainak sáfárit,
- ami egyébként a
sáfároktól megkövetelhető,
hogy mindegyik hű(séges)nek bizonyuljon,
- de nekem a legkisebb gondom, hogy ti
ítélkezzetek rajtam, vagy egy emberi
ítéletnap, de magam sem
ítélkezem magamon,
- mert semmit sem tudok magamra, de azért
még nem vagyok igazolva, Aki pedig
megítél engem az Úr az.
- Úgyhogy ne mondjatok semmi
ítéletet idő előtt, míg el nem
jön az Úr, aki fényre hozza a
sötétség rejtekeit is,
földeríti a szívek
szándékait is, és ekkor
dicsérete lesz kinek-kinek az Istentől.
- Ezeket pedig testvérek,
példaképpen alkalmaztam magamra, és
Apollósra, hogy rajtunk megtanuljátok: ne
többet annál, mint ami írva van, nehogy
bármelyikőtök felfuvalkodva
kérkedjék az egyikkel a másik
rovására,
- mert ki ítélhet téged
különbnek? mid van pedig, amit nem kaptál?
ha pedig kaptad te is, mit dicsekszel úgy, mintha nem kaptad
volna?
- már jóllakottak vagytok,
már meggazdagodtatok, nélkülünk
királyokká lettetek, és bár
csakugyan királyokká lettetek volna, hogy mi is
veletek együtt királyokká
lennénk,
- mert úgy vélem, hogy az Isten
minket, az apostolokat utolsóknak rendelt, mint
halálraszántakat, hogy
látványul
(színházzá) lettünk a
világ számára, angyaloknak is,
embereknek is,
- mi bolondok (oktalanok) vagyunk a Felkentért,
ti pedig okosak a Felkentben, mi gyöngék, ti pedig
erősek, titeket dicsőítenek, minket pedig
lebecsülnek,
- mind a jelen óráig
éhezünk és szomjazunk és
meztelenek vagyunk, és vernek minket,
hajléktalanok, házatlanok vagyunk,
- fárad(oz)unk is, saját
kezünkkel dolgozva, szidalmaznak, mi
áldást mondunk; ha üldöznek,
eltűrjük (elhordozzuk),
- rágalmaznak, megvigasztalódunk,
mintegy a világ söpredéke
lettünk, mindeneknek szemetévé mind a
jelen napig.
- Nem azért írom ezeket, hogy
megszégyenítselek titeket, hanem mint szeretett
gyermekeimet intelek,
- mert ha tízezer tanítótok
(nevelőtök) volna a Felkentben, de nem sok atyátok
van, mert a Felkent Jézusban az
örömüzeneten (evangéliumon)
keresztül én nemzettelek (hoztalak
létre) titeket,
- intelek hát titeket, az én
utánzóim legyetek.
- Ezért küldtem hozzátok
Timótheust, aki szeretett és hűséges
gyermekem az Úrban, ő majd eszetekbe juttatja az
én utasításaimat a Felkent
Jézusban, amint mindenütt minden
(kihívott) gyülekezetben
(eklézsiában) tanítok,
- de mintha nem mennék el hozzátok,
olyan felfuvalkodottak egyesek.
- Pedig hamarosan elmegyek hozzátok, ha az
Úr akarja, és megismerem a felfuvalkodottaknak
nemcsak a szavát, hanem a hatóerejét,
- mert nem szóban van az Isten
Királysága, hanem hatóerőben.
- Mit akartok? Vesszővel menjek hozzátok vagy
szeretetben és a szelídség
szellemével?
- Rész
- Általában az a hír
járja, erkölcstelenség
(paráznaság) van köztetek és
pedig olyan erkölcstelenség
(paráznaság), amilyen még a nemzetek
között sincsen, hogy valaki apjának
feleségével él
- és ti pedig felfuvalkodtatok, ahelyett hogy
inkább keseregnétek, és
eltávolítanátok
közületek azt, aki ezt a dolgot elkövette?
- Mert én ugyan mint testileg
távollevő, de szellemben jelenlevő, már
ítéletet mondtam, mintha köztetek
lennék, a fölött, aki ezt megtette,
- a mi Urunk Jézusnak a nevében
összegyűlve ti és az én szellemem
együtt az Úr Jézus
hatalmával:
- átadjuk az ilyet a
sátánnak, a (hús)testének
romlására (pusztulására),
hogy a szelleme megmeneküljön
(üdvözüljön) az Úr
Jézus napján,
- nem szép a ti dicsekvésetek. Nem
tudjátok, hogy parányi kovász az
egész tésztát megkeleszti?
- Tisztítsátok el a régi
kovászt, hogy legyetek új
tésztává, mint ahogy
kovásztalanok vagytok, mert a mi pászka
bárányunkat, a Felkentet
feláldozták érettünk.
- Úgyhogy
ne ünnepeljünk régi kovásszal,
és ne is
a rosszaság és a gonoszság
kovászával, hanem az őszinteség
és
való(igaz)ság
kovásztalanságával,
- megírtam nektek abban a levélben,
nehogy összekeveredjetek a cédákkal,
- nem
összességében e világ
cédáival
és telhetetlenéivel, és
rablóival és
bálványimádóival, mert
akkor ki kellene a
világból mennetek,
- most pedig megírtam nektek, nehogy
összekeveredjetek azzal, akit testvérnek neveznek,
de céda, vagy telhetetlen, vagy
bálványimádó, vagy
káromkodó, vagy részeges, vagy
rabló, az ilyennel nehogy együtt egyetek,
- mert mit tartozik rám, hogy a
kívülállókon
bíráskodjam? vagy nem a
belülvalókat ítélitek meg?
- A kintlevőkön pedig az Isten
ítélkezik.
Távolítsátok el (irtsátok
ki) a gonoszt magatok közül,
- Rész
- merészel-e valaki közületek,
ha valami peres ügye van a másikkal a nemigazak
előtt és nem a szentek előtt
törvénykezni
- vagy nem tudjátok, hogy a szentek
fogják e világot megítélni?
És ha általatok lesz
megítélve a világ,
méltatlanok vagytok arra, hogy a legkisebb ügyekben
ítélkezzetek?
- nem tudjátok, hogy angyalok
fölött is ítélkezünk
majd? nem hogy a mindennapi élet ügyeiben!
- ha tehát a mindennapi élet
ügyeiben kell ítélkezni, azokat
ültetitek bírói székbe,
akiket semmibe se vesznek a (kihívott)
gyülekezetben (eklézsiában)?
- megszégyenítésetekre
mondom, ennyire nincs köztetek egy bölcs (ember) sem,
aki ítéletet képes mondani
testvérei között?
- hanem testvér testvérrel pereskedik,
ráadásul hitetlenek előtt?
- Egyáltalán már az is
veszteség nálatok, hogy pereitek vannak
egymással, miért nem szenveditek el
inkább az igazságtalanságot?
miért nem tűritek el inkább a
kár(osodás)t?
- sőt, ti műveltek igazságtalanságot,
és ti okoztok kárt és pedig
testvéreiteknek,
- vagy nem
tudjátok, hogy igazságtalanoknak Isten
Királyságába nem lesz
részük? Nehogy
tévelyegjetek, se cédák, se
bálványimádók, sem
házasságtörők, sem elpuhultak, sem
férfiakkal
fajtalankodók,
- sem tolvajok, sem telhetetlenek, sem
részegesek, sem káromkodók, sem
rablók nem részesülnek Isten
Királyságában
- és ilyenek voltatok
néhányan, de megmosattatok, de megszentelődtetek,
de megigazultatok az Úr Jézus nevében
és a mi Istenünk Szellemében,
- minden megengedett (szabad) nekem, de nem minden hoz
hasznot, minden megengedett nekem, de engem le ne igázzon
(hatalmába semmi ne kerítsen, ne
váljak rabjává),
- az ételek a hasnak, és a has az
ételeknek van, az Isten pedig ezt is, azt is
hatályon kívül fogja helyezni,
- a test pedig nem a cédaságnak, hanem
az Úrnak és az Úr a testnek van,
és az Isten az Urat is életre keltette,
és hatalma által minket is életre
kelt,
- nem tudjátok, hogy a testetek a Felkentnek
tagja, elvegyem hát a Felkent tagját
és egy cédanő tagjává
tegyem? Nehogy így legyen!
- vagy nem tudjátok, hogy aki ragaszkodik a
céda nőhöz, egy test vele? mert lesznek –
úgymond -ketten egy (hús)testté!
- aki pedig az Úrhoz ragaszkodik egy Szellem
vele.
- Meneküljetek a
cédaságtól, minden bűn
(vétkezés), amelyet tesz az ember, a testen
kívül van, de aki cédálkodik,
saját teste ellen vétkezik,
- vagy nem tudjátok, hogy testetek a bennetek
levő Szent Szellem temploma, amelyet Istentől kaptatok és
nem a magatokéi vagytok?
- mert drága áron
vásároltattatok meg,
dicsőítsétek tehát az Istent a ti
testetekben,
- Rész
- amikről pedig írtatok: az az
ideális, ha az ember asszonnyal nem érintkezik,
- de a cédaság miatt mindenkinek
legyen meg a maga felesége, és minden asszonynak
saját férje legyen,
- a férj
teljesítse a házastársi
kötelességét a felesége
iránt,
hasonlóképpen a feleség is a
férje
iránt,
- a feleség a saját teste felett nem
rendelkezik (telj)hatalommal, hanem a férje,
hasonlóképpen a férj sem rendelkezik
(telj)hatalommal a teste felett, hanem a felesége.
- Ne fosszátok meg magatoktól
egymást, csak közös
megegyezéssel egy időszakra, hogy az
imádsággal foglalkozzatok, és
azután térjetek vissza egymáshoz,
nehogy megkísértsen benneteket a
sátán, az
önmegtartóztatás hiánya
által,
- ezt pedig engedményként mondom, nem
parancsképpen,
- akarnám ugyan, hogy minden ember úgy
legyen, amint én, ámde mindenkinek kegyelmi
ajándéka van az Istentől, egyiknek
így, a másiknak pedig úgy,
- a nem házasoknak és az
özvegyeknek ezt mondom: jó nekik, ha úgy
maradnak, mint én is,
- de ha nem tudják magukat
megtartóztatni, házasodjanak meg, mert jobb
megházasodni, mint (vágytól)
égni,
- a házasoknak pedig azt üzenem, nem
én hanem az Úr: asszony a
férjétől nehogy elváljék,
- ha pedig
elválik is, maradjon házasság
nélkül,
vagy béküljön ki a
férjével, és a
férfi a feleségét nehogy elhagyja,
- a többieknek pedig én mondom, nem az
Úr: ha valamely testvérnek hitetlen
felesége van, és az jónak
látja együtt élni vele, ne hagyja el őt,
- és amely asszonynak hitetlen férje
van, és ez jónak látja együtt
élni vele, nehogy elhagyja a férjét,
- mert meg van szentelve a hitetlen férj a
feleségében, és meg van szentelve a
hitetlen feleség a férjében, mert
egyébként gyermekeitek tisztátalanok
volnának, most pedig szentek,
- ha pedig a nemhívő (fél) el akar
válni, váljék el, nincs
rabszolgaság alá vetve a hívő
férj vagy a hívő feleség az ily(en)
esetekben, hanem békességben élni
hívott minket az Isten,
- mert mit tudod asszony, hogy a férjedet
megmentheted-e? vagy mit tudod te férfi, hogy
feleségedet megmentheted-e?
- csak ki-ki amint részesül, adta az
Úr, kit-kit ahogyan elhívott az Isten,
úgy járjon, és minden
(kihívott) gyülekezetben
(eklézsiában) így rendelkezem,
- körülmetélve
hívatott el valaki? nehogy eltüntesse;
kötülmetéletlenül hivatott el
valaki? nehogy
körülmetélkedjék,
- a körülmetéltség
semmi, a körülmetéletlenség is
semmi, hanem csak az Isten parancsolatainak megtartása
fontos,
- ki-ki, amely elhívásban
elhívták, abban maradjon,
- rabszolgaként hívattál
el? nehogy törődj vele, ha viszont szabaddá is
lehetsz, inkább azt használd ki,
- mert az Úrban elhívott rabszolga az
Úr megszabadítottja,
hasonlóképpen az elhívott
szabad(ember): a Felkent rabszolgája.
- Drága áron
vásároltattatok meg, ne legyetek emberek
rabszolgái!
- ki-ki amiben elhívták,
testvérek, abban maradjon meg az Isten mellett.
- A szüzekre vonatkozóan nincs
rendelkezésem az Úrtól, de
véleményt adok, mint aki irgalmat nyert az
Úrtól, hogy hitelt érdemlő legyek.
- Úgy vélem tehát, hogy az
az ideális a fennálló
(kényszerűség) miatt, hogy jó az ember
számára úgy maradni, ahogy van.
- Feleséghez vagy kötve? ne keress
felbontást, el vagy oldva feleségedtől? Ne keress
feleséget,
- de ha megházasodol is, nem vétkezel,
és ha házasságra lép a
szűz, nem vétkezett, de szorongattatásuk lesz a
(hús)testben az ilyeneknek, én pedig
kímélnélek titeket,
- ezt pedig azért mondom testvérek, az
idő(szak) rövidre szabott, akiknek van is
feleségük, úgy legyenek, mintha nem
volna,
- akik sírnak, mintha nem
sírnának, és akik
örülnek, mintha nem
örülnének, akik
vásárolnak, mintha semmijük sem volna,
- és akik hasznot húznak a
világból, mintha nem vennék
igénybe, mert elmúlik e világ
külső arculata (ábrázata,
megjelenési formája),
- akarom pedig, hogy gond nélkül
legyetek, a nőtlen arról gondoskodik, ami az
Úré, hogy tessék az Úrnak,
- a nős pedig a világi dolgokról,
hogyan legyen kedvére (tessék) az asszonynak,
- ezért meg van osztva, a nem férjes
asszony és a szűz arról gondoskodik, ami az
Úré, hogy szent legyen testében is, a
szellemében is, a férjes asszony arról
gondoskodik, ami a világé, hogyan legyen
kedvére (tessék) a
férjének,
- ezt pedig javatokra mondom, nem azért, hogy
tőrbe csaljalak titeket, hanem, hogy illendően és
állhatatosan kitartsatok az Úr mellett.
- Ha pedig valaki úgy véli, hogy
illetlen az ő leányára ha elvirágzik
(eljárt felette az idő) és
szükségét látja, amit akar,
tegye meg, nem vétkezik, kössenek
házasságot,
- de aki szilárdan áll
szívében, és
szükség nem kényszeríti,
hatalma van pedig a saját akaratán, és
úgy dönt a szívében, hogy
megőrzi hajadon leányát, eszményien
teszi.
- Úgyhogy aki férjhez
(házasságra) adja hajadon
leányát, jól teszi, és aki
nem adja férjhez (házasságra),
még jobban teszi.
- Az asszony kötve van amíg a
férje él, ha pedig férje elhunyt,
szabad lesz: menjen férjhez, akihez akar, de csak az
Úrban,
- de boldogabb lesz, ha úgy marad, a
véleményem szerint, pedig én is az
Úr Szelleme birtokában vagyok,
- Rész
- a bálványáldozati
húst illetően pedig tudjuk, hogy mindnyájunknak
van ismeretünk,
- az ismeret felfuvalkodottá tesz, a szeretet
pedig épít; ha valaki azt gondolja, megismert
valamit, még nem ismerte meg úgy, ahogyan ismerni
kell,
- ha pedig valaki szereti az Istent, az ismeretet nyer Tőle,
- a bálványáldozatok
megevését illetőleg, tehát tudjuk,
hogy nincs bálvány a világon,
és hogy Isten sincs más, csak egy,
- mert még ha vannak is úgynevezett
istenek akár az égben, akár a
földön, mint ahogy sok isten és sok
úr,
- de nekünk egy Istenünk van az Atya,
akiből van a minden(ség), és mi
Ővégette (Őérte); és egy Úr
a Felkent Jézus, aki által van a
minden(ség) és mi Ő általa,
- de nem mindenkiben van meg ez az ismeret, egyesek a
bálványáldozatokhoz
szokottság miatt mind mostanáig a hús
úgy eszik, mint bálvány
áldozatot és mivel lelkiismeretük
gyönge, beszennyeződnek,
- az eledel pedig nem állít az Isten
elé, mert ha nem eszünk, azzal nem
veszítünk, ha eszünk, azzal se
nyerünk.
- De ügyeljetek arra, hogy a ti szabad
viselkedéstek megbotránkozásra ne
legyen az erőteleneknek,
- mert ha valaki lát téged, akinek
ismereted van a bálványtemplomban,
asztalnál ülni, nemde felháborodik a
lelkiismerete, mivel gyenge, hogy a
bálványáldozatot megegye?
- mert tönkre megy a gyönge
testvér a te lelkiismereted miatt, akiért a
Felkent meghalt.
- Így pedig vétkeztek a
testvérek ellen, és megsebzitek gyönge
lelkiismeretüket, a Felkent ellen vétkeztek.
- Ezért, ha az eledel
megbotránkoztatja az én testvéremet,
semmiképpen sem eszem húst semmikor, hogy a
testvéremet meg ne botránkoztassam.
- Rész
- Nem vagyok-e szabad? Nem vagyok-e
kiküldött (apostol)? Nem láttam-e a
Felkent Jézust, Urunkat? Nem az én
munkám vagytok-e ti az Úrban?
- Ha másoknak nem vagyok apostol, de
bizonyára nektek az vagyok, mert az én
küldetésem (apostolságom)
pecsétje ti vagytok az Úrban,
- ez az én védekezésem azok
számára, akik engem vallatnak,
- nincs-e jogunk(felhatalmazásunk) arra, hogy
együnk és igyunk?
- Nincs-e jogunk (felhatalmazásunk) arra, hogy
asszony nő(test)vért magunkkal vigyünk mint a
többi apostol és az Úr
testvérei és Kéfás?
- Vagy csak nekem és Barnabásnak nincs
jogunk (felhatalmazásunk) arra, hogy ne dolgozzunk
[mentesüljünk a (kétkezi)
munkától?
- Ki katonáskodik a saját
zsoldján? Ki ültet szőlőt és nem eszik
annak gyümölcséből? Vagy ki legeltet
nyájat és a nyáj tejéből
nem eszik?
- Tán emberi módon szólom
ezeket, vagy a törvény is nem ezeket
mondja-é?
- Mert a Mózes
törvényében meg van írva: ne
kösd be a száját a nyomtató
ökörnek, talán csak az
ökrökre van gondja az Istennek?
- Avagy nem mindnyájunkért mondja-e?
Mert értünk van megírva, hogy
reménységgel kell a
szántóvetőnek szántania, és
aki csépel, abban a remény(ség)ben
teszi, hogy részesül a termésben,
- ha mi nektek a szellemieket vetettük, nagy
dolog-e az, ha mi tőletek a (hús)testieket akarjuk?
- Ha mások nálatok e jogban
(felhatalmazásban) részesek, miért nem
inkább mi? De mi nem használtuk ki e jogunkat,
hanem mindent elviseltünk, nehogy valami akadályt
gördítsünk a Felkent
örömüzenete elé,
- nem
tudjátok, akik a szent dolgokkal munkálkodnak, a
szent
helyből származó ételekkel
élnek és
akik az áldozati oltár körül
forgolódnak
az áldozati oltárról
részesednek?
- Így rendelte az Úr is, hogy az
örömüzenet hirdetői az
örömüzenetből éljenek,
- én azonban nem használtam fel semmit
ezek közül, nem azért írtam
pedig ezeket, hogy így legyen velem, mert jobb volna nekem
inkább meghalnom, minthogy az én
jóhíremet bárki lerontsa,
- mert ha az örömüzenetet
hirdetem (evangelizálok), az nekem nem dicsekvés,
mert kényszer ül rajtam,
- mert jaj nekem, ha nem hirdetem az
örömüzenetet (nem evangelizálok),
mert ha önként teszem ezt, jutalmat kapok
(érte), ha pedig nem
önszántamból, akkor
sáfárság van rám
bízva,
- mi hát az én jutalmam? Az, hogy
amikor hirdetem az örömüzenetet,
ingyenesség (viszonzás
nélkülivé) teszem az
örömüzenetet, anélkül,
hogy visszaélnék az
örömüzenetben gyökerező jogommal,
- mert bár független vagyok mindenkitől,
mégis mindenkinek a
rabszolgájává tettem magamat, hogy
többeket megnyerjek
- és olyan lettem a zsidóknak, mint
zsidó, hogy a zsidókat megnyerjem, a
törvény alatt levőknek, mint
törvény alatt levő, pedig magam nem vagyok
törvény alatt, hogy a törvény
alatt levőket megnyerjem,
- a törvény nélkül
valóknak, mint törvény
nélkül való, pedig nem vagyok Isten
törvénye nélkül, hanem a
Felkent törvényében való,
hogy megnyerjem a törvény
nélkül valókat,
- a gyöngék
számára gyönge lettem, hogy a
gyöngéket megnyerjem, mindenki
számára minden lettem, hogy
mindenképpen megmentsek némelyeket,
- mindezeket pedig az
örömüzenetért teszem, hogy nekem
is részem legyen benne.
- Nem tudjátok, hogy akik a
versenypályán versenyt futnak,
mindnyájan versenyt futnak ugyan, de csak egy kapja meg a
(győzelmi)díjat?
- Úgy fussatok versenyt, hogy
elnyerjétek; a tusázók pedig mindenben
megtartóztató életet élnek,
ők ugyan azért, hogy hervadó koszorút
kapjanak, mi pedig azért, hogy hervadhatatlant,
- én azért úgy futok
versenyt, mint aki nem bizonytalan, úgy
öklözöm, mint aki nem levegőt csapdos,
- hanem megsanyargatom és
rabszolgává teszem a testemet, hogy
míg másoknak hirdetem az Igét
(én) magam méltatlan ne legyek.
- Rész
- Mert nem akarom, hogy ne tudjátok,
testvérek, hogy atyáink mind a felhő alatt voltak
és mind átmentek a tengeren,
- és mind(nyájan) Mózesbe
merítkeztek a felhőben és a tengerben,
- és mind(nyájan) ugyanazt a szellemi
eledelt ették,
- és mind(nyájan) ugyanazt a szellemi
italt itták, mert ittak a szellemi
Kősziklából, amely követte vala őket, a
Kőszikla pedig a Felkent volt,
- de legtöbbjükben nem lelte
kedvét az Isten, mert elhullottak a pusztában,
- ezek pedig előképekül lettek
számunkra, nehogy megkívánjuk a
rosszat, amint ők megkívánták,
- bálványimádók
se legyetek, mint néhányan
közülük, ahogy meg van írva:
leült a nép enni és inni, és
felkelt játszani (táncolni),
- nehogy cédálkodjunk, mint
némelyek közülük,
cédálkodtak és elhullottak egyetlen
napon huszonháromezren,
- nehogy
kísértsük Krisztust, mint
néhányan
kísértették és a
kígyók
által elvesztek,
- nehogy zúgolódjatok, mint
néhányan közülük
zúgolódtak és elvesztek a
pusztító által,
- ezek pedig előképszerűen estek azokon,
megírták pedig a mi okulásunkra,
akikhez a világkorszakok (aionok) vége
érkezett,
- Úgyhogy aki azt gondolja, hogy áll,
ügyeljen, nehogy elessék,
- nem ért titeket egyéb
kísértés, hacsak nem emberi, de
hűséges az Isten, aki nem enged titeket azon felül
kísérteni (megpróbálni),
mint amit elviselhettek, hanem a
kísértéssel együtt
elkészíti a kijutást is, hogy
képesek legyetek azt elviselni.
- Ezért szeretteim meneküljetek el a
bálványimádástól!
- Mint megfontoltakhoz szólok,
ítéljétek meg amit nektek mondok,
- az áldás pohara, amelyet
megáldunk, nem a Felkent vérének a
közössége? a kenyér, amelyet
megtörünk, nem a Felkent testének a
közössége?
- mivelhogy egy a kenyér, egy test(ület)
vagyunk sokan, mert mindnyájan egy kenyérből
részesülünk,
- tekintsétek meg a (hús)test szerinti
Izraelt, akik az áldozatokat eszik, nincsenek
közösségnem az áldozati
oltárral?
- mit mondok ezzel? hogy a
bálványáldozat vagy a
bálvány ér valamit?
- dehogy! amiket áldoznak, démonoknak
és nem Istennek áldozzák, nem akarom
pedig, hogy ti a démonokkal
közösségben legyetek,
- nem ihatjátok az Úr
poharát is és a démonok
poharát is, nem részesedhettek az Úr
asztaláról is és démonok
asztaláról is,
- vagy haragra ingereljük az Urat? vajon erősebbek
vagyunk nála?
- Minden megengedett (szabad), de nem minden
használ, minden megengedett, de nem minden
épít (szolgál
épülésre),
- senki se a maga érdekét keresse,
hanem a másét,
- mindent, amit a húscsarnokban
árusítanak megehettek
anélkül, hogy lelkiismereti
kérdést csinálnátok belőle,
- mert az Úré a föld
és annak teljessége,
- ha valaki meghív titeket a hitetlenek
közül és el akartok menni, mindent, amit
előtökbe tálalnak, megegyetek,
anélkül, hogy lelkiismereti
kérdést csináltok belőle,
- de, ha valaki ezt mondja nektek: ez
bálványnak szentelt áldozat(i
hús)! ne egyetek belőle, egyrészt amiatt, aki
figyelmeztetett, másrészt a lelkiismeret miatt,
- nem a ti lelkiismeretetek felől mondom, hanem a
másikéról, mert miért
ítélje el az én
szabadságomat a más lelkiismerete?
- Ha én kegyelemben részesedem, mit
gyalázzanak engem azért, amiért
én hálát adok?
- tehát akár esztek, akár
isztok, akármit tesztek, mindent Isten
dicsőségére tegyetek,
- ne botránkoztassátok se a
zsidókat, se a görögöket, se az
Isten (kihívott) gyülekezetét
(eklézsiáját),
- mint ahogy én is mindenben mindenkinek
kedvében járok, nem keresem a magam
hasznát, hanem a sokakét, hogy
üdvözüljenek (megmentettek legyenek),
- Rész
- at én utánzóim legyetek,
mint én is a Felkenté,
- dicsérlek titeket, hogy mindenben
emlékeztek rám és amit, ahogyan
átadtam nektek, azt megtartjátok.
- Akarom pedig, hogy tudjátok, hogy minden
férfi feje a Felkent, az asszonynak feje pedig a
férfi, a Felkent feje pedig az Isten,
- minden férfi, aki fedett fővel
imádkozik vagy prófétál,
szégyent hoz fejére,
- minden asszony pedig, aki födetlen fejjel
imádkozik vagy prófétál,
szégyenbe hozza fejét, mert egy és
ugyanaz mintha megnyírták volna,
- ha pedig nem akarja fejét befödni az
asszony, vágassa le a haját, de ha
megszégyenítő az asszonynak a haját
levágni vagy kopaszra nyiratkozni, födje be a
fejét,
- mert a férfinak nem kell befödni a
fejét, mert Isten képmása
és dicsősége, de az asszony a férfi
dicsősége,
- mert nem a férfi van az asszonyból,
hanem az asszony a férfiból,
- mert nem a férfit teremtette Isten az
asszonyért, hanem az asszonyt a
férfiért,
- ezért tartozik az asszony hatalmi jelt viselni
a fején az angyalok miatt,
- igaz ugyan, hogy nincs asszony férfi
nélkül, se férfi asszony
nélkül az Úrban,
- mert bár az asszony a
férfiból lett, úgy a férfi
is az asszony által, de minden Istenből van,
- Magatokban ítéljétek meg:
illik-e asszonynak födetlen fővel imádkozni
Istenhez?
- nemde a természet is arra tanít
titeket, hogyha egy férfi hosszú hajat visel,
nincs tisztességére,
- ha pedig egy asszony visel hosszú hajat,
dicsősége (dísze) neki, mivelhogy
haját fátyol gyanánt kapta,
- ha pedig valakinek akadékoskodni tetszik,
nekünk ilyen szokásunk nincs, sem az Isten
(kihívott) gyülekezeteinek
(eklézsiáinak),
- de amikor ezt a rendelkezést adom, nem
dicsérlek meg titeket, mert nem javatokra, hanem
károtokra gyűltök össze,
- mert először is amikor
összegyűltök a (kihívott)
gyülekezetben, hallom hogy szakadások vannak
köztetek, ezt részben el is hiszem,
- mert szakadásoknak kell is lenni
köztetek, hogy a kipróbáltak kitűnjenek
köztetek,
- amikor tehát összegyűltök egy
helyre, nem lehet úrvacsora evése,
- mert ki-ki a saját
estebédjét (vacsoráját)
veszi elő, hogy elfogyassza, és az egyik éhezik,
a másik pedig dőzsöl (ittas),
- hát nincsenek házaitok az
evésre és ivásra? vagy
lenézitek az Isten (kihívott)
gyülekezetét
(eklézsiáját) és
megszégyenítitek azokat, akiknek
semmijük sincs? mit mondjak nektek? dicsérjelek
titeket? Ebben nem dicsérlek.
- mert én az Úrtól kaptam,
amit át is adtam nektek (közöltem is
veletek), hogy az Úr Jézus azon az
éjszakán, amelyen
elárulták, fogta a kenyeret,
- és hálát adott,
megtörte és ezt mondta: ez az én testem,
amely tiérettetek van, ezt tegyétek a
rám való
emlékezésül!
- Hasonlóképpen a poharat is fogta a
vacsorázás után, ezt mondta: ez a
pohár az új szövetség az
én véremben, ezt tegyétek,
ahányszor isszátok
emlékezésül én
rám,
- mert ahányszor eszitek e kenyeret,
és isszátok a poharat az Úr
halálát hirdetitek, míg el nem
jön,
- azért aki méltatlanul eszi a
kenyeret vagy issza a poharat, vétkezik az Úr
teste és vére ellen,
- vizsgálja meg tehát az ember
önmagát és úgy
egyék a kenyérből és igyék
a pohárból,
- mert aki úgy eszik és iszik, hogy
nem különbözteti meg a Testet,
ítéletét eszi és issza
önmaga számára,
- ezért gyengék és betegek,
és alusznak köztetek sokan,
- pedig ha magunkat
megítélnénk, nem vonnánk
magunkra ítéletet,
- ha pedig az Úr ítél meg
bennünket, nevelésünkre
szolgál, nehogy (netán) a világgal
együtt ítéletre menjünk.
- Azért testvéreim, ha
összegyűltök az evésre, egymást
megvárjátok,
- Ha valaki éhes, otthon egyék, nehogy
ítéletre jöjjetek össze. A
többi dologban majd amint oda érkeztem,
rendelkezem.
- Rész
- A szellemiek felől pedig testvérek nem akarom,
hogy tudatlanok legyetek,
- tudjátok, hogy amikor pogányok
(nemzetbeliek) voltatok, a néma
bálványokhoz vezettek, amint hajszoltak titeket,
- azért tudtotokra adom nektek, hogy senki aki
Isten Szellemében szól, nem mondja:
Jézus átkozott! és senki nem
mondhatja: Jézus az Úr! Csakis a Szent
Szellemben.
- A kegyelmi ajándékok
különbözők, de ugyanaz a Szellem.
- A szolgálatokban is
különbségek vannak, de az Úr
ugyanaz,
- az erőmegnyilvánulásokban is
különbségek vannak, de az Isten ugyanaz,
aki mindeneket munkál mindenekben,
- de mindenkinek a Szellem
megnyilvánulását haszonra
(előbbrevitelre) adják,
- mert az egyik ugyan a Szellem által a
bölcsesség szavát kapja, a
másik pedig az ismeret szavát,
ugyanattól a Szellemtől,
- egy másik a hithűséget ugyanabban a
Szellemben, ismét mások a
gyógyítás kegyelmi
ajándékait kapják egyazon Szellemben,
- mások hatalmas csodatévő erők
munkáit, mások a
prófétálást,
mások pedig a szellemek
megítélését,
ismét mások a nyelvek nemeit, mások a
nyelvek magyarázatát kapják,
- mindezeket pedig egy és ugyanaz a Szellem
műveli szétosztva külön mindenkinek amint
elhatározza,
- mert ahogy a test egy, bár sok tagja van,
és a test minden tagja noha sok van, mégis egy
test, így van a Felkent is,
- mert mi is egy Szellemben mind egy testté
lettünk bemerítve, akár
zsidók, akár görögök,
akár rabszolgák, akár szabadok,
és mindnyájunkat egy Szellem itatott
át,
- mert a test sem egy tag, hanem sok.
- Ha ezt mondja a láb: mivelhogy nem vagyok
kéz, nem vagyok a testből való, mégis
nem a testhez tartozik-e?
- és ha ezt mondja a fül: mivelhogy nem
vagyok szem, nem vagyok a testből való, ennek
ellenére nem a testből való-e?
- ha az egész test csak szem, hol a
hallás? ha az egész csak hallás, hol a
szaglás?
- Ámde az Isten helyezte el a tagokat
egyenként, mindegyiküket a testben, amint akarta,
- ha pedig mind egy tag volna, hol volna a test?
- most pedig sok tag van, de egy test.
- nem mondhatja pedig a szem a kéznek: nincs
rád szükségem, vagy a fej a
lábnak: nincs rátok
szükségem,
- hanem sokkal inkább amely tagjai a testnek
gyengébbeknek látszanak, sokkal
szükségesebbek,
- és amelyeket a test
kevésbé értékes
részeinek gondolunk, azokat nagyobb
megbecsüléssel vesszük
körül, és az illetlen részeink
több illendőségben részesülnek,
- az illendő részeinknek pedig ilyesmire nincs
szükségük, de az Isten úgy
szerkesztette a testet, hogy a híjával levőknek
nagyobb megbecsülést adott,
- nehogy meghasonlás támadjon a
testben, hanem egymásról gondoskodjanak a tagok,
- ha szenved egy tag, vele együtt szenvednek mind a
tagok, akár dicsőségben
részesül egy tag, együtt
örülnek vele mind a tagok,
- ti pedig a Felkent test vagytok és tagja
részenként,
- egyeseket az
Isten a (kihívott) gyülekezetben
(eklézsiában) először apostolokul
rendelt,
másodszor prófétákul,
harmadszor
tanítókul, azután csodatevő
hatóerőt
(hatalmat) adott, azután a gyógyulás
kegyelmi
ajándékait,
segítőkészséget,
kormányzóképességet,
nyelvek nemeit adta,
- vajon mind apostol-e? talán mind
próféták? talán mind
tanítók? talán mindben megvan a
csodatevő erő?
- Talán
mind bírják a
gyógyítás kegyelmi
ajándékát? Talán
mindnyájan
szólnak nyelveken? Talán mind
magyarázók
(tolmácsok)?
- Törekedjetek a nagyobb kegyelmi
ajándékokra és egy még
kiválóbbutat mutatok nektek,
- Rész
- Ha emberek és angyalok nyelvén
szólok, de szeretet nincs bennem (birtokomban),
olyanná lettem, mint a zengő érc vagy pengő
cimbalom
- és ha
prófétáló
tehetségem van is, és ismerem (felfogom) a
titkokat mind, és minden ismeretet (tudományt)
és ha megvan minden hit(hűség)em, úgy,
hogy hegyeket mozdítok el helyükből, de szeretetem
nincs, semmi vagyok,
- ha szét is osztom minden vagyonomat
és ha odaadom a testemet, hogy
megégessék, de szeretet nincs bennem, semmit sem
használ.
- A szeretet hosszútűrő, a szeretet
jóságos, nem irigykedik, a szeretet nem
kérkedik (nem henceg), nem fuvalkodik fel (nem
pöffeszkedik),
- nem illetlenkedik (nem illemsértő), nem keresi
a maga hasznát (a magáét), nem lobban
haragra, nem tartja számon a rosszat (nem rója
fel),
- nem örül az
igazságtalanságnak, de együtt
örül a való(igaz)sággal.
- Minden elfedez (eltakar), mindent elhisz, mindent
(elvárva) remél, mindent elvisel (teher alatt
marad).
- A szeretet soha nem roskad össze, de a
jövendőmondások
(próféciák) hatályukat
vesztik, a nyelvek megszűnnek, az ismeret elmúlik
(elenyészik),
- mert töredékes az ismeretünk,
és töredékes a
prófétálásunk,
- amikor pedig eljön a
tökéletes (végcélba
jutás), akkor, ami töredékes (a
részbeni), elmúlik,
- amikor gyermek voltam, úgy szóltam,
mint gyermek, úgy gondolkodtam, mint gyermek, úgy
ítélem, mint gyermek, de amikor
férfiúvá lettem, elhagytam a
gyermekhez illő dolgokat,
- mert jelenleg tükör által
homályosan ( rejtélyes képet)
látunk, akkor pedig színről-színre
(szemtől-szembe), jelenleg töredékes a
tudásom, akkor pedig úgy ismerek majd mindent,
amint én is megismertettem,
- most pedig megmarad a hit(hűség), az
(elváró) remény, a szeretet, ez a
három: ezek közül pedig a legnagyobb a
szeretet,
- Rész
- törekedjetek a szeretetre, buzogjatok a szellemi
ajándékokért, de leginkább,
hogy prófétáljatok,
- mert aki nyelveken szól, nem embereknek
szól, hanem Istennek, mert senki sem érti,
Szellemben szól pedig titkokat,
- aki pedig
prófétál, embereknek szól
épülést, buzdítást
és
vígasztalást,
- aki nyelveken szól, önmagát
építi, aki pedig
prófétál a (kihívott)
gyülekezetet (eklézsiát)
építi,
- akarnám
pedig, hogy mindnyájan szóljatok nyelveken, de
még
inkább, hogy prófétáljatok,
nagyobb a
prófétáló, mint a nyelveken
szóló, kivéve, ha meg is
magyarázza, hogy a
gyülekezet épülésére
legyen,
- most pedig testvérek, ha elmegyek
hozzátok nyelveken szólva, mit
használok nektek, ha nem szólok nektek
kinyilatkoztatásban is, vagy ismeretben, vagy
prófétálásban, vagy
tanításban?
- Éppen így a lélektelen
hangszerek is akár fuvola, akár citera, ha nem
adnak különböző hangokat, hogyan
ismerjük meg mit fuvoláznak, vagy amit
citeráznak?
- Mert ha a trombita bizonytalan hangot ad, ki
készül harcba?
- Így ti is a nyelveken
szólás által, ha nem jól
érthető szavakat szóltok, hogyan ismerik meg, mit
szóltok? Csak a levegőbe fogtok beszélni.
- Ki tudja például, hogy a hangoknak
milyen sokféle neme van a világon és
egy sem érthetetlen,
- ha tehát nem ismerem a hang
jelentését, a szóló
számára idegen maradok, és az, aki
szól, az idegen marad a számomra,
- ezért ti is, mivel szellemi
ajándékokért buzogtok, igyekezzetek,
hogy abban bővölködjetek, ami a kihívott
gyülekezet (eklézsia)
épülésére szolgál.
- Azért aki nyelveken szól,
imádkozzék, hogy meg is magyarázza,
- mert, nyelveken szólással
imádkozom, szellemem imádkozik, de az
értelmem gyümölcstelen,
- hogy van tehát? imádkozom
Szellemmel, de imádkozom értelemmel is,
éneklek Szellemmel, de éneklek
értelemmel is,
- mert ha Szellemmel adsz hálát, az
ott helyet foglaló avatatlan hogyan mond Áment
hálaadásodra, ha nem érti mit mondasz?
- mert te ugyan szépen adsz
hálát, de a másik nem
épül,
- hálát adok Istennek, hogy
mindnyájatoknál jobban szólok
nyelveken,
- de a (kihívott) gyülekezetben
(eklézsiában) inkább akarok
öt szót az értelemmel szólni,
hogy másokat is oktassak, mint tízezer
szót nyelven szólásban.
- Testvérek, értelemben ne legyetek
kis gyermekek, hanem a rosszban legyetek kiskorúak, de az
értelemben
tökéletesek(végcélba
jutottak) legyetek.
- A törvényben írva van,
hogy: másféle nyelveken és
másféle ajakkal szólok majd ehhez a
néphez, és így sem hallgatnak
rám, ezt mondja az Úr,
- tehát a nyelveken szólás
nem a hívőknek van jelül, hanem a hitetleneknek, a
prófétálás pedig nem a
hitetleneknek, hanem a hívőknek,
- ha tehát egybegyűl az egész
(kihívott) gyülekezet (eklézsia) egy
helyen és mindenki nyelveken szól, és
bejönnek a be nem avatottak vagy hitetlenek, nem azt
mondják-e, hogy őrjöngtök (elment az
eszetek)?
- de ha mind prófétálnak,
és bejön egy hitetlen vagy avatatlan, és
azt mind meggyőzik (megfeddik), mind megítélik,
- a szíve rejtett dolgai a felszínre
kerülnek, és akkor arcra borulva imádja
az Istent és megvallja, hogy valóban az Isten
bennetek van,
- hogyan van tehát testvérek? amikor
összegyűltök, akinek van zsoltára
(dicsőítő éneke), tanítása,
kinyilatkoztatása, nyelvadománya, annak
magyarázata, az mind
épüléstekre legyen,
- ha nyelveken szól valaki, kettő vagy legfeljebb
három, mégpedig egymás után
és egy magyarázza meg,
- ha pedig nincs magyarázó, hallgasson
a (kihívott) gyülekezetben
(eklézsiában), önmagának
szóljon és az Istennek.
- Próféták pedig ketten
vagy hárman szóljanak, és a
többiek ítéljék meg,
- de ha egy másik ott ülő kap
kinyilatkoztatást, az előbbi hallgasson el,
- mert egymás után mind
prófétálhattok, hogy mindenki tanuljon
és mindenki felbuzduljon (vigaszt vegyen),
- és a próféta szellemek a
próféta szellemeknek alávetik magukat,
- mert Isten nem a zűrzavar (felforgatás) Istene,
hanem a békességé, amint a szentek
összes gyülekezeteiben,
- az asszonyok a (kihívott)
gyülekezetekben hallgassanak, mert nincs megengedve nekik,
hogy szóljanak, hanem engedelmesek legyenek, amint a
törvény is mondja,
- ha pedig valamit tanulni akarnak, otthon, a
saját férjüket
kérdezzék meg, mert nem illendő dolog
(szégyenletes) asszonyoknak szólni a
(kihívott) gyülekezetben
(eklézsiában),
- vagy tőletek indult ki az Isten Igéje vagy csak
hozzátok jutott el?
- Ha valaki azt gondolja, hogy ő
próféta, vagy szellemi ember, vegye
tudomásul (ismerje fel): amiket írok nektek, az
Úr parancsa,
- ha pedig valaki ezt nem ismeri el, őt sem
fogják elismerni.
- Úgyhogy testvéreim,
törekedjetek (buzduljatok fel) a
prófétálásra és
a nyelveken szólást se
akadályozzátok (tiltsátok),
- minden illendő módon (ékesen)
és rendben történjék.
- Rész
- Ismertetem veletek testvérek az
örömhírt (evangéliumot),
amelyet hirdettem nektek, amelyet el is fogadtatok, amelyben
álltok is,
- amely által
üdvözültök is, ha
megtartjátok úgy amint hirdettem nektek, hacsak
nem látszatra lettetek hívőkké,
- mert azt adtam át nektek először,
amint magam is kaptam: hogy a Felkent meghalt a
vétkeinkért az írások
szerint,
- és hogy eltemették, és
hogy életre kelt harmadnapon az Írások
szerint,
- és hogy megjelent
Kéfásnak, azután a tizenkettőnek,
- azután megjelent több mint
ötszáz testvérnek egyszerre, akik
közül legtöbben életben maradtak
mostanáig, de néhányan elhunytak,
- azután megjelent Jakabnak, azután az
összes apostoloknak,
- minden apostol közül pedig
utoljára mint egy idétlennek
(torzszülöttnek) megjelent nekem is,
- mert én vagyok a legkisebb az apostolok
közül, aki nem vagyok elég alkalmas arra
sem, hogy apostolnak hívjanak, mivelhogy
üldöztem az Isten (kihívott)
gyülekezetét (az eklézsiát),
- de Isten kegyelme számára vagyok az,
ami vagyok, és a belém árasztott
kegyelme nem lett eredménytelen (tartalom
nélküli, üres), hanem
mindnyájunkat felülmúlóan
többet fáradoztam, de nem én hanem az
Isten velem lévő kegyelme,
- tehát
akár én, akár ők: így
hirdetjük
(hírnökünk) és így
lettetek
hívőkké.
- Ha pedig a Felkentet hirdetjük, hogy a halottak
közül életre kelt, hogyan
mondhatják közületek egyesek, hogy
halottak feltámadása nincs?
- de ha nincs halottak feltámadása, a
Felkent sem kelt életre,
- ha pedig a Felkent nem kelt életre, akkor
hiábavaló a mi
igehirdetésünk, de hiábavaló
a ti hithűségetek is,
- sőt Isten hazug
tanúbizonyságtevőinek is találtatunk,
mivelhogy Isten ellen tanúskodtunk, hogy életre
keltette a Felkentet, akit nem keltett életre, ha a halottak
csakugyan nem kelnek életre,
- mert ha a halottak nem kelnek életre, akkor a
Felkent sem kelt életre,
- ha pedig a Felkent nem kelt életre,
hiábavaló a ti hithűségetek is,
még bűneitekben vagytok,
- akkor azok is, akik a Felkentben elhunytak, elvesztek,
- ha csak ebben az életben
reménykedünk (elváróan) a
Felkentben, szánalmasabbak vagyunk minden
embernél.
- De a Felkent életre kelt a halottak
közül, zsengeként az elhunytak
közül,
- mivel ember által van a halál, ember
által van a halottak feltámadása is,
- mert ahogyan Ádámban mindenki
meghal, úgy a Felkentben mindenki megelevenedik,
- mégpedig mindenki, amikor sorra kerül
(a maga rendjében): a zsenge a Felkent, azután
akik a Felkentéi sz Ő eljövetelekor,
- azután a vég(cél), amikor
átadja a királyságot az Istennek
és Atyának, amikor eltöröl
(félretesz) minden vezetőséget és
minden fennhatóságot és hatalmat,
- mert addig kell királyként
uralkodnia, míg az ellenségeit mind
lábai alá veti,
- utolsó ellenségként
eltöröltetik (félretétetik) a
halál,
- mert Ő mindeneket lábai alá vetett,
amikor pedig azt mondja, hogy mindent alá vetett,
nyilvánvaló, hogy Azt kivéve, aki neki
a mindenséget alávetette,
- amikor pedig alávetett neki mindeneket, akkor
maga a Fiú is aláveti magát Annak, Aki
neki a mindenséget alávetette, hogy az Isten
legyen minden mindenekben,
- mert ugyan mit tesznek azok, akik a halottakért
merítkeznek be? ha a halottak nem kelnek életre,
miért merítkeznek be a halottakért?
- mi is miért veszélyeztetjük
magunkat minden órában?
- naponként halálos
veszélyben forgok, ami oly igaz testvérek, mint
az, hogy dicsekvésem vagytok a Felkent Jézusban,
a mi Urunkban,
- ha csak emberi módon viaskodtam a
vadállatokkal Efézusban, mit használ
ez nekem? Ha a halottak nem kelnek életre, akkor
együnk és igyunk, mert holnap úgyis
meghalunk,
- nehogy tévelyegjetek! elrontják a
jó erkölcsöt a rossz
társaságok (beszélgetések).
- Józanodjatok ki az igazságnak
megfelelően, és ne vétkezzetek, mert
némelyeknek nincs Isten-ismeretük, azért
szólok, hogy megszégyenüljetek!
- de mondhatná valaki: hogyan kelnek
életre a halottak? milyen testben jönnek elő?
- Balga, amit te elvetsz az nem kel életre,
míg meg nem hal
- és amit elvetsz, nem a leendő testet veted el,
hanem a csupasz magot: például
búzáét vagy valami
egyébét,
- az Isten pedig testet ad annak, amint akarja és
minden egyes magnak saját testét,
- nem minden (hús)test ugyanaz a
(hús)test hanem más az embereké,
más pedig a barmok (hús)teste, más
pedig a madarak (hús)teste, más pedig a
halaké,
- és vannak égi [égen
(túl)levő] testek, és földi
(földön lévő) testek, de más az
égenlévők dicsősége, és
más a földönlévőké.
- Más a
Nap ragyogása (dicsősége) és
más a Hold
fényessége (dicsősége) és
más a
csillagok tündöklése
(dicsősége), mert az egyik
csillag különbözik a
másiktól
fényességben (dicsőségben),
- így van a halottaknak a
feltámadásával is, elvettetik
romlásban, életre kel romlatlanságban,
- elvetik dicstelenségben,
(gyalázatban), életre kel dicsőségben,
elvetik erőtlenségben, életre kel
(ható)erőben (hatalomban),
- elvetik a lelki testet, életre kel a szellemi
test. Ha van lelki test, van szellemi test is.
- Így
van megírva is: lett az első ember,
Ádám,
élő lélekké, az utolsó
Ádám
megelevenítő Szellemmé,
- de nem a szellemi az első, hanem a lelki,
azután a szellemi,
- az első ember földből, porból
való, a második ember égből
(való),
- amelyik a porból való, olyanok
lettek a porból valók is, és amilyen
az égen levő (égi), olyanok az égen
levők (égiek) is
- és ahogy viseltük (hordoztuk) a
földinek a képmását, viselni
(hordozni) fogjuk az éginek a
képmását is,
- ezt pedig
mondom (állítom) testvérek, hogy
(hús)test
és vér Isten
Királyságát nem
nyerheti el sorsrészül, sem a
romlandóság a
romolhatatlanságot nem nyerheti
sorsrészül.
- Lám, titkot mondok nektek:
mindnyájan nem hunyunk el, de mindnyájan
elváltozunk (mássá leszünk),
- hirtelen ( osztatlan időben) egy szempillantás
alatt, az utolsó harsonaszóra, mert harsona
szólal meg és a halottak életre kelnek
romolhatatlanságban, és mi elváltozunk
(mássá leszünk),
- mert ennek a romlandónak fel kell
öltöznie a romolhatatlanságot
és e halandónak a halhatatlanságot,
- amikor pedig ez a romlandó magára
ölti a romolhatatlanságot és ez a
halandó felöltözik
halhatatlanságba, akkor bekövetkezik
(beteljesül) az Ige, amely írva van:
- Elnyelte a halált végleg
(győzelembe)! Hol van halál a győzelmed? Hol van
halál a tövised?
- A halál tövise pedig a bűn, a bűn
hatóereje a törvény,
- de Istené a kegyelem, Aki adja nekünk
a győzelmet, a mi Urunk a Felkent Jézus által,
- azért szeretett testvéreim,
szilárdak legyetek, mozdíthatatlanok
(kitartók), bővölködjetek (tegyetek
minél többet) az Úr
munkájában, tudva, hogy a ti
fáradozásotok nem hiábavaló
(tartalmatlan) az Úrban,
- Rész
- ami pedig a szentek részére
való gyűjtést illeti, ahogy meghagytam a
Galácia (kihívott) gyülekezeteinek, ti
is úgy tegyetek!
- Az első szombaton mindegyitek tegye félre
magának és rakja össze, amit
sikerül, nehogy akkor legyenek gyűjtések, amikor
(oda)megyek,
- amikor pedig odaérkezem, akiket javasoltok
(kipróbáltnak találtok)
(ajánló) levéllel
elküldöm, hogy elvigyék kedves
ajándékotokat Jeruzsálembe,
- ha pedig megéri (méltó
lesz), hogy én is elmenjek, velem együtt fognak
jönni,
- akkor megyek hozzátok, amikor
Makedóniába átmegyek, mert
átutazom Makedónián,
- nálatok esetleg, ha lehet ottmaradok
és a telet ott töltöm, majd
elkísérhettek oda, ahová megyek,
- mert nem csak átutazás
közben akarlak titeket most látni, ezért
remélem, hogy ideig nálatok maradok, ha az
Úr megengedi.
- Efézusban pünkösdig maradok,
- mert nagy és hathatós kapu
nyílt fel nekem, de az ellenszegülő is sok,
- ha pedig megérkezik Timótheus,
lássatok utána, hogy félelem
nélkül legyen nálatok, mert az
Úr dolgában munkálkodik, mint
én is,
- de nehogy valaki őt lekicsinyelje,
kísérjétek el őt
békességben, hogy eljusson hozzám,
mert várom őt a testvérekkel együtt.
- Ami pedig Apollós testvért illeti,
sokat kértem őt, hogy menjen el hozzátok a
testvérekkel együtt, de semmiképpen nem
akart most elmenni, majd elmegy, amikor ideje lesz,
- legyetek éberek (virrasszatok),
álljatok meg hithűségben, viselkedjetek
férfiasan, legyetek erősek,
- minden dolgotok szeretetben
történjék.
- Kérlek pedig titeket testvérek, hisz
tudjátok, hogy Sztefánász
háza(népe) Akhája első
termése és a szentek (diakóniai)
szolgálatára adták magukat,
- hogy ti is rendeljétek magatokat alá
az ilyeneknek, és mindenkinek, aki velük
együtt munkálkodik és fárad.
- Örülök pedig
Sztefánász, Fortunátusz és
Akhaikosz megérkezésének, mivelhogy a
ti hiányotokat ezek pótolták,
- mert
felüdítették az én
szellememet, a
tiéteket is, részesítsétek
tehát,
elismerésben az ilyeneket.
- Köszöntenek titeket Ázsia
(kihívott) gyülekezetei
(eklézsiái), sokszor köszönt
titeket az Úrban Akvila és Priszka a
házuknál levő (kihívott)
gyülekezettel együtt.
- Köszöntenek titeket a
testvérek mind. Köszöntsétek
egymást szent csókkal.
- Köszöntésemet
saját kezűleg (írtam): Pál
- ha valaki nem kedveli az Urat, legyen átkozott.
Maran atha!
- Az Felkent Úr Jézus kegyelme veletek
(együtt)!
- Szeretetem mindnyájatokkal a Felkent
Jézusban.